• 0

Kosten coaching/personal training aftrekbaar voor ZZP'ers?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zakelijk of privé?

Voorbeelden van gemengde kosten die niet aftrekbaar zijn, zijn: […] kosten in verband met uw gezondheid […]

Je kunt alles (kapot)redeneren naar een aftrekpost: "Ik moet goed eten anders kan ik niet werken, dus zijn alle maaltijden aftrekbaar."

 

Of: "Als ondernemer kan ik niet presteren als ik niet goed slaap, dus voor mijn mental health zijn de slaapkamer en het slaapkamerinterieur aftrekbaar. Bovendien telt slapen dan logischerwijs mee voor het urencriterium."

Link naar reactie
  • 0

Eens met Ward dat kosten voor je gezondheid geen ondernemerskosten zullen zijn maar op heeel veel sites van talloze personal trainers staat:

 

Voor zelfstandig ondernemers is coaching doorgaans aftrekbaar voor de belasting

 

Als ondeskundige concludeer ik dan maar voorzichtig dat het er van af hangt hoe je een en ander interpreteert. 8) Als het geen zakelijk kosten zouden kunnen zijn dan zouden er veel minder van zijn denk ik dan.

 

Op dezelfde sites lees je ook vaak:

Wil je exact weten hoe het zit, neem dan voor de zekerheid contact op met je accountant of de belastingdienst.
:-\
Link naar reactie
  • 0

Kan ik als ZZP'er die kosten vanuit mijn zakelijke rekening betalen (ivm BTW)

 

Of je BTW kunt terugvragen en het aftrekbaar is van de winst hangt er van af of de kosten als zakelijk te zien zijn. Vanaf welke rekening je dit betaalt maakt niet uit, zolang je het maar goed in je boekhouding zet.

 

en zijn de kosten die ik maak aftrekbaar van mijn inkomsten?

 

Als het duidelijk gaat om je persoonlijke gezondheid naar mijn mening in principe niet. Als het gaat om de gezondheid van je onderneming naar mijn mening in principe wel. Het is maar net waar de balans ligt tussen "personal training" en "management coaching" (cq. organisatieadvies) zal ik maar zeggen.

 

In sommige gevallen zijn persoonlijke coachingstrajecten die je kunt aanmerken als loopbaanbegeleiding geloof ik wel weer in privé aftrekbaar als opleidingskosten, maar daar weet ik het fijne niet van.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een aantal maanden geleden was er een soortgelijke onderwerp, ik heb toen het volgende onthouden:

1. Een volledige opleiding (bijv. HBO of WO) ter verbetering van je positie op de arbeidsmarkt = aftrekbaar in IB (dus geen bedrijfskosten).

2. Het op pijl houden van je vakkennis = bedrijfskosten (BTW uiteraard aftrekbaar)

3. Een noodzakelijke competentie training = bedrijfskosten

4. Overige competentie trainingen = aftrekbaar IB

5. prive cursussen en trainingen = prive kosten

 

Ik hoop allereerst dat ik destijds de juiste conclusies heb getrokken. Misschien kan iemand dat bevestigen?

 

Daarnaast vind ik dat er met name tussen de punten 3 en 4 een grijs gebied zit. Want een sollicitatie training kan je als ZZP'er heel noodzakelijk achten. Anders kan je een opdracht immers niet binnenhalen. Maar diezelfde training is voor iemand anders net zo noodzakelijk om een nieuwe baan te vinden. Dan lijkt het me nogal cru als je als ondernemer wel de BTW terug kan vorderen terwijl een privé persoon dat niet kan.

Link naar reactie
  • 0

Dan lijkt het me nogal cru als je als ondernemer wel de BTW terug kan vorderen terwijl een privé persoon dat niet kan.

Het verschil tussen zakelijk of in privé opvoeren is niet alleen de BTW. Bij aftrek in privé kun je reiskosten e.d. ook niet meenemen. Dat kan nogal schelen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.