• 0

FOR toepassing

Hallo allen,

 

De afgelopen 15 jaar heb ik succesvol als zzp'er mijn eigen boontjes gedopt. Nu tegen een te mooie vaste baan aangelopen dus mijn bedrijf gestaakt per einde 2015.

 

Ondanks dat ik nooit actief op het forum was heb ik de laatste jaren zeer veel nuttige (fiscale) info van dit forum gehaald en met veel belangstelling sommige discussies gevolgd. Nu heb ik echter een vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden.

 

Is het toegestaan om over mijn laatste jaar voor staking een FOR reserve aan te leggen ter grootte van de stakingsaftrek? (Nooit eerder een FOR reserve opgebouwd)

 

De verdere stakingswinst is nihil, geen verdere reserves en realistisch afgeschreven op auto etc.

 

Het zou dan op IB 2015 gaan om FOR 3630 euro.

 

Hetzelfde bedrag wat ik vervolgens direct als stakingsaftrek op zou kunnen voeren per 31 december.

 

Stuit dit op enig bezwaar? Of is het gewoon sluw en acceptabel?

 

Bij voorbaat heel veel dank voor een reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Zonic,

 

ik ben geen boekhouder of fiscalist, maar voorzover mij bekend is het op zich toegestaan om in het laatste jaar een FOR dotatie toe te passen

 

maar... daarvoor kun je geen willekeurig bedrag kiezen: als je over 2015 aan de FOR doteert doe je dat volledig wel, of volledig niet. Een vrijwillig lagere dotatie toepassen kan dus niet

 

Een verplicht lagere dotatie kan wel: de FOR dotatie mag namelijk nooit groter zijn dan het bedrag waarmee het ondernemingsvermogen de FOR reserve overstijgt. Je hebt nog geen FOR, dus hangt de FOR af van het ondernemingsvermogen : is dat vrijwel 0 (geen reserves), dan is de FOR dotatie ook vrijwel 0.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Is het toegestaan om over mijn laatste jaar voor staking een FOR reserve aan te leggen ter grootte van de stakingsaftrek? (Nooit eerder een FOR reserve opgebouwd) De verdere stakingswinst is nihil.

Ik vraag me af of dit zelfs in theorie mogelijk is, als er voor de rest geen winst is. Om een toevoeging aan de Oudedagsreserve te kunnen doen van die omvang, moet je volgens mij wel eerst minimaal 37.040 euro winst hebben gemaakt (37.040 x 9,8% = 3.630 euro). Maar als je die winst zou hebben gemaakt, zou er sowieso een stakingswinst moeten zijn (lijkt me) en kun je de stakingsaftrek meteen verzilveren zonder ingewikkelde capriolen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@Prins,

 

In theorie zou dat kunnen als je alle winst ook in 2015 hebt onttrokken. Maar met nihil ondernemingsvermogen heb je ook nihil mogelijkheid tot FOR dotatie... dus ik vermoed dat het uiteindelijk om die reden vrijwel niet mogelijk is..

 

Edit:ik ben er misschien uit: ...het kan als je het met je onttrekkingen zo weet te regelen dat je resterende ondernemingsvermogen exact de stakingsaftrek is....maar dan heb je de FOR inderdaad helemaal niet nodig

 

Edit 2: denkfoutje helaas. Want als er winst is, verlaagt die FOR dotatie uiteraard wél de belastbare winst over 2015. Die effecten kan ik niet overzien. Meest zinnige advies staat imho hieronder van Peter CVinfo.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik begrijp de reden voor deze discussie niet helemaal.

 

De onderneming is gestaakt per 31-12-2015.

Het is nu januari 2016.

 

Wat rest is dus de eindbalans 'op te maken' (dat is eigenlijk: alle zakelijke mutaties op een verantwoorde manier verwerken). Dan is het 'over en uit' voor de onderneming.

 

Vervolgens moet een (hopelijk laatste) winstaangifte gedaan worden.

Dan kies je, althans wanneer je verstand hebt van winstaangiften doen en over een goed aangifteprogramma beschikt, alle juiste/gunstige opties die er zijn voor het staken van een onderneming (dus stakingsaftrek, FOR, van alles...).

 

Alles is natuurlijk (zoals altijd) afhankelijk van de precieze situatie.

 

Kennelijk heb je (want je bent doe-het-zelver begrijp ik) alle bedrijfsgegevens klaar (of althans: bijna klaar, want 2015 is al voorbij).

 

Dan rest alleen het doen van een 'handige' aangifte. Ik denk dat je daar 200 euro aan kwijt bent (als je inderdaad alle bedrijfscijfers paraat hebt).

Waarom laat je dat dan gewoon niet doen? Dan wordt het (als je de juiste intermediair gevonden hebt dan natuurlijk!) gewoon goed geregeld. Hoef je verder niet na te denken, speculeren en misschien 'domme dingen' doen.

 

Er zijn zat aanbieders (Ik niet hoor!).

 

Op dit moment is het overigens zo dat het heel ingewikkeld wordt om het juiste scenario te overzien, want de nieuwe aangifteprogramma's zijn nog niet beschikbaar. Maar straks, begin februari, kan de juiste intermediair dit heel makkelijk doen.

 

Of je moet echt met alle geweld alles helemaal zelf willen doen natuurlijk. Wat dan een geval van "Penny wise, Pound foolish" kan worden.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de onderneming staakt op 31-12-2015 gaan de bezittingen en schulden ook op 31-12-2015 over naar privé. Hierdoor wordt het eigen vermogen €0 en is er dus automatisch een vermogenstekort voor het doteren aan de FOR. Het is dus niet mogelijk.

 

Een mogelijkheid zou zijn de onderneming pas in 2016 te staken zodat je in 2015 nog kan doteren aan de FOR en dan vervolgens in 2016 te staken en de stakingsaftrek te claimen. Zoals gezegd ligt het aan de winst en het eigen vermogen van 2015 of dit mogelijk is. Als je al uitgeschreven bent bij de KvK wordt dit ook al lastiger.

 

Zoals ook al gezegd kan je ook niet precies €3630 FOR toevoegen maar mocht je hoger uit komen dan is dit nu een aftrekpost en moet je hier volgend jaar over afrekenen. Indien je over dezelfde belastingschijven praat zal dit niet heel veel uitmaken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de onderneming staakt op 31-12-2015 gaan de bezittingen en schulden ook op 31-12-2015 over naar privé. Hierdoor wordt het eigen vermogen €0 en is er dus automatisch een vermogenstekort voor het doteren aan de FOR. Het is dus niet mogelijk.

 

Volgens mij klopt dit niet. Mijns inziens volgt de staking op de normale bedrijfsgang. Dus eerst FOR toepassen als ware het een normaal jaar, en daarna pas staken.

 

Ik vraag me af of dit zelfs in theorie mogelijk is, als er voor de rest geen winst is. Om een toevoeging aan de Oudedagsreserve te kunnen doen van die omvang, moet je volgens mij wel eerst minimaal 37.040 euro winst hebben gemaakt (37.040 x 9,8% = 3.630 euro). Maar als je die winst zou hebben gemaakt, zou er sowieso een stakingswinst moeten zijn (lijkt me) en kun je de stakingsaftrek meteen verzilveren zonder ingewikkelde capriolen.

 

TS zegt dat zijn stakingswinst voor het overige nihil is. Dat betekent niet dat hij geen jaarwinst of eigen vermogen kan hebben.

 

Daarnaast denk ik dat TS zelf wel in staat moet zijn om dit op te nemen in zijn aangifte. Het is geen hogere wiskunde, zeker als hij daarvoor ook de aangifte zelf deed. De tekst van de vraag impliceert ook de nodige kennis.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Griffioen.

Mijn inziens vinden die dingen tegelijk plaats en is het dus niet mogelijk. Vanwege jouw bericht heb ik het even in

mijn aangifte software uitgeprobeerd. Eerst zonder staken ingevoerd dan berekent hij de for. Vervolgens staking ingevoerd en dan geeft hij meteen aan dat de toevoeging niet mogelijk is vanwege vermogenstekort. Nou zeg ik niet dat software het altijd goed zou moeten hebben maar heb in dat programma nog nooit een fout ontdekt en bevestigt ook meteen zoals ik het zie. Ik weet niet wat het aangiftepakket van de belastingdienst er zelf mee doet.

 

Je geeft aan dat er geen jaarwinst kan zijn omdat hij geen stakingswinst zou hebben. Die snap ik niet. Staking winst is wat anders dan jaarwinst. Hij kan wel degelijk een goed jaar hebben gedraaid maar als alle activa voor boekwaarde naar privé overgaan of verkocht worden en er dus ook geen for op de balans staaf dan is er geen stakingswinst en mag je ook de stakingsaftrek niet toepassen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik begrijp de reden voor deze discussie niet helemaal. De onderneming is gestaakt per 31-12-2015.
Ik eigenlijk ook niet.

 

Als de onderneming in z'n geheel wordt opgeheven dan zal ook het ondernemingsvermogen ophouden te bestaan. De oudedagsreserve wordt eveneens opgeheven en in zijn geheel bij de stakingswinst opgeteld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de reden voor deze discussie niet helemaal. De onderneming is gestaakt per 31-12-2015.
Ik eigenlijk ook niet.

 

Als de onderneming in z'n geheel wordt opgeheven dan zal ook het ondernemingsvermogen ophouden te bestaan. De oudedagsreserve wordt eveneens opgeheven en in zijn geheel bij de stakingswinst opgeteld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Het punt van de discussie is juist dat er momenteel nog geen for aanwezig was en ook geen verdere stakingswinst waardoor ook geen gebruik gemaakt kan worden van de stakingsaftrek. Zou je alsnog for toevoegen in 2015 (wat mijn inziens dus niet kan) en daar vervolgens meteen over afrekenen dan kan je dus wel die stakingsaftrek toepassen wat een extra aftrekpost van max €3630 oplevert.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Griffioen.

Mijn inziens vinden die dingen tegelijk plaats en is het dus niet mogelijk. Vanwege jouw bericht heb ik het even in

mijn aangifte software uitgeprobeerd. Eerst zonder staken ingevoerd dan berekent hij de for. Vervolgens staking ingevoerd en dan geeft hij meteen aan dat de toevoeging niet mogelijk is vanwege vermogenstekort. Nou zeg ik niet dat software het altijd goed zou moeten hebben maar heb in dat programma nog nooit een fout ontdekt en bevestigt ook meteen zoals ik het zie. Ik weet niet wat het aangiftepakket van de belastingdienst er zelf mee doet.

 

 

Ik denk dat je toch gelijk hebt. Ik heb gezocht en geen onderbouwing kunnen vinden voor mijn uitspraak. TS had inderdaad de onderneming nog een deel van 2016 door kunnen laten lopen en alsnog dit voordeel kunnen behalen.

 

Je geeft aan dat er geen jaarwinst kan zijn omdat hij geen stakingswinst zou hebben. Die snap ik niet. Staking winst is wat anders dan jaarwinst. Hij kan wel degelijk een goed jaar hebben gedraaid maar als alle activa voor boekwaarde naar privé overgaan of verkocht worden en er dus ook geen for op de balans staaf dan is er geen stakingswinst en mag je ook de stakingsaftrek niet toepassen.

 

Volgens mij zei ik dat ook ongeveer.

 

Het nut van een dergelijke discussie zie ik wel. Er kunnen altijd ondernemers zijn die zich wel voor de beeindiging van hun bedrijf verdiepen en dus wel iets hieraan kunnen hebben. HL wordt veelvuldig geraadpleegd.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Een kleine bijdrage aan het topic:

Zou het ondernemingsvermogen (bij staking) echt nihil zijn dan kan onder voorwaarden toch een FOR dotatie (in het stakingsjaar) plaatsvinden op grond van artikel 3.68 lid 1 en 2 wet IB 2001. Zie bijgaande goedkeuring

Een van de voorwaarden is dan wel dat je het bedrag van die toevoeging moet afstorten naar een lijfrenteverzekering (of bankspaarrekening). Er kan geen gebruik worden gemaakt van de stakingswinstvrijstelling voor dat bedrag.

Maar de vraag is dan of het financieel nog wel interessant is om gebruik te maken van een FOR-dotatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het punt van de discussie is juist dat er momenteel nog geen for aanwezig was en ook geen verdere stakingswinst waardoor ook geen gebruik gemaakt kan worden van de stakingsaftrek. Zou je alsnog for toevoegen in 2015 (wat mijn inziens dus niet kan) en daar vervolgens meteen over afrekenen dan kan je dus wel die stakingsaftrek toepassen wat een extra aftrekpost van max €3630 oplevert.
Huh ... Ik zie nog steeds het punt van discussie niet.

Er is geen stakingswinst, en daardoor loopt Zonic de stakingsaftrek mis. Om gebruik te maken van de stakingswinst wil Zonic de FOR ten bedrage van 3.630 euro activeren, dat niet omzetten in een lijfrentepremie maar terug laten vallen in de winst om daarna de stakingswinst van 3.630 euro te kunnen benutten.

 

Een hoop heisa voor niets ... buiten het feit dat dat niet kan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Een hoop heisa voor niets ... buiten het feit dat dat niet kan.

 

Hoezo zou dat een heisa om niets zijn geweest? Ik vind een aftrekpost van €3630 niet niets.

Een voorbeeld waarbij even andere aftrekposten buiten beschouwing gelaten:

Winst 2015 €37.040

Toevoeging FOR €3630 -

Afrekenen FOR door staking €3630 +

Stakingsaftrek (afrekening FOR is stakingswinst) €3630 -

Belastbaar resultaat (37040-3630+3630-3630) €33410

 

Tenminste volgens mij was dat het idee van TS..... Uiteraard was de FOR nooit precies op €3630 uitgekomene, bij een lagere FOR dus ook een lagere stakingsaftrek, bij een hogere FOR blijft de extra aftrek €3630.

 

Zou je die truc niet uithalen (wat dus ook niet mag) dan is in dit voorbeeld het belastbaar resultaat €37.040

 

Had TS de FOR in 2014 al toegevoegd dan had hij nu de stakingsaftrek kunnen toepassen. Ik zie die mogelijkheid nu alleen zoals al gezegd door pas in 2016 te staken en nu de FOR toe te voegen. Voor andere ondernemers die dus nadenken over staken na 2015 en geen stakingswinst verwachten kan het dus nuttig zijn over 2015 de FOR toe te voegen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op Anouk: ik ging in mijn reacties uit van staking in 2016, in dat geval heeft FOR dotatie in 2015 mogelijk wel zin : verlaagt winst 2015 én optimaal benutten stakingsaftrek.

But...not all is lost! Je mag de stakingsaftrek eenmaal in je leven toepassen. Als TS ooit nog weer gaat ondernemen, dan heeft hij bij z'n pensioneren (ofzo) volgens mij nog steeds recht op de momenteel onbenut gebleven stakingsaftrek.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.