• 0

Is dit legaal voor in de algemene voorwaarden?

Hallo,

 

Ik vroeg me af of het legaal is om het volgende, (bovenaan) in de algemene voorwaarden te zetten:

 

De algemene voorwaarden op [eenwebsite].com/voorwaarden gelden ondanks wat er in de algemene voorwaarden staan. Alle versies blijven op de de pagina [eenwebsite].com/voorwaarden staan inclusief datum om verwarring te voorkomen.

 

 

Met vriendelijke groet,

Remko

 

Founder of Reost.eu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vroeg me af of het legaal is om het volgende, (bovenaan) in de algemene voorwaarden te zetten:

De algemene voorwaarden op [eenwebsite].com/voorwaarden gelden ondanks wat er in de algemene voorwaarden staan. Alle versies blijven op de de pagina [eenwebsite].com/voorwaarden staan inclusief datum om verwarring te voorkomen.

Tja, het is niet verboden. Maar of je er veel aan hebt, is vraag twee. Als je als ondernemer wilt dat je je kunt beroepen op je eigen algemene voorwaarden, dan zul je die voorwaarden bij elke order aan je klant "ter hand moeten stellen".

 

Een verwijzing naar een ever changing pagina met algemene voorwaarden zal je dan niet helpen, als je niet bij elke (getekende) order de mogelijkheid aangeeft om die voorwaarden gratis op te sturen aan de klant. Als je dat niet hebt gedaan, dan kan de klant de algemene voorwaarden met terugwerkende kracht vernietigen.

 

Mijn tip zou trouwens zijn om niet al te vaak je algemene voorwaarden te veranderen, om een al te onbetrouwbare indruk te vermijden. En overweeg om ze daarnaast bij de Kamer van Koophandel te deponeren voor een paar tientjes per jaar. Hieronder verder nog wat lectuur.

 

Algemene voorwaarden: handleiding juist gebruik

http://www.schetsadvocatuur.nl/contracteren/algemene-voorwaarden-handleiding-juist-gebruik/

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
De algemene voorwaarden op [eenwebsite].com/voorwaarden gelden ondanks wat er in de algemene voorwaarden staan.

Je mag alles wat je wil in algemene voorwaarden zetten en dat geldt dan ook. Jouw voorbeeld heeft echter als probleem dat het betekenisloos is en niet correct Nederlands. Ik hoop dat je het herschrijven door een advocaat laat doen.

 

Er zijn, zo uit mijn hoofd, twee uitzonderingen. Ten eerste kunnen kernbedingen botsen met je algemene voorwaarden. Als jij mij een auto verkoopt en je levert een taart, dan heb je niet aan kernbeding voldaan. Als jij in de AV zet dat je alleen maar taarten levert, dan heeft de wet daarvoor een oplossing bedacht: kernbedingen in de AV zijn ongeldig.

 

De andere uitzondering volgt uit het consumentenrecht. Als je met consumenten te maken hebt, heb je te maken met een grijze en zwarte lijst van voorwaarden die niet altijd respectievelijk nooit geldig zijn.

 

Dit is niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik hoop daarmee een beetje de contouren van AV duidelijk te maken en te laten zien dat je vrijwel alles in AV kunt opnemen.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Een disclaimer zoals deze heeft geen nut, bij een disclaimer geldt namelijk altijd: je doet het voor alsof je een overeenkomst sluit met een ander door bepalingen neer te zetten, maar de tegenpartij is er nooit mee akkoord gegaan, dus kunnen ze nooit werken.

 

Zorg dat je algemene voorwaarden altijd up to date zijn, stuur altijd de meest recente versie mee van de algemene voorwaarden bij het sluiten van een overeenkomst. De tegenpartij moet deze in zijn bezit hebben, een enkele download link op de website is hierin niet voldoende. De partij tekent vervolgens duidelijk een overeenkomst op basis van de op dat moment geldende voorwaarden en kan je nooit een geschil krijgen over welke algemene voorwaarden van toepassing zijn.

 

'Geef nooit op als je je dromen werkelijkheid wil maken, progressie zit in je hoofd, niet in je omgeving'

Link naar reactie
  • 0

Je kunt inderdaad beter investeren in juridisch correcte algemene voorwaarden, dan een dergelijke constructie te hanteren. Een goede jurist zal deze -binnen de lijnen van de wet- zoveel mogelijk in jouw voordeel opstellen. En als deze goed zijn, hoef je ze ook niet (te) vaak aan te passen. Scheelt jouw weer werk. Ik raad echter wel aan hier eens in de zoveel tijd naar te laten kijken, omdat de wetgeving of rechtspraak regelmatig wijzigt of aanleiding geeft voorwaarden aan te passen.

 

Algemene voorwaarden moeten onderdeel zijn van de overeenkomst tussen partijen (= zijn geaccepteerd door jouw wederpartij). Dit moet ergens uit blijken. Bijvoorbeeld uit de offerte, overeenkomst of e-mail.

 

Wat je veel op internet ziet is dat de websitegebruiker zijn wederpartij, indien deze bijvoorbeeld een bestelling plaatst/zich ergens voor aanmeldt/een app downloadt etc, kan aanvinken: "Ik ben akkoord met de algemene voorwaarden" waarbij naar de voorwaarden wordt verwezen middels een hyperlink. Het is in dit internettijdperk niet per se nodig dat jouw wederpartij de algemene voorwaarden in haar bezit heeft (hoewel dat natuurlijk wel de voorkeur geniet). Van belang is dat de voorwaarden op te slaan zijn, zodat jouw wederpartij deze kan teruglezen. In de rechtspraak is inmiddels bepaald dat een hyperlink (opslaan in Favorieten) of een PDF-bestand in principe voldoende is.

Als deze gang van zaken niet op jouw dienstverlening van toepassing is, dan kun je de voorwaarden het best per mail meesturen voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst. In de overeenkomst neem je een bepaling op waarin staat dat jouw voorwaarden van toepassing zijn en dat jouw wederpartij deze heeft ontvangen, gelezen en hiermee akkoord is.

 

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Iets dergelijks is als verbintenissenrecht aan te merken.

 

Door de algemene voorwaarden telkens te wijzigen, gaat je klant telkens een nieuwe overeenkomst met je aan. Meestal worden dergelijke voorwaarden door de bezoeker gewoon geaccepteerd.

Bij een geschil zal een jurist de voorwaarden waar de klant mee heeft ingestemd onder de loep nemen.

 

Een misverstand over voorwaarden: eens en voor altijd vastgelegd, geldt hier niet. Bij hosting kun je bijvoorbeeld afspreken dat het bedrag dat eenzijdig aangepast kan worden. De klant gaat dan een duurovereenkomst met je aan.

Je kunt ook laten opnemen dat je niet kunt garanderen dat de dienst telkens beschikbaar is.

Je aansprakelijkheid is dan beperkt, zodat je je diensten kan blijven leveren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.