• 0

rente personeelslening 2016

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weet iemand wat de rente is van een personeelslening in 2016. In 2015 was dit nog 4%.

In 2014 is de normrente (ik neem aan dat je die bedoelt) omhoog gegaan van 3% naar 4%. Dus als de rente van een personeelslening lager was dan 4%, dan was het (negatieve) verschil belastbaar loon voor de loonheffingen.

 

In 2015 was niet de normrente maar een marktrente leidend voor het bepalen van het 'rentevoordeel' door de introductie van de WKR. Dit rentevoordeel mocht je nog in de vrije ruimte laten vallen. Dat laatste is echter dit jaar (2016) ook afgeschaft als de lening te maken heeft met een lening voor de eigen woning van het personeelslid.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand wat de rente is van een personeelslening in 2016.

 

Dat is toch afhankelijk van de afspraken tussen werkgever en werknemer?

 

Als je op het (voor de loonheffingen belaste) rentevoordeel hint, dan is dat afhankelijk van een "marktconform percentage" ('whatever that may be', in jouw situatie).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist van de belastingtelefoon gehoord

Ken je het motto van Ward al? "Je moet de belastingdienst 3 x bellen en dan het gemiddelde nemen van de 2 antwoorden die het dichtst bij elkaar liggen" ;)

 

dat deze marktrente nu vastgesteld is op 9.84%. Maar dat kan toch nooit kloppen?

Voorzover mij bekend stelt de belastingdienst de marktrente helemaal niet vast, dat doet de markt juist.

 

Voor nieuwe leningen is dat vrij makkelijk: neem het gemiddelde van aanbiedingen van commerciële partijen et voilà (en bewaar ze voor eventuele controle uiteraard)

 

Lastiger is het om een martkrente te bepalen voor oude reeds lopende leningen. Je kunt moeilijk aan een bank een offerte vragen voor een situatie uit 2012. Maar je misschien kun/mag je wel bestaande leningovereenkomst wijzigen, en omzetten naar een nieuwe overeenkomst? Een oude lening kun je immers ook oversluiten

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist van de belastingtelefoon gehoord dat deze marktrente nu vastgesteld is op 9.84%.

Wat was de exacte vraag waarmee je de Belastingdiensttelefoon had gebeld eigenlijk? En in welk verband heb je de marktrente nodig? Ben je een DGA met een personeelslening van je eigen BV? Wat is precies het probleem waar je tegenaan loopt waarvoor je de marktrente nodig hebt?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

[...]

Voor nieuwe leningen is dat vrij makkelijk: neem het gemiddelde van aanbiedingen van commerciële partijen et voilà (en bewaar ze voor eventuele controle uiteraard)

[...]

Het gemiddelde? Moet dat echt? (oprechte vraag)

Het lijkt me eerlijker als je gewoon van de laagste uit kan gaan, als ik bij een commerciële partij een lening afsluit zoek ik ook niet naar diegene die de rente op een gemiddeld niveau heeft.

Link naar reactie
  • 0

Het gemiddelde? Moet dat echt? (oprechte vraag)

 

Nee, dat moet uiteraard niet. Het aannemelijk maken van wat marktconform is, is vormvrij. Als jij daarbij niet het gemiddelde van meerdere voorstellen maar de laagste wilt kiezen, moet je dat gewoon doen.

 

Maar het gemiddelde nemen is meestal wel het veiligste, met name als de onderlinge verschillen groot zijn! (en als de onderlinge verschillen klein zijn, is het helemaal geen issue)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar het gemiddelde nemen is meestal wel het veiligste,

Is de wettelijke leenrente niet 2% (2015) en de maximale leenrente 14% ?

Dit kan voor 2016 toch niet veel afwijken? Wat moet dan 'veilig' zijn?

Deze wettelijke leenrentes hebben niets te maken met de rente waar we het hier over hebben. Het is overigens niet helder over welke leenrente we het dan wel hebben, want de topic kicker heeft niet duidelijk gemaakt of hij een DGA is of niet.

 

Zeker als je DGA bent, moet je er voor waken dat je een dubbelrol hebt. Als werknemer wil je waarschijnlijk een zo laag mogelijke rente, maar als directeur van de bv wil je een zo hoog mogelijke rente. Daarom moet er gewoon een zakelijke rente worden gehanteerd, die de persoon ook (min of meer) bij een externe leverancier zou hebben afgesloten onder ongeveer dezelfde omstandigheden. De fiscus accepteert daarbij een afwijking van 25%, dus je hebt nog steeds wel wat 'veilige' ruimte.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Deze wettelijke leenrentes hebben niets te maken met de rente waar we het hier over hebben. Het is overigens niet helder over welke leenrente we het dan wel hebben, want de topic kicker heeft niet duidelijk gemaakt of hij een DGA is of niet.

Vreemd, want dat zie ik niet zo. TS heeft het over een personeelslening. Dus van het bedrijf naar een werknemer toe, wat volgens mij gelijk is naar een particulier of naar prive (DGA).

 

En dan noemt men het niet voor niets 'wettelijke' rente. Dus de rente die per wet niet minder mag. En volgens mij dit dus alleen in verband met een toelaatbaar verdien-minimum voor de leenheer. Waarom zou je daar dan hoger moeten zitten?

 

Link naar reactie
  • 0

En aangezien het een topic van januari is denk ik niet dat we er nog wat van horen >;(

 

De oorspronkelijke vraag van de eerste vraagsteller dateert van januari, en is beantwoord.

 

De vervolgvraag van de tweede vraagsteller is net een paar dagen oud, dus is je reactie mogelijk prematuur

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.