• 0

ZSM van minderheidsbelang af ivm incompetente DGA

Ik heb 4,9% aandelenbelang in een pas opgerichte BV (gestart begin november 2015) en wil zsm van die aandelen af o.a. omdat de DGA mi incompetent is.

 

Er zijn nog geen direct opeisbare schulden in de BV, alleen een lopend mobiel telefoonabonnement en er zijn nagenoeg geen inkomsten.

 

De BV heeft een blokkeringsregel in de statuten opgenomen.

Ik denk dat de directie het er niet mee eens zal zijn dat ik de aandelen verkoop (in mijn ogen is het een 'schuld BV' in de maak met de bedoeling mij uiteindelijk met de schulden op te zadelen).

 

Hoe kom ik dan zsm van mijn aandelen af?? (mijn verkoopprijs is 0,- euro wat mij betreft).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom maak je je zorgen dat ze jou met schulden opzadelen? Je aandelen zijn bij evt. faillissement hoogstens niks meer waard, maar kennelijk vind je dat geen probleem.

(mijn verkoopprijs is 0,- euro wat mij betreft).

Over aansprakelijkheid hoef je je als aandeelhouder geen zorgen te maken, tenzij je (feitelijk) bestuurder bent. Maar die functie kun je neerleggen zonder dat je je aandelen hoeft te verkopen.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De enige verplichting die jouw aandeelhouderschap meebrengt, is volstorting van de aandelen. Verdergaande verplichtingen heb je niet en daarom hoef je je daar ook niet druk om te maken. Leggen die aandelen lekker naast de andere waardeloze beleggingen en kijk er niet meer naar om, maar je er niet druk om.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de antwoorden allemaal!

 

Ik heb nu iets meer rust maar het volgende heeft zich ook nog afgespeeld;

 

Ik ben begonnen als bestuurder en kreeg de titel 'financieel directeur' (staat zelfs op een visitekaartje) maar nadat ik de DGA vertelde dat hij een 'nul-aangifte' kon doen en geen salaris hoefde te ontvangen uit de BV omdat er nagenoeg geen startkapitaal was (ik heb 100,- euro gestort voor de 49 aandelen van 0,10 cent) ben ik door hem 'mondeling' ontslagen als financieel directeur. Dat was ongeveer 4 dagen nadat de inschrijving bij de KvK er door was.

 

Er zijn bij mijn weten nooit arbeidscontracten opgesteld. Ikzelf heb er tenminste nooit 1 ondertekend. Ik ben nog bijna 1 maand bestuurder geweest en heb mezelf toen uitgeschreven bij de KvK.

 

1) Ben ik mede-verantwoordelijk voor mismanagement in de eerste dagen (als 'financieel directeur' of eventueel de eerste maand (als mede-bestuurder)?

 

2) Ik heb ongeveer een maand geen arbeidscontract, uitkering of wat dan ook gehad (ik was bestuurder zonder arbeidscontract). Hoe moet ik dat opgeven aan de belastingdienst en heb ik met terugwerkende kracht recht op WW-uitkering over die periode?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.