• 0

Bestelbus op zaak (wel geen bijtelling?)

Goedemorgen allemaal,

 

 

Ik weet dat er heel veel topics over zijn maar ik heb er echt totaal geen verstand van en ik hoop dat iemand de moeite zou willen nemen om het aan mij uit te leggen.

 

De feiten zijn als volgt:

Werknemer heeft binnenkort geen auto meer. (zijn vrouw heeft nog wel een auto dus ze gaan van 2 auto's naar 1 auto).

Wij hebben hier op kantoor een dagelijkse afhaling van PostNL waar ik gemiddeld ongeveer € 300,- per maand aan kwijt ben.

Ik zelf heb een auto prive (er staan geen auto's op de zaak).

 

 

Nu had ik het idee om een bestelauto te kopen op de zaak. De werknemer kan dan het woon-werkverkeer rijden en tevens aan het einde van de dag onze zendingen wegbrengen naar een PostNL depot. Hierdoor vervallen de maandelijkse kosten voor het halen van € 300,-

 

Nu begrijp ik niet (heb het nooit begrepen) of er dan bijtelling van toepassing is. Als er bijtelling van toepassing is kan iemand dan in "Jip en Janneke taal" uitleggen hoe dat werkt?

 

In principe wordt de bestelauto alleen zakelijk gebruikt al kan ik me voorstellen dat deze ook gebruikt zal worden indien iemand iets wil verhuizen of een groot iets wil kopen bij de plaatselijke MediaMarkt of Ikea.

 

Denk ik te makkelijk, denk ik te moeilijk? :)

 

Graag advies en als er info ontbreekt dan hoor ik dat ook graag.

 

Alvast bedankt!

Francois

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerst hit in Google op "bijtelling bestelauto" levert mij op: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/afwijkende_regels/geen_bijtelling_door_uitsluitend_zakelijk_gebruik_bestelauto

 

Als ik het lees en vergelijk gaat dit precies in op jouw vraag. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers, pakketten wegbrengen ook. Met een verklaring is geen kilometeradministratie nodig.

 

Welke vragen blijven er dan over? Vergeet ook niet de link onderaan bovengenoemde pagina, daarachter vind je nog een verdere uitwerking.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedank voor de supersnelle reactie.

 

Echter, als mijn werknemer ziek of vrij is dan zal ik er in rijden om de pakketten weg te brengen. Ook zal ik deze wagen wellicht gebruiken indien ik naar een klant ga.

Er is dus sprake van meerdere bestuurders.

 

En, weet iemand hoe die bijtelling werkt?

Link naar reactie
  • 0
Echter, als mijn werknemer ziek of vrij is dan zal ik er in rijden om de pakketten weg te brengen.
Dat wordt lastig ... als de werknemer ziek is, dan zal de (bestel)auto bij de werknemer thuis voor de deur staan. 8)

 

Ook zal ik deze wagen wellicht gebruiken indien ik naar een klant ga.
Ook voor de eigenaar is de bijtellingsregeling van toepassing, als ook de verklaring 'uitsluitend zakelijk gebruik'.

 

Bij gebruik van de (bestel)auto door meerdere werknemers geldt:

 

Voor iedere combinatie van een werknemer met een bestelauto is een aparte 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' nodig. 2 werknemers die dezelfde bestelauto uitsluitend zakelijk gebruiken, moeten dus ieder een verklaring hebben. En een werknemer die verschillende bestelauto's uitsluitend zakelijk gebruikt, moet voor iedere bestelauto een verklaring hebben.

 

Van toepassing kan zijn:

 

21.4.7 Doorlopend afwisselend gebruik bestelauto

 

Het kan zijn dat 2 of meer werknemers door de aard van het werk een bestelauto doorlopend afwisselend gebruiken. In principe moet u ook dan gebruikmaken van de normale regeling voor privégebruik auto (zie paragraaf 21.3.2). Maar in deze situatie kan het bezwaarlijk zijn de regeling individueel toe te passen. In dat geval moet u eindheffing toepassen voor het privégebruik.

Voorbeeld 1

 

Een bedrijf heeft 3 bestelauto's en 7 monteurs. Bij een melding gebruiken ze willekeurig 1 van de beschikbare bestelauto's. In deze situatie is sprake van doorlopend afwisselend gebruik en moet u eindheffing toepassen.

Voorbeeld 2

 

2 van uw werknemers hebben ieder een bestelauto. Ze besluiten deze auto's dagelijks te ruilen. Er is nu geen sprake van doorlopend afwisselend gebruik. Eindheffing is voor deze bestelauto's niet mogelijk. Er is ook geen sprake van doorlopend afwisselend gebruik als werknemer A een bestelauto de ene week gebruikt en werknemer B de volgende week.

 

De eindheffing is op jaarbasis een vast bedrag van € 300 per bestelauto. Bij een loontijdvak van 1 maand geeft u dan in elke aangifte loonheffingen € 25 per bestelauto aan (zie paragraaf 24.8). De toepassing van de eindheffing geeft u in de aangiften loonheffingen aan met code 5 (Doorlopend afwisselend gebruik bestelauto). Bij deze eindheffing hoeft uw werknemer geen rittenregistratie bij te houden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dan rij ik naar de werknemer en ruil met mijn eigen auto.

Dat ben ik ook van plan om te doen als hij vrij is want de bestelauto is wel elke dag nodig i.v.m. lengtes en volume die niet in mijn prive auto passen.

 

Ik vind het nog steeds complex allemaal.

 

Weet iemand waar ik een voorbeeld berekening kan zien hoe bijtelling werkt?

Link naar reactie
  • 0

ik heb wel eens begrepen dat als je de woning van de medewerker als startpunt opneemt doormiddel van een mondelinge overeenkomst met de medewerker dat de werkgever en de werknemer dan geen bijtelling hoeven te betalen. klopt dit ?

 

dan heeft formeel de medewerker wel recht op een vergoeding voor de reistijd maar ik neem aan als hij gratis kan reizen dat dit dan niet door de medewerker geclaimd word, mocht hij dit wel doen verander je de startlocatie weer en moet hij voor zijn eigen vervoer zorgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat die vrij moeiteloos als broodje aap aangemerkt kan worden..

 

een bijtelling van enkele duizenden euro's met de nodige registratie eisen als werkgever "klets" je niet weg met een mondelinge afspraak en zeggen dat de woning "het startpunt is" helpt natuurlijk ook niks. het is immers geen vestiging van het bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Op zich is Woon - werk verkeer voor de IB/LH zakelijk en is dat dus niet het probleem. Ik zou er misschien wel voor kiezen een verklaring geen prive gebruik aan te vragen en dus niet uitsluitend zakelijk gebruik. Je mag dan in ieder geval nog 500km prive rijden. Hou hiervoor wel een sluitende kilometerregistratie bij. Zet er een track&trace systeem in zodat dit goed bijgehouden wordt.

 

Let wel op dat Woon - werk verkeer voor de OB wel privé kilometers zijn. Hiervoor zal dus wel een correctie komen.

 

Je geeft aan dat het ophalen van de paketten 300 per maand kost. Heb je al uitgerekend wat de bus kost aan afschrijving, onderhoud, brandstof, MRB, verzekering etc? En daarnaast ook de tijd die het kost om 20 keer per maand naar post.nl op en neer te rijden?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat die vrij moeiteloos als broodje aap aangemerkt kan worden..

 

een bijtelling van enkele duizenden euro's met de nodige registratie eisen als werkgever "klets" je niet weg met een mondelinge afspraak en zeggen dat de woning "het startpunt is" helpt natuurlijk ook niks. het is immers geen vestiging van het bedrijf.

 

is dit formeel gezien verplicht?

 

zo zijn er mensen die van uit huis vertrekken naar klanten, bouwbedrijven die vanaf carpool plekken vertrekken, mensen die met een bus van het bouwbedrijf naar huis rijden en collega's ophalen en afzetten onderweg, mensen die op de werklocatie beginnen en niet op de bedrijfslocatie, de gemiddelde vertegenwoordiger komt volgens mij ook niet veel op de bedrijfslocatie gezien deze altijd onderweg is en het vaak onnodig omrijden is om eerst via de zaak naar huis te gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel eens vernomen dat als de bijrijdersstoel ook verwijderd is een hoop regels veranderen.. Als ik het me goed herinner deden bedrijven in het verleden bewust enkel de bestuurdersstoel in een auto laten staan en de rest van de zmitplaatsen verwijderen. de reden was volgens mij dat er dan aangetoond was dat de auto niet geschikt was voor prive.

Of die regeling nog bestaat en hoe die precies in elkaar zit weet ik niet.. Maar lijkt me een mooie toepassing op bovenstaande

 

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel eens vernomen dat als de bijrijdersstoel ook verwijderd is een hoop regels veranderen ... de reden was volgens mij dat er dan aangetoond was dat de auto niet geschikt was voor prive.

Ook een broodje aap verhaal.

 

Met slecht één (chauffeurs)stoel in de auto kan je privé uitstekend de hele wereld rondrijden.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bij slechts één passagiersstoel kunnen inderdaad andere regels gelden, maar ook dan is privégebruik niet gratis.

 

Op de website van de belastingdienst staat het volgende:

 

Privégebruik bestelauto

 

De regels voor privégebruik van een auto gelden ook voor bijna alle bestelauto's. Uitzondering hierop zijn bestelauto's die bijna uitsluitend geschikt zijn voor het vervoer van goederen. Het gaat dan om auto's die bijvoorbeeld alleen een bestuurdersstoel hebben en waarvan de bevestigingspunten van de passagiersstoel zijn weggeslepen of dichtgelast. In zulke gevallen verrekent u het aantal privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs met de autokosten.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Het hele fiscale spectrum met betrekking tot het autokostenforfait is geregeld in de Wet Loonbelasting 1964.

Art. 13bis geeft een uitleg over hoe het een en ander te berekenen.

 

de bestelbus dient door zijn aard en inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijkt te zijn oor vervoer van goederen en met uitzondering van de bestelauto die buiten werktijd niet gebruikt kan worden of de bestelauto waarvoor een verbod op privégebruik geldt. Hiervan is sprake als:

 

a. het verbod schriftelijk is vastgelegd

b. de inhoudingsplichtige de vastlegging van het verbod bij de loonadministratie bewaart.

c. de inhoudingsplichtige voldoende toezicht houdt op de naleving van het verbod, en

d. de inhoudingsplichtige een passende sanctie oplegt indien het verbod wordt overtreden.

 

Ingeval de werknemer het verbod op privé gebruik voor minder dan 500 km op jaarbasis overschrijdt wordt er door de belastingdienst altijd nageheven van de werknemer.

 

Het is niet onverstandig om toch maar een rittenregistratie bij te houden.

Art. 3.13 UItv.Besl. Loonbelasting 1965 geeft een voorbeeld van een dergelijke rittenregistratie.

 

Met vriendelijke groet,

 

B. Wustenveld Rbc - Register Belasting Adviseurs. E- info@uwfiscaalideaal.nl

 

 

B. Wustenveld

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties allemaal.

 

Ik heb het dit weekend besproken en we hebben tevens een proefrit gemaakt met een bestelbusje.

 

Ik weet dat de € 300,- die ik ga besparen de kosten niet helemaal zullen dekken maar anders moet de werknemer elke dag met de fiets komen. Tevens zal de bus worden beplakt met reclame.

 

Als ik de 1e link bekijk dan is woon-werkverkeer zakelijk:

Hebt u een bestelauto van uw werkgever? En gebruikt u deze uitsluitend voor uw werk en niet privé? Dan kunnen u en uw werkgever een 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' indienen. Uw werkgever hoeft dan geen bijtelling privégebruik auto bij uw loon te tellen. U hoeft ook geen kilometeradministratie bij te houden. Wel moet u via uw werkgever veranderingen in het gebruik van de bestelauto aan ons doorgeven. Bijvoorbeeld als u een andere bestelauto tot uw beschikking krijgt.

 

Let op!

Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.

.

 

Ik heb het, zoals gezegd, dit weekend besproken en aangezien zijn vrouw nog wel een auto heeft is er besloten de bestelbus alleen zakelijk te gaan gebruiken.

 

In principe is er dan sowieso een dagelijkse route:

Huis - werk - business point PostNL - huis.

Eventueel nog grotere bestellingen in de regio direct leveren gedurende de dag.

 

De bus die ik op het oog heb is € 7.500 maar de cataloguswaarde incl. BPM en BTW is bijna € 30.000,-. Dat zou (volgens mij) bijna neerkomen op een bijtelling van € 270,- wat een aanzienlijk bedrag is indien we kiezen dat de bestelbus ook prive gebruikt zal worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.