• 0

VOF winstverdeling en staking

Goedemiddag!

 

Ik heb de volgende vraag. A van mij is met een idee gekomen om samen met B (haar vriend) een webshop te openen en heeft de VOF als ondernemingsvorm gekozen. Het meeste hebben zij al goed geregeld echter had ik zelf wel vragen omtrent het volgende:

 

- Moeten er speciale regels m.b.t. aandelen(-overdracht) worden gemaakt zoals bij een BV of NV?

 

- A krijgt nog studiefinanciering, mocht de VOF na een tijdje op stoom komen, zou zij dan in de problemen kunnen komen m.b.t. de winstverdeling (hetgeen 49/51 is) aangezien je als student niet meer dan X-hoeveelheid mag verdienen. Zou A bijvoorbeeld in de problemen kunnen komen als zij beslist haar deel van de winst in de onderneming te laten en niet op te nemen?

 

- Ik had ergens gelezen dat bij ontbiding van de VOF het enkele feit dat de de winstverdeling (in dit geval dus 49/51) vaststaat dit niet hoeft te betekenen dat alles op dezelfde wijze verdeeld wordt. Zelf dacht ik dat dit misschien een probleem kan zijn omdat B het grootste deel van het vermogen inbrengt. Of hoeft dit geen probleem te zijn als zij in het samenwerkingscontract afspreken dat de verdeling op dezelfde wijze als de winst plaatsvind?

 

Graag uw tips en alvast bedankt! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1) nee er zijn regels voor aandelen net als bij een BV. Je gaat naar de KvK om je in te schrijven en dat is dan alles.

 

2) jouw belastbare winst wordt bepaald door je winstaandeel in de vof. Het is hierbij niet van belang of je dit bedrag ook daadwerkelijk opneemt. Het zou dus problemen op kunnen leveren.

 

3) in een vof-overeenkomst kan je die zaken vast leggen hoe je dat zelf wilt. Er zijn vast standaard overeenkomsten op internet te vinden maar ik raad je toch aan je hierdoor beter te laten informeren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.