• 0

Zvw betalen met zakelijke rekening voordeliger?

Ik heb een eenmanszaak. Daaruit heb ik in 2015 privé onttrekkingen gedaan (dus geld van zakelijke rekening naar privé rekening gestort). De privé onttrekkingen hebben tot gevolg dat Saldo fiscalewinstberekening hoger wordt wat weer zorgt dat de Belastbare winst uit onderneming stijgt.

 

Klopt mijn redenering tot dusver?

 

Nu moet ik mijn Zvw betalen over 2015. Ik begrijp dat het de belastingdienst niet uitmaakt of ik dit vanaf mijn privé of zakelijke rekening betaal. Stel ik betaal het vanaf mijn privé rekening zal ik eerst een privé onttrekking moeten doen vanaf mijn zakelijke rekening waardoor het totaal aan privé onttrekkingen aan het einde van dit boekjaar hoger is.

 

Wat ik ook kan doen is het direct vanaf mijn zakelijke rekening betalen. Hierdoor hoef ik geen privé onttrekking te doen van mijn zakelijke rekening waardoor de privé onttrekkingen aan het einde van dit boekjaar lager zijn —> Saldo fiscalewinstberekening is lager —> Belastbare winst uit onderneming is lager.

 

Klopt dit? Ik heb het gevoel dat ik ergens een denkfout maak maar weet niet precies waar...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de zvw premie van je zakelijke rekening betaalt blijft het een privepost en dus een prive onttrekking of je die nu eerst op je eigen rekening overboekt of direct op een andere.

 

Overigens wordt je winst niet bepaald door prive onttrekkingen, die hebben geen invloed op je winst.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
De privé onttrekkingen hebben tot gevolg dat Saldo fiscalewinstberekening hoger wordt wat weer zorgt dat de Belastbare winst uit onderneming stijgt.

 

Klopt mijn redenering tot dusver?

....

Ik heb het gevoel dat ik ergens een denkfout maak maar weet niet precies waar...

Je denkfout heeft te maken met het Eigen Vermogen. Een prive opname verlaagt het EV, niet het resultaat. Wanneer je in de aangifte software alleen de prive-opname aanpast en niet het vermogen, dan zorgt het geintroduceerde verschil voor een andere uitkomst van de berekende winst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het volgende rekensommetje geldt:

 

EV einde boekjaar = EV begin boekjaar + Resultaat + Privéstortingen - Privé-onttrekkingen

 


Voor de fiscale winstberekening (ook wel "Winstbepaling via vermogensvergelijking" genoemd) wordt hetzelfde rekensommetje op een andere manier geschreven:

 

Resultaat = EV einde boekjaar - EV begin boekjaar + Privé-onttrekkingen - Privéstortingen

 


Bij een privé-opname wordt het EV verlaagd en het totaal aan privé-onttrekkingen met hetzelfde bedrag verhoogd. Het resultaat blijft dan per saldo hetzelfde.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.