• 0

Aansprakelijkheidsverzekering voor online diensten

Goedemorgen,

 

Ik sta op het punt om een online service te lanceren. Waarin we met name data van organisaties zullen verwerken.

 

Nu was ik nog op zoek naar een goede aansprakelijkheidsverzekering. Echter heb ik er nog niet echt een gevonden die gericht is op online diensten. De meeste (bij mij bekende) verzekeraars richten zich daarbij toch meer op de traditionele bedrijfstakken (horeca, detailhandel, ZZP).

 

Zijn er mensen op dit forum die hier meer ervaring mee hebben?

Zijn er goede (internationale) verzekeringen hiervoor?

Zijn deze verzekeringen ook te betalen en de moeite waard?

 

Bedankt!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Wniehof,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

Nu was ik nog op zoek naar een goede aansprakelijkheidsverzekering. Echter heb ik er nog niet echt een gevonden die gericht is op online diensten. De meeste (bij mij bekende) verzekeraars richten zich daarbij toch meer op de traditionele bedrijfstakken (horeca, detailhandel, ZZP).

De meeste grote algemene verzekeraars (de bekende namen Centraal Beheer, Delta Lloyd, Nationale Nederlanden, Reaal, Aegon etc) verzekeren wel contractuele/beroepsaansprakelijkheid maar beperkt en alleen voor specifieke doelgroepen

 

Zijn er goede (internationale) verzekeringen hiervoor?
Ja. Relevante aanbieders zijn o.a. HDI, AIG, CNA, Chubb, Markel, Liberty, Amlin en Hiscox.

 

Welke verzekeraar(s) voor jou relevant zijn hangt vooral af van activiteiten ("data-verwerking" is nogal breed: en het maakt nogal wat uit of je DNA gegevens verwerkt of klantdata verrijkt voor marketing campagnes) , omzet, gewenste of benodigde limieten en last but not least het rechtsgebied.

Een aantal verzekeraars dekt alleen Nederland en Nederlands recht, een aantal kent standaard EU dekking, en bij een paar is werelddekking EX Usa/Canada en werelddekking inclusief USA/Canada mogelijk.

 

Zijn deze verzekeringen ook te betalen
Ik kan niet in jouwe portemonnee kijken, maar bij kleine omzetten (tot circa 175.000) en lage limieten (250.000 per aanspraak) is de minimumpremie vanaf € 350,- per jaar.

Bij hogere omzetten zijn premies gemiddeld een paar promille (dus géén procenten) over de omzet.

 

en de moeite waard?

dat moet je zelf bepalen. Het risico op contractuele aansprakelijkheid is reëel, aan jou de vraag of je dat risico zelf kunt of wilt dragen. Ik zou die keuze overigens pas maken nadat je offertes hebt opgevraagd: dan weet je immers pas welke kosten je kunt verwachten

 

Ga je werken voor grote corporates of overheid dan wordt die keuze je vroeg of laat ontnomen: die stellen een dekking in toenemende mate verplicht; zonder insurance-certificate geen overeenkomst

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi Norbert,

 

Top antwoord!

Ik ga me verder verdiepen in die leveranciers die je noemt!

 

 

Ik denk dat je al snel zult zien dat je voor dit soort verzekeringen niet bij direct writers terecht kunt en dat het inschakelen van een deskundige zoals Norbert noodzakelijk is.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij leveren ook online diensten (hosting) en zijn verzekerd voor beroepsaansprakelijkheid. Geen probleem dus, maar ik zou wel adviseren om een tussenpersoon in de arm te nemen.

 

Premie is bij ons wel iets hoger, ongeveer het dubbele van wat Norbert aangeeft maar dat heeft deels ook te maken met het risico. Een medewerker die per ongeluk shift + del drukt en bevestigd of format c:.. We zijn ook gevoelig voor hacks en daardoor verlies van data, maar ook dat is gedekt.

 

Volgens mij zitten we bij Allianz als ik me niet vergis, maar zoals gezegd heeft een tussenpersoon ons geadviseerd.

 

Even terzijde: verwerk je ook persoonsgegevens? Hou dan rekening met de nieuwe meldplicht datalekken. Als je gehacked wordt en er lekken klantgegevens uit maar je verzuimd het te melden, dan staat daar een maximale boete op van € 880.000.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.