• 0

deelneming in privé in BV naast eigen VOF of holding BV opzetten?

Beste higherlevel forumleden,

 

Ik heb een VOF. Daarnaast kan ik deelnemen in een B.V. voor zeg 10%. Ik wil een maandelijkse fee kunnen factureren aan deze B.V. waarin ik deel ga nemen. Kan ik mijn VOF behouden en van daaruit factureren en het 10% belang in privé houden of moet ik een holding B.V opzetten waarin ik het belang onderbreng? In het laatste geval moeten er verplicht sociale lasten over de fee worden afgedragen neem ik aan.

Als het mogelijk is om het 10% belang in privé te houden, wat zijn dan de nadelen naast aansprakelijkheid?

De aard van de activiteiten van de VOF en de BV zijn verschillend.

 

Alvast dank voor jullie feedback.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Gerald,

 

Of er een DGA loon van toepassing is hang niet af van de vraag of je het 10% belang in een een holding hebt of privé. Het hangt af van de vraag of je arbeid voor de BV verricht

Als er een DGA loon van toepassing is, zal de werkmij in dit geval ook sociale lasten moeten afdragen

 

Vanuit de VOF factureren lijkt me hier niet mogelijk: de activiteiten zijn immers anders en waarom zou de BV een derde (VOF) moeten betalen voor werkzaamheden van de eigen DGA? Dat is onzakelijk

 

een managementfee factureren zonder eigen holding kan ook niet 1 2 3: je zult dan immers een (loon)dienstverband in de werkmij moeten hebben. En houdt er rekening mee dat deze uren dus ook niet meer meetellen voor urencriterium

 

Als het mogelijk is om het 10% belang in privé te houden, wat zijn dan de nadelen naast aansprakelijkheid?

O.a. Geen deelnemingsvrijstelling, dus bij verkoop is de waardestijging belast

 

Mijn mening: neem eens contact op met een fiscalist, misschien dat hier andere -betere - opties voorhanden zijn.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.