• 0

DGA en gestopte opbouw ouderdomspensioen

Als DGA ben ik vorig jaar gestopt met het opbouwen van ouderdomspensioen. Dit is door middel van een vaststellingsovereenkomst tussen de BV en de DGA tot stand gekomen. Aanleiding was het enorme verschil tussen de commerciële waarde en de fiscale waarde van het pensioen.

 

Nu is er een fiscale reserve opgebouwd voor het pensioen. Deze wordt niet verder meer opgebouwd. Is er een manier om het verschil tussen commerciële en fiscale waarde op aftrekbare wijze te verkleinen zonder dat ik het bedrag bij een verzekeringsmaatschappij in leg?

 

Met vriendelijke groet,

Koos

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Koos,

 

Leidend voor de fiscale en commerciële waarde is de pensioentoezegging, ooit vastgelegd in de pensioenbrief. Nu hebben werkgever en werknemer (jij en jezelf) besloten om de pensioenopbouw te stoppen. Je was bijvoorbeeld op weg op € 10.000 pensioen op te bouwen en stopt nu bij, stel, € 5.000. De wijze waarop de waarde van die € 5.000 wordt bepaald blijft afhankelijk van wat in de pensioenbrief is afgesproken. Alleen wordt er niet meer actief opgebouwd. De rekengrondslagen die voor de fiscale waarde moeten worden gebruikt liggen vast (o.a. 4% rekenrente). De commerciële waarde kent ook gebruikelijke uitgangspunten, zoals bepaling van de marktrente en vaststelling van leven- en sterftekansen en kostenopslagen. Hier kan soms wat meer mee worden 'gespeeld'. Zij het beperkt. Te veel 'spielerei' om de commerciële waarde richting fiscale waarde te drukken kan door de fiscus worden opgevat als afzien van pensioen = afkoop = narigheid en boete.

 

Overigens: stopzetten van de opbouw betekent niet dat de fiscale en commerciële waarde worden bevroren. Immers, de € 5.000 uit dit voorbeeld heeft elk jaar een hogere waarde. Als ik (leeftijd 50) nu € 5.000 opgebouwd zou hebben, zou mijn fiscale reserve circa € 38.000 zijn. Op de pensioendatum (stel 67) is de fiscale waarde echter opgelopen naar € 70.000. Zo loopt ook de commerciële waarde op.

 

Maar er is hoop. Staatssecretaris Wiebes wil eigen beheer zoals we dit nu kennen per 01-01-2017 afschaffen. Twee varianten worden daarbij bediscussieerd:

 

1) volledig afschaffen. Geen opbouw meer na 01-01-2017. Wat er tot dan toe is opgebouwd blijft staan (à la mijn rekenvoorbeeld) of mag worden afgekocht. Bij afkoop wordt 80% van de fiscale waarde in de IB-heffing betrokken (max tarief 52%).

 

2) overgang naar Oudedag Sparen in Eigen Beheer (OSEB). Dit systeem lijkt wat op de FOR. Per jaar mag een bedrag worden gereserveerd (waarschijnlijk leeftijdsafhankelijk). Dat bedrag wordt vervolgens jaarlijks opgerent. De fiscale en commerciële waarde zullen in dit systeem (zo goed als) gelijk gaan worden. De tot dan toe in het oude systeem opgebouwde fiscale reserve mag er op worden ingebracht. In feite wordt het verschil tussen commerciële en de fiscale waarde dan afgeboekt zonder fiscale (boete)consequenties. Op de pensioendatum moet de opgebouwde waarde worden omgezet in een belaste periodieke uitkering (het pensioen), uit te keren door een bank of verzekeraar. Vanuit de BV volgens het plan ook. De BV moet dan in 20 jaar de reserve lineair dalend gaan uitkeren.

 

Kijk anders ook nog even op mijn website (zie link hieronder). Daar staat onder 'nieuws' een artikel 'ontwikkelingen rondom DGA-pensioen' waarin de actualiteit wordt gevolgd.

 

Groeten,

Wim

 

 

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Wim,

 

Dankjewel voor je uitvoerige antwoord, wat een kennis! Ik dacht inderdaad dat de fiscale en de commerciële waarde bevroren zouden zijn. Moet ik ieder jaar de rekenrente 4% gebruiken om zowel de fiscale reserve en de berekende commerciële waarde te verhogen? En zo ja, kan ik deze 4% over de fiscale reserve gewoon als kosten boeken?

 

Een dure grap (uiteindelijk) die pensioenopbouw. Ik hoop dat het binnenkort betaalbaar veranderd. Na de beëindiging van de pensioenovereenkomst spaar ik in de BV. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga hoop ik dividend als aanvulling op het pensioen te kunnen verstrekken.

 

Groeten,

Koos

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan Koos.

 

4% geldt alleen voor de fiscale waarde. De commerciële waarde werd afgelopen jaar berekend met 1% rekenrente. Daarnaast nog juiste toepassing van kosten, indexatie en levens-/sterftekansen.

 

Het zijn complexe berekeningen die via pensioensoftware worden gemaakt (toevallig zit ik er nu één te maken).

 

Wat jij opmerkt, sparen via de bv, is wat de staatssecretaris trouwens ook signaleert als alternatief. Vervolgens is het wachten op het moment dat de discussie losbarst over 'volvette BV's' (die term gaat ongetwijfeld vallen om ergens punten te scoren). Alweer een paar maanden terug was in het nieuws (ik meen Nieuwsuur) dat enkele politieke partijen het niet eerlijk vinden dat privévermogen wordt belast met vermogensrendementsheffing en dat kapitaal in BV's, nadat er eenmaal Vpb is afgerekend, ongestoord en onbelast in de BV kan blijven en de DGA zo een 'onbelaste' spaarpot heeft. (dikke disclaimer dat dit niet allemaal mijn mening vertegenwoordigt en elke nuance mist).

 

Groeten

Wim

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar er is hoop. Staatssecretaris Wiebes wil eigen beheer zoals we dit nu kennen per 01-01-2017 afschaffen. Twee varianten worden daarbij bediscussieerd:

 

1) volledig afschaffen.

2) overgang naar Oudedag Sparen in Eigen Beheer (OSEB).

Ik heb zelf een andere oplossing bedacht zonder fiscaal gedoe. Elk jaar voeg ik simpelweg een bedrag toe aan een 'zuivere' Oudedagsreserve binnen de BV (ik noem het maar ORBV ;)).

 

Net als bij de eenmanszaak hanteer ik het voor dat jaar toepasselijke percentage en maximumbedrag, maar dan op basis van de winst van bv plus het DGA-salaris (in plaats van WuO). Mijn inziens is de winstreserve hierdoor meteen realistischer en voorkomt het ook al te enthousiaste divendenduitkeringen door onderdelen van het ondernemingsvermogen expliciet te oormerken voor de "oude dag".

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik kan dat niet plaatsen als zijnde fiscaal toelaatbare pensioenreserveringen binnen een BV. Tenzij je wellicht van koninklijke bloede bent en buiten de wet valt :)

Dat zou kunnen natuurlijk. ;) Maar mijn 'ORBV' is ook geen Oudedagsreserve zoals bij de eenmanszaak (dat eigenlijk meer een voorziening is en geen reserve). Ik boek het simpelweg binnen het eigen vermogen. Het levert dus ook geen fiscale aftrekpost op. Het fiscale ondernemingsvermogen verandert er ook niet door. Het enige dat ik doe is een deel van de winstreserve anders noemen (maar fiscaal blijft het gewoon een winstreserve).

 

Zo'n reserve heeft dus fiscaal geen enkele zin, maar heeft wel een signaalwaarde voor de bestuurders en/of aandeelhouder(s). Hetzelfde doe ik ook met andere grote - langjarige - toekomstige verplichtingen waarvoor je fiscaal geen voorziening mag treffen, maar waar je toch rekening mee wilt houden. Daar maak ik dan een reserve voor aan binnen het eigen vermogen. Zoals gezegd is dit dus meer om vorm te geven aan het voorzichtigheidsprincipe door expliciet aan te geven dat (een deel van) de winstreserve met ernstige terughoudendheid kan worden uitgekeerd, als je ten minste enigszins intracomptabel rekening wilt houden met dergelijke verplichtingen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.