• 0

Doorbetalen DGA met minderheidsbelang bij ziekte?

Hallo allemaal,

 

Een vraag. Mijn vader (70)heeft een eigen beheer BV waarmee hij DGA is in een BV. Hij heeft twee maanden geleden een hersenbloeding- en infarct gehad. Hij werkte daarvoor nog altijd, maar kan dat nu logischerwijs niet meer. Zijn twee compagnons (ook ieder voor 33% aandeelhouder) willen nu geen fee meer betalen.

Hij was niet meer verzekerd i.v.m. het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Er is in 1998 een overeenkomst samengesteld waarin stond dat als een van de drie ziek werd, de eerste drie maanden fee werd doorbetaald. Daarna zou de uitkering van de AOV voor een jaar aangevuld worden tot 100%.

De eerste 2 maanden zijn nu betaald maar nu willen ze dat dus niet meer.

Mag dat zomaar?

Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden.

 

Met vriendelijke groet,

Kristel

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Kristel, allereerst welkom op Higherlevel, ook al is de aanleiding een minder prettige.

 

Mag dat zomaar?
Nee, uiteraard niet. Een Overeenkomst is overeenkomst. Zolang deze niet is herroepen, geldt deze gewoon. En uiteraard kan deze overeenkomst ná schade niet zomaar door 2 van de 3 compagnons herroepen worden.

 

(Er is hier overigens - in sociaalverzekeringstechnische zin - geen sprake van een minderheidsbelang: er is sprake van nevengeschiktheid. Voor de vraag doet dat - ivm pensioengerechtigde leeftijd - verder niet ter zake )

 

Daarna zou de uitkering van de AOV voor een jaar aangevuld worden tot 100%.

Dat wordt dan eventueel nog een juridisch dobbertje. Hoe moet je dat interpreteren nu er geen AOV meer is of kan zijn vanwege pensioengerechtigde leeftijd? Het lijkt me dat je vader mogelijk tot 1 jaar recht heeft op de aanvulling die hij anders gehad zou hebben (uitgaande van een AOV uitkering van 70 of 80% van het salaris dan dus 30% of 20% van het salaris) ... maar het hangt mede af van de exacte bepaling in de overeenkomst.

 

Mijn advies: benader een advocaat.

En sterkte en beterschap voor je vader uiteraard...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heel hartelijk dank voor je snelle antwoord!

De andere vennoten claimen dat er later nog eens een mondelinge afspraak is gemaakt, waardoor de eerdere schriftelijke overeenkomst is vervallen. Mijn vader weet hier echter niets van. Wordt het dan een lastige dobber om dit hard te maken als het 'twee-tegen-een' is?

Wordt er dan sowieso niet ook gekeken naar wat redelijk en billijk is?

Bedankt alvast weer :)

Link naar reactie
  • 0

De andere vennoten claimen dat er later nog eens een mondelinge afspraak is gemaakt, waardoor de eerdere schriftelijke overeenkomst is vervallen. Mijn vader weet hier echter niets van. Wordt het dan een lastige dobber om dit hard te maken als het 'twee-tegen-een' is?

Nee, het is aan de andere 2 om hard te maken dat zo'n mondelinge afspraak ooit gemaakt is. Dat dat 2 tegen 1 is, doet niet zo ter zake.

 

Wordt er dan sowieso niet ook gekeken naar wat redelijk en billijk is?

Niet ten aanzien van de gemaakte afspraken zelf (je bent ondernemer, dus je kunt alles afspreken of niets...) , maar het kan mogelijk wel een rol spelen als je een dergelijke afspraak herroept ná dat er sprake is geweest van arbeidsongeschiktheid en er discussie ontstaat of die afspraak wel of niet herroepen is. Bovendien hebben ze al 2 maanden uitgekeerd.....

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

(Er is hier overigens - in sociaalverzekeringstechnische zin - geen sprake van een minderheidsbelang: er is sprake van nevengeschiktheid. Voor de vraag doet dat - ivm pensioengerechtigde leeftijd - verder niet ter zake )

Voor wat het waard is, en wellicht ten overvloede: van nevengeschiktheid is alleen sprake indien de compagnons tevens bestuurder te zijn.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.