• 0

Hulp gevraagd: Starten als zzp'er in Online Marketing - Concurrentiebeding

Kunnen jullie mij met het volgende helpen/adviseren:

 

Ik ben een jonge ambitieuze vrouw, en werkzaam binnen een technisch bedrijf als Marketeer. Ik werk parttime in loondienst. Graag wil ik naast mijn huidige parttime functie ook voor mijzelf starten als zzp’er in Online Marketing. Ik heb nu een contract voor bepaalde tijd, deze is al 2x verlengd en binnenkort zal ik hoogstwaarschijnlijk een contract voor onbepaalde tijd ontvangen.

 

Het is mijn wens om een langere tijd mijn baan in loondienst te combineren met mijn zzp werk, en uiteindelijk alleen als zzp'er te werken.

 

In mijn huidige contract (bepaalde tijd) staat een artikel over nevenactiviteiten en een concurrentiebeding:

Artikel 9

Nevenactiviteiten

Tijdens het dienstverband zal de werknemer zonder schriftelijke toestemming van de werkgever geen (al dan niet) gehonoreerde nevenactiviteiten verrichten.

 

Artikel 11

Geheimhoudingsplicht en concurrentiebeding

punt 3.

De werknemer zal zonder schriftelijke toestemming van de werkgever gedurende de arbeidsovereenkomst en het einde hieraan gedurende een tijdvak van 1 jaar, niet in enigerlei vorm een zaak gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan het bedrijf van de werkgever vestigen, drijven of mede doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, alsook financieel in welke vorm ook bij een dergelijke zaak belang hebben, daarin of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam zijn, al dan niet in dienstbetrekking hetzij tegen een vergoeding hetzij om niet, of daarin aandeel hebben binnen een straal van 250 kilometer waar het bedrijf van de werkgever gevestigd is.

 

Mijn vragen:

1. Ben ik strafbaar als ik een online marketing eenmanszaak/zzp start naast mijn huidige baan?

2. Waar moet ik juridisch gezien rekening mee houden als ik parttime als zzp’er een online marketingbureau start?

 

Dit weerhoudt mij op het moment al te starten en wacht ik liever even het contractuele gesprek af dat ik binnenkort zal hebben.

 

Ik verneem graag jullie reactie/advies,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ElinaS,

 

1. Allereerst: zoals je het omschrijft is er geen sprake van strafbare feiten. De vraag is of je in strijd handelt met het contract met jouw werkgever (civiel recht, geen strafrecht).

 

Wanneer is jouw arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd gesloten? Inmiddels is het namelijk niet meer toegestaan een non-concurrentiebeding overeen te komen in arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd. Dit tenzij wordt gemotiveerd welke zwaarwegende belangen van een werkgever maken dat een non-concurrentiebeding toch moet worden opgenomen. Dit ontbreekt sowieso in jouw overeenkomst.

De vraag is of dit beding geldt.

 

Verder is het de vraag of jouw werkzaamheden die je wil gaan uitvoeren onder jouw eigen bedrijf wel onder het non-concurrentiebeding vallen. Word je een directe concurrent? Bevindt je je binnen de straal (vermoedelijk wel...)?

 

De kans is aanwezig dat jouw non-concurrentiebeding nietig is (= niet geldig).

 

Wel zou je in strijd handelen met het nevenactiviteitenbeding. Op dergelijke bedingen valt bij een rechter nog altijd wel wat af te dingen. Ik kan mij echter voorstellen dat wanneer je tijdens je dienstverband met jouw werkgever concurrerende diensten gaat aanbieden en hier ook nog voor betaald krijgt, dat een rechter de belangen van jouw werkgever zwaarder laat wegen en het beding in stand laat...

 

Een voorvraag: heb je al eens met jouw werkgever gesproken over jouw plannen? Als je een nieuwe overeenkomst voor onbepaalde tijd sluit kan je natuurlijk ook onderhandelingen over welke bedingen er wel en niet inkomen. Onder omstandigheden (afhankelijk van jouw diensten en of jij een directe concurrent wordt, de verstandhouding tussen jou en je werkgever, de houding van jouw werkgever etc.) kan het verstandig zijn hierover te spreken. Dit kan je zelf het beste beoordelen.

 

2. Er komt veel kijken bij een eigen onderneming, ongeacht of dit parttime of fulltime is en in welke branche. De rechtsvorm kan een rol spelen. Deze keuze heb je al gemaakt. Ik raad je aan na te denken over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Als eenmanszaak kun je in privé aangesproken worden. Het kan lonen je hiertegen te verzekeren.

 

Verder raad ik je aan goed na te denken over een handelsnaam. Onderzoek of jouw naam niet al bestaat (kun je opzoeken in het handelsregister van de kvk) maar ook of deze naam niet in strijd is met een merk (kun je controleren op www.boip.int en dan op "merk zoeken"). Registreer vervolgens zo snel mogelijk jouw domeinnaam (deze mag uiteraard ook niet in strijd zijn met oude handelsnamen/merken).

 

Ook kun je overwegen jouw handelsnaam en/of logo als merk te registreren.

Zorg vervolgens voor een goede website die aan alle juridische eisen voldoet, zoals aan privacywetgeving, en laat een goede opdrachtovereenkomst en dito algemene voorwaarden opstellen. Hierin kun je nog bepaalde aansprakelijkheden uitsluiten.

 

Wellicht dat er nog aanvullingen komen van andere leden. Tot zover wens ik je in ieder geval succes met je gesprek en het opstarten.

 

Vriendelijke groet,

 

Floor May

 

 

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Elina,

 

Als jouw tijdelijke contract na 1 januari 2015 is aangegaan (of na die datum is verlengd) dan geldt dit concurrentiebeding niet. Dit omdat er geen motivering in staat.

Let er wel op dat zodra je het contract verlengt naar een onbepaalde tijd dat het concurrentiebeding wel geldig kan worden. Neem dit inderdaad mee bij jouw onderhandeling.

 

Met strafbaar bedoel je waarschijnlijk dat je een boete moet betalen. Staat er een boetebeding in jouw contract? Zo nee, dan hoef je daar niet bang voor te zijn, jouw werkgever kan dan allen via een dwangsom jou dwingen te stoppen, maar daar moet hij een hele rechtszaak voor voeren. Dit zal jouw werkgever niet snel aangaan, bovendien kun je er tegen die tijd alsnog mee stoppen zonder dat je een boete moet betalen.

 

Betreft het nevenwerkzaamhedenbeding sluit ik me aan bij Floor.

 

Ik adviseer je een en ander te bespreken met jouw werkgever, als jouw nieuwe werkzaamheden jouw werkgever niet schaden, dan zou je er uit moeten komen. Zorg wel dat je eventuele afspraken op schrift vastlegt.

 

Groet Simon

Wilt u als zelfstandige aan de slag maar wordt u gehinderd door een relatiebeding of concurrentiebeding? Kijk voor deskundig juridisch advies op www.mijnconcurrentiebeding.nl

Link naar reactie
  • 0

Allen hartelijk dank voor de moeite die jullie hebben genomen om even te reageren. In het byzonder Floor May en Simon Zuurbier,

 

Ik bedoelde inderdaad met strafbaar dat ik een boete zou kunnen krijgen omdat er inderdaad ook een boetebeding verbonden is aan de twee artikelen in mijn contract. Verkeerde vraagstelling dus.

 

Ik bevind mij inderdaad binnen de straal van 250 km als ik start maar ik word geen directe concurrent, tenzij ik natuurlijk een klant zal helpen met online marketing die in dezelfde branche als mijn werkgever actief is.

 

De verstandhouding tussen mij en mijn werkgever is redelijk te noemen. Het is wel een starre man die zijn eigen belangen heel erg goed bewaakt.

 

Binnenkort zal ik met hem in gesprek gaan of hij inmiddels al weet of hij mij een contract voor onbepaalde tijd wil aanbieden, dit wil ik uiteraard tijdig weten. Dan zal ik hem ook mijn plannen vertellen en kijken of we wat aan het concurrentiebeding kunnen doen in overeenstemming.

 

Natuurlijk had ik al nagedacht over risico's en (privé) aansprakelijkheid als het gaat om een dienstverlenend bedrijf. Ik ben ook van plan om een BOV en AOV af te sluiten en om mijn algemene voorwaarden juridisch dicht te laten timmeren.

 

Dank voor jullie reacties, nieuwe zijn uiteraard ook welkom ;)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.