• 0

Opstellen factuur (verzendkosten en BTW-bedragen)

Hallo,

 

Ik heb mijn eerste klant. Jeej

Echter zit ik wat te stoeien met de factuur. Nu zit ik met het volgende.

 

Stel...

Ik heb iets van 2,80 incl BTW (21%).

De persoon koopt 4 stuks.

 

Wat moet ik nu zetten op de factuur, want:

 

2,80 x 4 = 11,20 incl btw

11,20 incl btw = 9,26 ex btw

 

of

 

2,80 incl btw = 2,31 ex btw

2,31 x 4 = 9,24 ex btw

 

Bereken ik de BTW over het totaal bedrag incl btw (dus dan wordt het 9,26 ex btw).

Of bereken ik het per stuk, waardoor het 9,24 wordt.

 

 

Daarnaast moeten de verzendkosten op het factuur komen.

Hier moet ook BTW over worden betaald, wat ik heb begrepen van de site van de belastingdienst.

 

De verzendkosten bedragen 2,19 (briefpost postnl).

Hoe moet ik dit op het factuur zetten met de BTW?

En tel ik deze btw op bij de klant (dus +38 cent)?

Klant is verantwoordelijk voor de verzendkosten (deze betaal ik niet)

 

Mod edit: titel aangevuld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat moet ik nu zetten op de factuur, want:

 

2,80 x 4 = 11,20 incl btw

11,20 incl btw = 9,26 ex btw

 

of

 

2,80 incl btw = 2,31 ex btw

2,31 x 4 = 9,24 ex btw

 

Bereken ik de BTW over het totaal bedrag incl btw (dus dan wordt het 9,26 ex btw).

Of bereken ik het per stuk, waardoor het 9,24 wordt.

Er kán geen verschil inzitten! Dat jij toch een verschil hebt komt omdat je (eerder) afrond.

 

2,80 / 1,21= 2,314 x 4 = 9,256 = 9,26

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

2,80 x 4 = 11,20 incl btw

11,20 incl btw = 9,26 ex btw

of

2,80 incl btw = 2,31 ex btw

2,31 x 4 = 9,24 ex btw

 

[..]

 

Daarnaast moeten de verzendkosten op het factuur komen.

Hier moet ook BTW over worden betaald, wat ik heb begrepen van de site van de belastingdienst.

Ik wil hier toch wel een kleine nuance aanbrengen. Je kunt zowel je prijs inclusief als exclusief tonen op je factuur, als je de berekening van de btw maar wel correct op de factuur blijft tonen. Vooral bedrijven die inclusief btw adverteren (bijvoorbeeld Ziggo, Ben, etc) vermelden hun prijs inclusief btw op de factuur en rekenen daarna de btw terug. Op de factuur staat dan 19,99 euro (incl. 3,47 euro btw)

 

Er kunnen trouwens op deze manier weldegelijk afrondingsverschillen optreden tussen de verschillende methodes. Sommige prijzen zijn bij de ene methode (incl btw) in theorie niet eens mogelijk zijn als je uit zou gaan van een prijs met twee cijfers achter de komma. Als je bijvoorbeeld het bovenstaande voorbeeld neemt, zul je merken dat je dit bedrag nooit voor elkaar krijgt, als je facturen opstelt op basis van prijzen exclusief btw. Een prijs van 16,52 euro wordt namelijk 19,98 euro. En 16,53 euro wordt 20,00.

 

Verder nog een kanttekening over de verzendkosten. De btw over de verzendkosten volgt het btw-tarief van het product dat je verkoopt. Als je dus postzegels verkoopt (btw-vrij), dan zijn de verzendkosten voor het opsturen van die postzegels ook zonder btw. Als je iets verkoopt met 6%, dan geldt dat ook voor je verzendkosten. En nog ingewikkelder: als je diverse producten verkoopt met meer dan één btw-tarief, dan geldt dus eigenlijk een combinatietarief (je kunt ook naar rato splitsen).

 

Bij shops die gratis verzendkosten aanbieden, gaat het dus automatisch goed. Bij shops die een voorgebakken verkoopsysteem gebruiken, zie je vaak dat vanwege technische beperkingen simpelweg altijd het hoge btw-tarief (21%) wordt gehanteerd, bijvoorbeeld omdat het systeem maar één tarief aan kan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Er kán geen verschil inzitten!…

 

Dat was in zekere zin de vraag: "moet ik over de individuele artikels de btw berekenen of over het totaal."

 

Het totaal dus, anders lopen de afrondfouten op.

 

Zelf heb ik wel eens andere 'problemen' met afrondfouten. Wij leveren alleen aan bedrijven met prijzen zonder btw. De software telt de factuur op en telt er dan 21% btw bij. Een enkele keer spreek ik een bedrag met btw af. Bij sommige bedragen gaat het dan mis. b.v. 100 euro is niet te creëren door de afrondingen. Ik krijg 99,99 of 100,01 op mijn factuur. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Bij de meeste pakketten kan je dan de BTW nog wel met een cent aanpassen. Anders zou ik om gezeur te voorkomen gewoon €99,99 aanhouden.
of met een tiende of zelfs honderdste cent, soms moet je achter de komma even spelen tot je goed uitkomt.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ik wil hier toch wel een kleine nuance aanbrengen. Je kunt zowel je prijs inclusief als exclusief tonen op je factuur, als je de berekening van de btw maar wel correct op de factuur blijft tonen. Vooral bedrijven die inclusief btw adverteren (bijvoorbeeld Ziggo, Ben, etc) vermelden hun prijs inclusief btw op de factuur en rekenen daarna de btw terug. Op de factuur staat dan 19,99 euro (incl. 3,47 euro btw)

Volgens de factuureisen moet je bij de "basisgegevens" ook het bedrag exclusief btw vermelden, dus niet slechts het bedrag inclusief btw plus het btw-bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de factuureisen moet je bij de "basisgegevens" ook het bedrag exclusief btw vermelden, dus niet slechts het bedrag inclusief btw plus het btw-bedrag.

Alléén als je b2b levert. Voor leveringen aan particulieren geldt de factuureis (en dus de verplichte onderdelen) doorgaans niet!

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Bij de meeste pakketten kan je dan de BTW nog wel met een cent aanpassen. Anders zou ik om gezeur te voorkomen gewoon €99,99 aanhouden.

Bij de meeste boekhoud- en factuurprogramma's kan je het 'afronden op decimalen' op meerdere manieren instellen. Zo niet dan zou ik ook gewoon 99,99 of 100,01 aanhouden. Sommige betalers vertonen de onhebbelijke gewoonte om bedragen bij bankbetalingen af te ronden, maar ook dat is in de boekhouding weer te corrigeren.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat "probleem" heb ik ook regelmatig, in dat geval maak ik er de € 100,01 van omdat dat het meest lijkt op het afgesproken bedrag. Vaak betaalt de klant dan wel precies het afgesproken bedrag van € 100,00 (en terecht natuurlijk) maar daar hebben we de post "betalingsverschillen" voor ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Alléén als je b2b levert. Voor leveringen aan particulieren geldt de factuureis (en dus de verplichte onderdelen) doorgaans niet!

Waar wordt dat genoemd? Het verschil is alleen dat aan particulieren geen factuur gegeven hoeft te worden.

Dus zoals Ward de regels naar voren brengt:

Indien een factuur wordt overhandigd, dan samenstellen en optellen zonder BTW, en afsluiten met BTW op de som.

 

Ik heb een heken aan facturen waarvan de onderdelen toch tegen de regels inclusief BTW zijn gesommeerd. Kan ik het ontrafelen.

Indien men de onderdelen inclusief BTW wil aanprijzen voor particulieren, wil nog niet zeggen dat men ondernemers ook maar mag 'belasten' met gesommeerde bedragen inclusief btw.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alléén als je b2b levert. Voor leveringen aan particulieren geldt de factuureis (en dus de verplichte onderdelen) doorgaans niet!

Waar wordt dat genoemd?

In art. 34c Wet omzetbelasting worden de gevallen genoemd wanneer een factuur gestuurd moet worden.

 

Het verschil is alleen dat aan particulieren geen factuur gegeven hoeft te worden.

Dus zoals Ward de regels naar voren brengt:

Indien een factuur wordt overhandigd, dan samenstellen en optellen zonder BTW, en afsluiten met BTW op de som.

Als je aan consumenten levert is er geen factuurverplichting, dat wil zeggen 'factuur' zoals bedoeld door de wetgever. Hetgeen je dan wél stuur (een servetje met het bedrag), is dus geen factuur zoals bedoeld door de wetgever, ook al noem je het wel 'factuur'.

 

Je kunt niet geen verplichting hebben een factuur te sturen, en tegelijkertijd wel verplicht zijn alle onderdelen op te nemen als je toch íets stuurt.

 

Dat is in ieder geval hoe ik het interpreteer.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor, stuur particuliren maar een 'factuur' achterstevoren en in spiegelschrift, of hoe je het maar wil. Gewoon om de reden dat je niet verplicht bent een factuur te sturen. Dus maak het jezelf maar moeilijk.

Het jezelf moeilijk maken is iets anders dan de verplichting hebben om aan particulieren een uitgesplitste btw factuur te sturen. Dus als je er echt ontzettend veel moeite mee hebt om die btw te splitsen, dan hoef je dat niet te doen. Het is maar wat je moeilijk vindt...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Je kunt niet geen verplichting hebben een factuur te sturen, en tegelijkertijd wel verplicht zijn alle onderdelen op te nemen als je toch íets stuurt. Dat is in ieder geval hoe ik het interpreteer.
Logica kent vele vormen.

 

De factuureisen zoals die nu op tafel liggen is een weinig doordacht samenraapsel van alle vormeisen die in alle landen van de Europese Unie circuleren.

 

Het zou veel beter zijn als duidelijk wordt gemaakt dat het niet verplicht is om een particulieren een factuur te overhandigen - behoudens de vele uitzonderingen - maar als je dat wel doet, deze factuur aan de factuureisen voldoet die ook voor B2B gelden. Deze Europese richtlijn schijnt niet te bestaan waardoor deze ook niet in de nationale wetgevingen wordt geimplementeerd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het zou veel beter zijn als duidelijk wordt gemaakt dat het niet verplicht is om een particulieren een factuur te overhandigen - behoudens de vele uitzonderingen - maar als je dat wel doet, deze factuur aan de factuureisen voldoet die ook voor B2B gelden.

Maar dan is de vraag wanneer je iets beschouwd als factuur? M.i. is iets pas een factuur, als deze voldoet aan de vereisten. Anders is het dus geen 'factuur' (ook al wordt dat in de volksmond zo genoemd).

 

Een onderscheid tussen particulieren en ondernemers lijkt mij anders ook zinloos. Dan zou je namelijk nooit iets op papier kunnen zetten voor particulieren, omdat je dan aan de factuureisen zou moeten voldoen...hetgeen van de wetgever nu juist weer niet hoeft.

 

Overigens lijkt het ook mij handiger om de spelregels voor iedereen gelijk te hanteren.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Maar dan is de vraag wanneer je iets beschouwd als factuur? M.i. is iets pas een factuur, als deze voldoet aan de vereisten. Anders is het dus geen 'factuur' (ook al wordt dat in de volksmond zo genoemd).

Over logica gesproken... Er circuleert ook een tegenovergestelde logica: alles dat de functie van een factuur vervult, is een factuur, zelfs al noem je het geen factuur.

Alle bescheiden die in het economische verkeer de functie van een factuur hebben, zijn een factuur. Het maakt niet uit onder welke benaming (nota, declaratie, kwitantie of bon) de bescheiden worden uitgereikt.

Niet zozeer de factuureisen maar vooral de functies van de factuur bepalen kennelijk of iets een factuur is. Dat lijkt mij een werkbaar uitgangspunt, want het betekent dat een factuur die niet voldoet aan alle factuureisen toch vaak nog bruikbaar is als factuur.

 

Dat is een argumentatie in omgekeerde volgorde waarin de factuureisen van ondergeschikt belang zijn: alles dat de functie van een factuur vervult, is een factuur en die moet in bepaalde gevallen aan de factuureisen voldoen. En niet andersom: alleen alles dat aan de factuureisen voldoet, is een factuur.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit er nog steeds mee te stoeien helaas.

 

In mijn webshop staat een product voor 24,79 ex btw.

Dit is afgerond met 21% 30,- Euro incl btw.

 

Prima als de persoon 1 artikel koopt.

Maar zodra er 2 artikelen worden gekocht wordt het bedrag incl btw 59,99 Euro.

Dit komt dus omdat er BTW over het totaal wordt gerekend (zo ingesteld in het pakket).

 

Echter is dit dus niet de bedoeling.

30 incl + 30 incl moet gewoon 60 zijn.

 

Nu kan ik de berekening van de BTW ook per product instellen.

En dan gaat het goed.

 

Belastingdienst zegt er het volgende over:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/btw-bedrag_afronden

 

Bij het afronden mag u kiezen uit 2 methodes:

 

U rondt af per geleverd goed of verrichte prestatie.

U rondt het totaalbedrag af

 

Kortom..btw berekenen over een enkel artikel. En dat uiteindelijk optellen is geen probleem?

Hoe is dit bij andere webshops opgelost?

 

Edit

 

Probleem ligt bij mij webshop pakket.

Hier kan ik alleen de prijzen invoeren exl btw gevolgd door een belastingsregel (21% dus).

Daardoor krijg ik afrondingsfouten bij het bereken van BTW over het totaal.

 

Maar als ik het per product bereken is het ook goed (volgens de site van de belastingdienst?).

Dan ben ik ook geholpen.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel decimalen kun je bij de excl. BTW-prijs invoeren? Of hoe wordt deze opgeslagen? Met 3 of 4? Is een kleine aanpassing.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als je het voor de klanten inclusief btw precies goed wil hebben en je krijgt dat op een andere manier niet voor elkaar, voer het dan gewoon per product in. Niemand die zich druk gaat maken om centen afrondingsverschil.

Met 6 cijfers achter de komma.

Echter zorgt het toevoegen van meer cijfers achter de komma er alleen maar voor dat dat het probleem minder vaak optreed.

 

Daarnaast is het ook niet handig als ik voor bedrijven de ex btw specificeer om met zo'n onhandige getallen te werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je met vier cijfers achter de komma werkt, dan heb je bij twee bedragen van 30 EURO optellen echt geen afrondingsverschillen van een cent, dan doe je naar ik vrees wat verkeerd.

 

Enige wat ik me kan voorstellen is dat je dan bedoelt dat de excl. én incl. productregels/reeksen niet correct lijken te zijn op centen, maar dan dien je (sub)totalen zondere eerdere afronding te berekenen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als er 2 producten zijn en inclusief BTW voor de prijs van € 30 , dan totaal je dat op € 60,-

Je vermeld de stukprijs ook exclusief : € 30/1,21 = € 24,79 (afgerond)

De BTW is € 60 - (2*€ 24,79) = € 10,42 (niet afgerond)

 

Als je facturerend gaat rekenen is het aannemelijk om de onderliggende afrondingen niet (meer) mee te nemen.

 

Het vermelden van de stukprijs , exclusief, wordt ook genoemd in 'Het besluit' (post #18).

3.3.4... Ook moeten de eenheidsprijs exclusief omzetbelasting, de eventuele kortingen als die niet in de eenheidsprijs zijn begrepen, en het voor die kortingen toegepaste tarief worden vermeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je met vier cijfers achter de komma werkt, dan heb je bij twee bedragen van 30 EURO optellen echt geen afrondingsverschillen van een cent, dan doe je naar ik vrees wat verkeerd.

 

Enige wat ik me kan voorstellen is dat je dan bedoelt dat de excl. én incl. productregels/reeksen niet correct lijken te zijn op centen, maar dan dien je (sub)totalen zondere eerdere afronding te berekenen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

Met 4 decimalen heb ik bij 2x 30incl netjes de prijs

Echter, als ik er 358 stuks besteld, dan heb ik weer een verschil van één cent.

Dit is dus voor elk artikel van toepassing.

Zodra er een x aantal wordt bereikt, dan klopt de btw berekening niet meer.

 

bv:

Afronden op 4 decimalen stelt het probleem alleen maar uit.

 

ik heb een artikel ingevoerd (ex btw)

2.3141 euro ex btw

Dit is 2,80 incl btw wat de klant krijgt te zijn in de shop

Besteld hij 81 stuks.

 

dan is het:

226,80 incl btw

39,36 hiervan is btw

Klopt

 

besteld hij is 82

229,61 incl btw

39,85 hiervan is btw

Klopt ook, echter zit ik weer met een 1 cent.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.