• 0

Opstellen factuur (verzendkosten en BTW-bedragen)

Hallo,

 

Ik heb mijn eerste klant. Jeej

Echter zit ik wat te stoeien met de factuur. Nu zit ik met het volgende.

 

Stel...

Ik heb iets van 2,80 incl BTW (21%).

De persoon koopt 4 stuks.

 

Wat moet ik nu zetten op de factuur, want:

 

2,80 x 4 = 11,20 incl btw

11,20 incl btw = 9,26 ex btw

 

of

 

2,80 incl btw = 2,31 ex btw

2,31 x 4 = 9,24 ex btw

 

Bereken ik de BTW over het totaal bedrag incl btw (dus dan wordt het 9,26 ex btw).

Of bereken ik het per stuk, waardoor het 9,24 wordt.

 

 

Daarnaast moeten de verzendkosten op het factuur komen.

Hier moet ook BTW over worden betaald, wat ik heb begrepen van de site van de belastingdienst.

 

De verzendkosten bedragen 2,19 (briefpost postnl).

Hoe moet ik dit op het factuur zetten met de BTW?

En tel ik deze btw op bij de klant (dus +38 cent)?

Klant is verantwoordelijk voor de verzendkosten (deze betaal ik niet)

 

Mod edit: titel aangevuld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Om dit 'probleem' te ondervangen kun je verschillende dingen doen. Je kunt twee factuurreeksen voor zakelijke en particuliere klanten maken of een keuze maken of je achter de webshop of in jouw boekhouding in basis rekent met excl. BTW of inclusief BTW-bedragen.

 

Afrondingsverschillen die toch onvermijdelijk optreden kun je wegboeken.

 

In de praktijk verkoop je aan particulieren niet zo snel over de tachtig eenheden van een artikel en zijn zakelijke klanten georiënteerd op de excl. BTW-prijs. Het 'probleem' is dan helemaal opgelost. Een bij herhaling besproken onderwerp, waarbij ik je vergeet te feliciteren met je eerste omzet. Bij deze.

 

Er zijn ook landen waar afrondingsverschillen op de factuur vermeld worden, maar ik heb dat zelf in Nederland nog niet gezien.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Wat ik wil doen:

 

 

Meer decimalen is uitstellen van de problemen. En het is niet consistent.

De enige oplossing die ik nu zie is dit:

 

Ik kan alleen prijs per stuk ex btw aangeven in mijn pakket

 

- prijs ex btw instellen

- instellen dat het pakket afrond product (dan heb ik bv mooi 29,95 incl btw in de shop)

- zo heb ik netjes het gewenste bedrag in de shop staan. Welk aantal er dan ook besteld wordt. Al zijn het er 2 of 2000.

- Producten incl BTW optellen tot een totaal (dat gaat op deze manier ook goed). Dan zijn we al een stap verder.

 

En het laatste dat aangepast moet worden is dat het pakket de BTW berekend over het totaal incl btw. Dan kom ik namelijk perfect uit! En heb ik de afrondingsproblemen die ik heb als het pakket het totaal berekend uitgesloten. En is het hele afrond geneuzel uitgesloten.

Kortom, als ik prijzen per stuk incl btw kon instellen in het pakket, dan was het opgelost. Nu eerst eens even kijken hoe ik de code moet aanpassen, maar dat is niet iets voor dit forum ;)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.