• 0

Artiest en btw via boekingskantoor

Hi

Op het forum staan veel berichten over artiest en btw. Maar ze zijn in de regel vrij oud.

 

Mijn zoon treedt op tijdens feesten. Hij doet dat al sinds een paar jaar. Je hebt een VAR-WUO. In het verleden is hij verhuurd door een bureau, waar hij werd uitbetaald zonder btw.

Nu is er een VOF, waar hij mede vennoot is. Via die VOF worden ook andere artiesten geboekt. De VOF brengt BTW in rekening. Nu is de vraag of hij dat ook moet doen en tegen welk tarief (hij gebruikt geen instrumenten of iets dergelijks). Verder ben ik benieuwd wat de consequenties zijn voor zijn boekhouding en btw-aangifte. Inmiddels werkt hij via een Modelovereenkomst met de VOF, de vervanger van de VAR.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Henny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Door een bureau uitbetaald zonder BTW? Als freelancer met een VAR WUO? Lijkt me erg vreemd... of was er sprake van een dienstverband of payrolling?

 

Verder moet een dj die gewoon op feesten en partijen draait 21% BTW berekenen. Sommige boekingskantoren hanteren echter 6%, maar dat is volgens de belastingdienst alleen toegestaan voor dj's die zelf muziek produceren, en/of waarvoor mensen speciaal kaartjes kopen. Dan worden ze echt als artiest gezien en mogen ze dus 6% rekenen.

 

Als je als VOF artiesten inhuurt zouden die jou gewoon een factuur moeten sturen die jij gewoon kan betalen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

De artiestenregeling is redelijk ingewikkeld. Geen serieuze opdrachtgever (maar misschien is dat hier ook helemaal niet het geval...!) zal een factuur van de VOF zomaar betalen als het gaat om een optreden.

Slechts als de VOF een inhoudingsplichtigenverklaring heeft, zal dat lukken.

 

Dan zal je zoon dus zelf moeten factureren (en zijn VAR-wuo moeten laten zien!). Maar dan moet hij wel geregistreerd zijn als ondernemer en dan heeft de VOF weer niet zo veel nut in deze.

 

Al met al: er valt het nodige te regelen in dit geval.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De artiestenregeling is weer een geval apart, maar Henny heeft het over een VAR WUO en dan is de artiestenregeling volgens de site van de belastingdienst niet van toepassing:

 

Alleen als u voldoet aan de volgende 3 voorwaarden, kunt u kiezen voor de artiestenregeling:

 

- U brengt nooit btw in rekening.

- U maakt geen gebruik van een Verklaring arbeidsrelatie winst uit onderneming (VAR-wuo) of een Verklaring arbeidsrelatie directeur-grootaandeelhouder (VAR-dga).

- Uw optredens vinden in Nederland plaats.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het is de opdrachtgever die verantwoordelijk is voor het wel/niet toepassen van de artiestenregeling, niet de zoon van Henny...

 

De opdrachtgever zal (maar dat zie ik al...!) - wanneer hij/zij serieus is - niet zomaar een VOF zonder inhoudingsplichtigenverklaring 'uitbetalen'.

 

Als de zoon (maar dat zei ik al...!) zelf een VAR-wuo heeft, dan kan hij zelf misschien factureren (met BTW, uiteraard!) - althans als de opdrachtgever dat OK vindt. En hij (de zoon dus) als ondernemer voor de BTW geregistreerd staat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je dat wellicht onderbouwen met een betrouwbare bron (dus niet "maar dat zei ik al")? Want op de site van de belastingdienst (lijkt me toch een vrij betrouwbare bron) staat toch echt "Werkt u zelfstandig als artiest? Dan kunt u er in een aantal gevallen voor kiezen om geen btw in rekening te brengen over uw inkomsten. Dit is de artiestenregeling."

 

Daaruit maak ik op dat de keuze bij de artiest ligt, niet bij de opdrachtgever. Maar die keuze heeft de artiest alleen als voldaan wordt aan de eerder genoemde voorwaarden, waarvan 1 voorwaarde is dat er geen gebruik gemaakt wordt van een VAR WUO. Dat is wel weer wat onduidelijk, dat zou je kunnen interpreteren als "er mag er bij dat specifieke optreden geen gebruik gemaakt worden van de VAR WUO", maar ik neem aan dat ze bedoelen dat de artiest niet over een VAR WUO mag beschikken als hij de artiestenregeling wil toepassen. De zoon van Henny beschikt daar wel over en mag de artiestenregeling dus niet toepassen.

 

Overigens verdien ik het merendeel van mijn inkomen al 12 jaar als professioneel DJ (eenmanszaak / ZZP) en ik stuur dan ook al die tijd al facturen naar bedrijven en overheden in alle soorten en maten. Als er 2 keer per jaar naar mijn VAR gevraagd wordt is het veel...

 

ik heb echter nog nooit gebruik gemaakt van de artiestenregeling dus daar weet ik ook niet heel veel van, wellicht interpreteer ik de info van de belastingdienst (en diverse andere sites) verkeerd...

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Bob, je zou de moeite kunnen nemen om de door de BD beschikbaar gestelde informatie over de artiestenregeling te kunnen bestuderen...

 

Het is een hele handleiding, hoor. Volgens mij makkelijk te downloaden ook.

 

Zeker leuk voor jou die kennelijk "in de sector" zit.

 

Of vaklitteratuur kunnen kopen (of een cursus of een studie volgen als het niet duidelijk genoeg is). Er is ook veel meer te vinden, als je echt wil.

 

 

Overigens ben jij als DJ - met alle respect - geen "artiest" in de zin van de artiestenregeling (want dat ben je - zoals je weet, want daar hebben wij het eerder over gehad - alleen als je eigen 'optredens' geeft).

 

Peter

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de handleiding even snel doorgelezen. Daar staat o.a. het volgende in (pagina 6, hoofdstuk 2.2) : In de volgende gevallen is de regeling niet van toepassing en hoeft u geen aangifte te doen:

.....

- De artiest woont in Nederland en heeft een geldige Verklaring arbeidsrelatie waarop staat ‘winst uit

onderneming’ (var-wuo)

.....

 

Ik maak uit Henny's bericht op dat zijn zoon beschikt over een VAR WUO, dan is de regeling dus niet van toepassing toch? Begrijp ik het nou helemaal verkeerd of praten we wellicht langs elkaar heen?

 

PS ik weet inderdaad dat ik als dj niet als artiest gezien wordt door de belastingdienst, al rekenen sommige grote artiestenbureaus wel al jaren gewoon 6% voor allround dj's zoals ik.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het nou helemaal verkeerd of praten we wellicht langs elkaar heen?

 

Een beetje.

 

"De zoon" is kennelijk vennoot in een VOF (een band). Een opdrachtgever die de artiestenregeling kent (en volgt!) zal niet snel een factuur van een VOF uitbetalen wanneer er sprake is van een optreden door "de VOF". Want dat mag niet zomaar.

 

De VOF heeft geen VAR namelijk. En dus zal de opdrachtgever (als de VOF geen inhoudingsplichtigenverklaring heeft) vinden dat de artiestenregeling toegepast moet worden.

Als het goed is dan, maar er gebeuren wel meer vreemde dingen in de "culturele sector".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.