• 0

als gastouder werken maar niet ingeschreven in kvk

Ik heb een klein vraagje voor mijn vrouw:

 

Ze werkt nu als gastouder. Ze is aangesloten bij een gastouderbureau.

 

Dit werkt dus zo, mijn vrouw bepaald haar eigen tarieven, de ouders van het kind betalen het bedrag aan de gastouderbureau, en gastouderbureau betaald uit aan mijn vrouw.

 

Maar ze heeft maar 1 klant (een bekende van ons) en misschien wilt ze nog op een tweede kindje oppassen. Er is geen sprake van uitbreidingsplannen oid. Mijn vrouw doet dit zodat ze een beetje geld kan verdienen en ze past op een kind die ze kent en ze past op onze zoontje.

 

Nu heb ik een vraag, ze past op die kinderen en ze doet dit al een paar maanden. KVK inschrijving hebben we niet gedaan. Uiteraard word er nu een boekhouding gehouden (en zal er aangifte gedaan worden).

 

Nou weet ik dat dit gewoon onder ROW valt (resultaat uit overige werkzaamheden). Maar is het een probleem dat ze niet in de KVK is ingeschreven? Of gewoon wel doen?

 

De geleverde prestaties zijn vrijgesteld van BTW.

 

Oh ja, van de ondernemersfaciliteiten zal ze waarschijnlijk geen gebruik kunnen maken omdat ze niet als ondernemer zal worden aangemerkt. Weliswaar bepaalt ze haar eigen tarieven maar ze heeft te weinig opdrachtgevers. (ik weet dat dit niet alles zegt maar toch). Dus voor de IB is ze geen ondernemer en zal het als ROW worden gezien. Voor de BTW zal ze snel als ondernemer gezien worden maar omdat de prestaties zijn vrijgesteld is er toch niks aan de hand voor de BTW.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet hoeven gastouders niet te worden ingeschreven bij de KvK. Een paar jaar geleden nog niet tenminste, mijn vriendin heeft dat werk jaren gedaan zonder KvK inschrijving.

 

Maar informeer voor de zekerheid even bij het gastouderbureau, die zijn er om dit soort vragen te beantwoorden ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Beste Yup,

 

Als uw vrouw via een bemiddelingsbureau werkt wordt dat voor de belastingdienst in de meeste gevallen niet gezien als zelfstandig ondernemer. Pas als uw vrouw bij meerdere bemiddelingsbureaus aan het werk gaat komt de kans meer naar voren dat dit wel zo is. Let op, hierbij heb ik het niet over opdrachtgevers. Zoals u terecht opmerkt kijkt de KvK ook naar het aantal opdrachtgevers die u heeft. In beginsel wordt uitgegaan van minimaal 3 opdrachtgevers. U vermeldt in uw bericht dat dit momenteel maar 1 opdrachtgever bedraagt en wellicht dat er uitbreiding naar 2 opdrachtgevers zal plaatsvinden.

Daarnaast is er ook nog een urencriterium en omzetcriterium. Bij een gastoudersschap is een urencriterium lastig vast te stellen, vandaar dat er uitgegaan wordt van ongeveer een omzet van €8.500 alvorens er enige sprake zou kunnen zijn van zelfstandig ondernemerschap. Daarnaast spelen ook investeringen, bekendheid naar buiten, het lopen van debiteurenrisico en het voeren van een boekhouding een grote rol.

 

Al met al kan ik uit uw verhaal niet opmerken dat er sprake is van een zelfstandig ondernemer en uw vrouw hoeft zich ook niet als zodanig in te schrijven. De manier waarop zij momenteel werkt via een bemiddelingsbureau, ook al hanteert ze hierbij haar eigen tarieven, vallen prima onder ROW.

 

Misschien off topic, maar wellicht is het wel even belangrijk te bekijken welke aansprakelijkheidsverzekeringen er geldig zijn op deze overeenkomst. Heeft ze een overeenkomst getekend met het bemiddelingsbureau en welke bepalingen zijn hierop geldig. Dit kan nooit kwaad om hier goed voor ingedekt te zijn.

 

Hopelijk is het één en ander zo een beetje duidelijk voor u.

'Geef nooit op als je je dromen werkelijkheid wil maken, progressie zit in je hoofd, niet in je omgeving'

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.