• 0

Btw bijtelling verklaring uitsluitend zakelijk gebruik

Hallo,

 

In het verleden ben ik hier goed geholpen.

Een kennis van mij heeft een probleem met zijn boekhouder, en ik dacht daarom, ik stel de vraag eens hier.

Hij rijdt in een bestelauto, zijn boekhouder heeft hiervoor een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik aangevraagd. Zo hoeft hij geen km registratie bij te houden.

Nu zegt zijn boekhouder dat hij wel 2,7% over de bruto cataloguswaarde btw bijtelling moet betalen.

De verklaring is alleen voor de inkomstenbelasting, en niet voor de btw geeft hij aan.

Voor de btw moet hij een sluitende kmregistratie hebben. Dit is er dus niet omdat hij al een verklaring heeft dat hij niet privé rijdt.

 

Iemand bekend met dit verhaal?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt (althans normaal gesproken).

 

Dus je kan je kennis blij maken met het feit dat hij een goede adviseur ingeschakeld heeft en geen 'prutser' (dat kan soms erg schelen, wanneer de BD langs komt om te kijken).

 

Overigens is het wel zo dat wanneer er helemaal geen privégebruik is, dan is er ook geen kilometeradministratie nodig...

Link naar reactie
  • 0

Dat was hem dus niet verteld.

Hij hoeft dus geen btw bijtelling te betalen?

Hoe bewijst hij dit dan? Er is toch als ik uw verhaal zo lees wel een kmregistratie nog voor de btw bijtelling te voorkomen.

Heeft u een link of uitleg dan geef ik hem dit mee om aan zijn boekhouder te lezen.

Zo voorkomt hij een te hoge btw aangifte.

Hopelijk is het nog niet ingediend.

Link naar reactie
  • 0

a.) Hij hoeft dus geen btw bijtelling te betalen?

b.) Hoe bewijst hij dit dan?

 

a.) Weet ik niet. Ik weet niet of er in zijn geheel geen privégebruik is. Een "aangevraagde verklaring" zegt niet heel veel (in mijn ogen).

 

b.) Ja, dat is inderdaad lastig zonder kilometeradministratie. Dat moet hij/zij dan met de boekhouder bespreken (overigens hoeft hij dat niet te 'bewijzen', maar slechts 'aannemelijk maken').

 

 

Link naar reactie
  • 0

De BD vermeldt op haar website helaas nog steeds de "sluitende kilometeradmiistratie". Ik ben het hier niet mee eens. Zelf heb ik vorig jaar voor een klant in eerste instantie wel de BTW-correctie (2,7%) toegepast in de aangifte, maar daarna bezwaar gemaakt met de volgende argumenten:

1. Klant heeft een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto (IB)

2. Klant heeft kantoor aan huis, dus geen woon-werk kilometers

 

Dit bezwaar is door de BD toegekend, dus er is hoop.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.