• 0

Sbi code talenonderwijs

Hallo allemaal,

 

Mijn vrouw is gestart met het geven van Italiaanse lessen aan prive personen. Nu heb ik op de site van de belastingdienst gelezen dat dit is vrijgesteld van BTW. Tijdens het inschrijven van de onderneming bij de KvK gaf de medewerker aan dat er wel degelijk btw intekening dient te worden gebracht. Nu betreffen de lessen geen beroepsopleiding en is het een cursus met een hobbymatig karakter.

 

Weet iemand welke sbi code hierbij hoort, dit kunnen wij namelijk niet terug vinden in de lijst van deze codes.

 

Alvast dank voor de reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

Nico

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het regulier onderwijs betreft, zijn de diensten voor leerlingen tot 21 jaar vrijgesteld.

Het ziet er naar uit, dat je btw-plichtig bent: én privé én denk ik 21+.

 

De volgende onderwijsvormen zijn vrijgesteld:

 

wettelijk geregeld onderwijs

algemeen vormend onderwijs

beroepsonderwijs

kunstonderwijs

bijlessen, tentamen- of examentraining en examenafname

Deze activiteiten zijn alleen vrijgesteld als ze betrekking hebben op vrijgesteld onderwijs.

 

Maar...aan je oproep te lezen gaat het ook niet zo'n storm lopen, €8000 omzet per jaar zul je niet snel hebben, je valt dan onder de KOR en je hoeft de btw dan niet te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand welke sbi code hierbij hoort, dit kunnen wij namelijk niet terug vinden in de lijst van deze codes.

De SBI-codes kun je gewoon op de website van de Kamer van Koophandel en het CBS vinden (wordt ook naar verwezen op de KvK-website). Ik gok dat je al gauw ergens in de 85.52 of 85.59.9 uitkomt. Het is overigens geen exacte wetenschap.

 

Overzicht SBI-codes (Kamer van Koophandel)

 

Mijn vrouw is gestart met het geven van Italiaanse lessen aan prive personen. Nu heb ik op de site van de belastingdienst gelezen dat dit is vrijgesteld van BTW.

Er is inderdaad een tijdje wat onduidelijkheid geweest over onderwijs en btw, maar dit staat volgens mij volstrekt los van welke SBI-code je gebruikt. Het is allen belangrijk om te weten wat het exacte doel van het taalonderwijs is dat je aanbiedt. Heeft het een zogenaamd "algemeen vormend" karakter, dan is het vrijgesteld van btw. Maar is het gericht op een bepaalde beroepsuitoefening, dan is het opeens een 'beroepsopleiding' die niet is vrijgesteld (tenzij je weer bent ingeschreven bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als het regulier onderwijs betreft, zijn de diensten voor leerlingen tot 21 jaar vrijgesteld.

Het ziet er naar uit, dat je btw-plichtig bent: én privé én denk ik 21+.

Ik geloof dat Marcel Spruit nog geen 24 uur geleden aardig wat moeite heeft genomen om je duidelijk te maken dat leeftijd er helemaal niets mee te maken heeft. De leeftijdsgrens is alleen van toepassing voor "Arts Education".

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Onderstaande tekst heb ik gekopieerd van de site van de BD:

 

Is het taalonderwijs geen beroepsopleiding? Dan is het als algemeen vormend onderwijs vrijgesteld van btw. De vrijstelling geldt voor elke taal.

 

Voorbeelden van vrijgesteld taalonderwijs zijn:

 

taalcursussen met een hobbymatig karakter

taalcursussen voor het verkrijgen van vaardigheden in de persoonlijke levenssfeer

lessen basistaalvaardigheid met als doel dat cursisten beter kunnen functioneren in de maatschappij en op de arbeidsmarkt

Het gaat hier bijvoorbeeld om taalonderwijs voor on- of laaggeletterden, inburgeringscursussen en cursussen voor naturalisatie.

 

De vrijstelling van btw is dus van toepassing. Is een sbi code gekoppeld al het wel of niet btw plichtig zijn?

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat Marcel Spruit nog geen 24 uur geleden aardig wat moeite heeft genomen om je duidelijk te maken dat leeftijd er helemaal niets mee te maken heeft.

ik ben dan ook behoorlijk druk geweest deze 24 uur ;D

Inderdaad lees ik het nu ook, ook dit is dus alsnog meegenomen in die veranderingen in 2014.

Dan lees ik nu ook, dat taalcursussen vrij breed zijn vrijgesteld. Juuist deze zijn specifiek veranderd

juli 2014.

Een goede zaak om hierin zoveel mogelijk uniformiteit te krijgen

 

 

Link naar reactie
  • 0

wel vreemd dat de kvk het niet weet zij zijn degene die je bij inschrijving daarover moeten adviseren..

 

probeer het eens met de typeringstool van het CBS

 

http://sbi.cbs.nl/cbs.typeermodule.typeerservicewebapi/content/angular/app/#/qa

 

je krijgt dan 21 subcodes op onderwijs, als je een code aanklikt vind je wat daaronder valt zo moet je er wel uit komen. denk, de meeste subcodes vallen toch af op het trefwoord.

 

overigens is de sbi code niet definitief bepalend voor je btw status.. maar kan wel helpen de eerste aanvraag juist te krijgen en als de belastingdienst wel van mening is dat je sbi code onjuist is om vrijstelling te verlenen dan kunnen ze je ook vertellen wat het wel moet zijn..

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand wellicht nog een antwoord op de vraag welke sbi code wij dienen te hanteren? De dame bij de KvK wist dit namelijk niet.

Laat ik mijn antwoord dan herhalen:

De SBI-codes kun je gewoon op de website van de Kamer van Koophandel en het CBS vinden (wordt ook naar verwezen op de KvK-website). Ik gok dat je al gauw ergens in de 85.52 of 85.59.9 uitkomt. Het is overigens geen exacte wetenschap. (Maar je moet dus wel zelf een meest passende code opzoeken)

 

Is een sbi code gekoppeld al het wel of niet btw plichtig zijn?

Nee, niet direct. De btw hangt af van je dienst of product, niet van de code die je toevallig hebt opgegeven voor je onderneming. Bovendien kun je per onderneming meerdere codes opgegeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Beste Nico,

 

Ik stuur je een link van de belastingdienst, waarin staat dat taalonderwijs is vrijgesteld van btw: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/vrijstelling_voor_algemeen_vormend_onderwijs.

 

Het valt overigens onder de SBI-code 85.31 voor 'algemeen vormend onderwijs'.

 

Elly van Wattingen

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.