• 0

Ondernemen vanuit China

Beste forumleden,

 

Inmiddels ben ik enige jaren als zelfstandige werkzaam in de signbranche (spandoeken, vlaggen) en ben toe aan een nieuwe uitdaging. Ik heb de mogelijkheid om intern bij een Chinese producent te werken en vanuit daar de West-Europese markt te bewerken en zit dit serieus te overwegen.

 

Tot hoever mijn kennis momenteel reikt heeft dit de volgende voordelen:

 

* Ik kan er persoonlijk op toe zien wat er verzonden wordt en wat de kwaliteit hiervan is om problemen te voorkomen

* Ik kan mijn klanten prijzen bieden waar de Europese concurrenten moeilijk tot niet tegen kunnen opboksen.

* Mijn klanten kunnen een vooruitbetaling doen om mijn Nederlands zakelijke rekening waardoor het vermoedelijk een minder hoge drempel zal zijn om een vooruitbetaling te verrichten.

 

Wellicht kunnen de ervaringsdeskundigen op het gebied van internationaal opereren mij op gang helpen met de vragen die ik op het moment heb.

 

* Hoe kan ik het risico op een problematische levering voorkomen buiten het feit dat ik het persoonlijk controleer in de fabriek? Ik zit dan de denken aan bijvoorbeeld transportschade.

* Wanneer ik bijvoorbeeld 500 m2 aan spandoeken importeer naar Nederland, moet ik hiervoor in Nederland zijn om zaken met de douane af te wikkelen?

* De 500 m2 spandoeken hebben in Nederland een waarde van € 5000,00, in China rekenen ze mij hier bijvoorbeeld € 2500,00 voor. Met welke invoerkosten moet ik rekening houden?

* Zijn er ook bepaalde keurmerken noodzakelijk voor ik het in Nederland mag invoeren?

* Welke risico's en potentiële valkuilen dien ik voor uit te kijken?

 

Ik verneem het graag van jullie aangezien ik tot op heden een groentje ben ik dit gebied. ik hoop dat ik vervolgens een beter en realistisch beeld kan vormen over mijn gewenste toekomstplannen. Bij voorbaat dank voor het meedenken, top!

 

Met vriendelijke groet,

 

Giel van Wouden

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goh, ik krijg dagelijks aanbiedingen vanuit China voor sign-materiaal, maar als ik de kosten doorreken (zie bijv. http://www.invoercalculator.nl/) is het prijsverschil nooit groot genoeg geweest om het interessant te maken tegenover Oost-Europa, met kortere levertijden en veel lagere transportkosten.

 

Uitzondering: vlaggen in grote oplages.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
Hoe kan ik het risico op een problematische levering voorkomen buiten het feit dat ik het persoonlijk controleer in de fabriek? Ik zit dan de denken aan bijvoorbeeld transportschade.

Helemaal voorkomen kan niet, beperken wel. Vooral de manier van verpakken en vervoeren is belangrijk. (lang niet iedere wind- en waterdichte container is echt wind- en waterdicht..)

"Problematische" levering van China naar EU beperk je ook door samen te werken met goede expediteurs, en door goed na te denken over welke incoterms je wanneer hanteert.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je in het bezit bent van een Nederlands BTW nummer en EORI nummer dan hoef niet zelf aanwezig te zijn voor de douane aangifte. Deze kan je dan laten doen door een (douane) expediteur. Heb je deze nummers niet dan is eea wat gecompliceerder maar nog steeds mogelijk.

 

Invoerrechten moet je uiteraard betalen indien die van toepassing zijn. Ook zal er BTW afgedragen moeten worden. Dit zal door iemand gedaan moeten worden. Dit kan op naam van jullie bedrijf. Of als je dit zo afspreekt kan ook jouw klant de importeur zijn. De vraag is alleen zit iemand daar op te wachten dat bij levering bijvoorbeeld de postbode met een factuur aan de deur staat?

 

Uiteraard heb je met product veiligheid te maken. Kan mij voorstellen dat er wellicht met verf gewerkt wordt wat in China geen probleem is maar de NVWA hier wat anders over denkt.

Stel regel hierin is dat het product veilig moet zijn.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik voeg hier graag aan toe het hoge uitvals gehalte van nederlanders die uiteindelijk met hangende pootjes weer naar NL terugkeren. Succes is niet gegarandeerd helaas en sociaal vangnet heb je hier niet. Denk ook aan verzekeringen etc etc. China is niet zo goedkoop meer als 10 jaar geleden en helemaal niet als je ook van Nederlandse basisgemakken houdt die in China veel minder vanzelfsprekend zijn of ontbreken.

 

Ik denk dank bijvoorbeeld aan hagelslag, stroopwafels, goede meel om pannekoeken mee te maken etc etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.