Sinds 2 weken ben ik officieel een onderneemster! Heb mezelf bij de kvk ingeschreven en heb een zakelijk bankrekening geopend. Allemaal makkelijke stappen tot nu toe.
Een moeilijke stap is echter de boekhouder.
Ik zal beginnen met het uitleggen van mijn werkzaamheden, misschien kunnen jullie me dan beter helpen:
Ik zit in een hele simpele markt (inkoop 2e hands of in de sale merkkleding in Nederland en/of Italië). Deze verkoop ik aan USA, UK en Azië op Ebay. Hiermee ben ik vorig jaar begonnen als hobby en ik zag dat als ik dit serieuzer ging aanpakken ik wel een kleine jaarsalaris weet uit te halen. Ik heb namelijk de kennis in het onderscheiden van echte en namaak goederen.
Betaling gaat ALTIJD via Paypal. Een factuur hoef ik zelf niet aan te maken, want Ebay maakt die al voor mij aan.
Ongeveer 70% van mijn goederen gaan naar USA en Azië. De kopers betalen de TAX aan hun douane. Voor 2e hands hoeft er zelfs vaak NIETS aan TAX worden betaald omdat het onder de 80-100 euro is.
Dit is nog niet heel moeilijk.
Aan UK verkoop moet ik wel BTW afdragen. Echter koop ik ook vaak in ZONDER BTW (2e hands van particulieren). Als ik het goed begrepen heb, moet ik dan BTW over mijn WINST afdragen. Kortom veel Emailverkeer bewaren.
Een ander probleem is dat mijn verkopen alleen in 4 maanden gebeuren. Het hele jaar koop ik in en in deze 4 maanden verkoop ik 90% van mijn goederen.
Is er een boekhoudprogramma die dit goed kan onderscheiden? De verkopen naar UK en USA/Azië?
Of is dit teveel maatwerk en zal ik echt een boekhouder moeten aannemen? Een boekhouder is wat specifieker, maar ik ben bang dat de kosten mij te hoog worden. In veel maanden is er geen administratieve werk te verrichten.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
SophieSS
SophieSS
Beste HigherLevel leden,
Sinds 2 weken ben ik officieel een onderneemster! Heb mezelf bij de kvk ingeschreven en heb een zakelijk bankrekening geopend. Allemaal makkelijke stappen tot nu toe.
Een moeilijke stap is echter de boekhouder.
Ik zal beginnen met het uitleggen van mijn werkzaamheden, misschien kunnen jullie me dan beter helpen:
Ik zit in een hele simpele markt (inkoop 2e hands of in de sale merkkleding in Nederland en/of Italië). Deze verkoop ik aan USA, UK en Azië op Ebay. Hiermee ben ik vorig jaar begonnen als hobby en ik zag dat als ik dit serieuzer ging aanpakken ik wel een kleine jaarsalaris weet uit te halen. Ik heb namelijk de kennis in het onderscheiden van echte en namaak goederen.
Betaling gaat ALTIJD via Paypal. Een factuur hoef ik zelf niet aan te maken, want Ebay maakt die al voor mij aan.
Ongeveer 70% van mijn goederen gaan naar USA en Azië. De kopers betalen de TAX aan hun douane. Voor 2e hands hoeft er zelfs vaak NIETS aan TAX worden betaald omdat het onder de 80-100 euro is.
Dit is nog niet heel moeilijk.
Aan UK verkoop moet ik wel BTW afdragen. Echter koop ik ook vaak in ZONDER BTW (2e hands van particulieren). Als ik het goed begrepen heb, moet ik dan BTW over mijn WINST afdragen. Kortom veel Emailverkeer bewaren.
Een ander probleem is dat mijn verkopen alleen in 4 maanden gebeuren. Het hele jaar koop ik in en in deze 4 maanden verkoop ik 90% van mijn goederen.
Is er een boekhoudprogramma die dit goed kan onderscheiden? De verkopen naar UK en USA/Azië?
Of is dit teveel maatwerk en zal ik echt een boekhouder moeten aannemen? Een boekhouder is wat specifieker, maar ik ben bang dat de kosten mij te hoog worden. In veel maanden is er geen administratieve werk te verrichten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51826-boekhoudprogramma-of-boekhouder/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag