• 0

Boekhoudprogramma of boekhouder?

Beste HigherLevel leden,

Sinds 2 weken ben ik officieel een onderneemster! Heb mezelf bij de kvk ingeschreven en heb een zakelijk bankrekening geopend. Allemaal makkelijke stappen tot nu toe.

Een moeilijke stap is echter de boekhouder.

 

Ik zal beginnen met het uitleggen van mijn werkzaamheden, misschien kunnen jullie me dan beter helpen:

Ik zit in een hele simpele markt (inkoop 2e hands of in de sale merkkleding in Nederland en/of Italië). Deze verkoop ik aan USA, UK en Azië op Ebay. Hiermee ben ik vorig jaar begonnen als hobby en ik zag dat als ik dit serieuzer ging aanpakken ik wel een kleine jaarsalaris weet uit te halen. Ik heb namelijk de kennis in het onderscheiden van echte en namaak goederen.

Betaling gaat ALTIJD via Paypal. Een factuur hoef ik zelf niet aan te maken, want Ebay maakt die al voor mij aan.

 

Ongeveer 70% van mijn goederen gaan naar USA en Azië. De kopers betalen de TAX aan hun douane. Voor 2e hands hoeft er zelfs vaak NIETS aan TAX worden betaald omdat het onder de 80-100 euro is.

Dit is nog niet heel moeilijk.

 

Aan UK verkoop moet ik wel BTW afdragen. Echter koop ik ook vaak in ZONDER BTW (2e hands van particulieren). Als ik het goed begrepen heb, moet ik dan BTW over mijn WINST afdragen. Kortom veel Emailverkeer bewaren.

 

Een ander probleem is dat mijn verkopen alleen in 4 maanden gebeuren. Het hele jaar koop ik in en in deze 4 maanden verkoop ik 90% van mijn goederen.

 

Is er een boekhoudprogramma die dit goed kan onderscheiden? De verkopen naar UK en USA/Azië?

Of is dit teveel maatwerk en zal ik echt een boekhouder moeten aannemen? Een boekhouder is wat specifieker, maar ik ben bang dat de kosten mij te hoog worden. In veel maanden is er geen administratieve werk te verrichten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sophie,

 

Ik doe o.a. de administratie voor een klant die via eBay binnen en buiten de EU antiek verkoopt. Dat is inderdaad een boekhoudkundige en fiscale uitdaging.

 

Ik ken geen boekhoudprogramma's die dit volledig ondersteunen. Meestal kun je wel in- en verkopen binnen Nederland, binnen de EU en buiten de EU onderscheiden met de bijbehorende BTW-tarieven, maar de margeverkopen maken het extra gecompliceerd.

 

De margeregeling geldt alleen binnen de EU, maar bij de inkoop van een partij tweedehands goederen weet je vaak nog niet of die (geheel of gedeeltelijk) binnen of buiten de EU zal worden verkocht. Vaak wordt een ingekochte partij ook in delen verkocht. Voor de margeberekening moet je dan van elk verkocht deel de inkoopwaarde schatten. Sommige verkochte delen van dezelfde partij kunnen ook buiten de margeregeling vallen.

 

Daarnaast is het extra arbeidsintensief vanwege verschillende valuta's (Euro's, Britse Ponden en Dollars) en eBay- en Paypal-kosten. Vaak zijn er ook verschillende Paypal- en/of bankrekeningen (Eurorekening, Dollarrekening, creditcard).

 

Een aantal benodigde berekeningen voer ik hierbij, buiten het boekhoudprogramma, in Excel uit.

 

Voor het overbrengen van een negatieve jaarmarge naar het volgend boekjaar moet bij de belastingdienst een beschikking worden aangevraagd, vergezeld van een berekening.

 


Je hoeft niet zelf een boekhouder aan te nemen. Je kunt dit werk ook geheel of gedeeltelijk uitbesteden aan een administratiekantoor, maar wel één dat de benodigde kennis in huis heeft. In de stille maanden heb je dat misschien niet nodig en kost dan ook niets.

 

Overigens neem ik, wegens grote drukte hier, geen nieuwe klanten meer aan.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste SophieSS,

 

Het doen van (omzet/inkomsten) belasting aangifte kan een lastige kwestie zijn.

Wat betreft de de omzetbelasting bij import zijn er veel regels waar jij je aan dient te houden.

 

Wellicht dat onderstaande link (bron: site belastingdienst) je wat inzicht kan geven.

 

Belastingdienst

 

Zorg dat je alle belastingvoordelen die jij hebt als ondernemer goed benut, het zou immers zonde zijn om teveel belasting te betalen!

 

Succes met jouw onderneming!

NUgezocht.nl helpt u bij uw vragen en matcht u met ondernemers uit iedere denkbare branche. www.fiscaaladvies.nugezocht.nl- www.juridischadvies.nugezocht.nl - www.onlinehulp.nugezocht.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Sophie,

 

Ik raad je aan contact op te nemen met een administratiekantoor. Zijn kunnen je dan helpen met een boekhoudprogramma dat bij jou past en je helpen met het juist inrichten hiervan. Je kan dan door het jaar heen zelf de boekhouding doen. Eventueel kan je dit per kwartaal laten controleren en de aangifte OB door hen laten verzenden. Blijkt nu dat je steeds alles goed had gedaan dan kan je dit in de toekomst misschien zelf doen. Hetzelfde geldt voor de aangifte IB die jaarlijks gedaan moet worden.

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor jullie input.

Ik was al bang ervoor dat dit een lastige administratieve bezigheid is. Ik denk dat het voor mij het beste is om dit eerst uit te besteden aan een administratiekantoor. In overleg met hun kan ik vast en zeker wel hier iets op vinden zodat ik in de toekomst het alleen af kan en zij het alleen hoeven te controleren.

 

Mochten jullie een goed kantoor kennen rondom Utrecht die hier zeker kennis mee heeft, zou ik een tip erg waarderen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.