• 0

Tarieven van diensten op website publiceren

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik sluit me aan bij roberttk. Als ik op zoek ben naar een dienst, vind ik het prettig om zsm een indicatie van de tarieven te hebben. Zonder dat ik hiervoor meteen een offerte moet aanvragen.

 

Echter, ik ken ook ondernemers die hun tarieven niet openbaar maken. Een van de argumenten die wordt gegeven is: voorkomen dat concurrenten tarieven gaan vergelijken (en hier onder gaan zitten).

 

Hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Vriendelijke groet,

 

Floor May

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 2

Een nadeel van het noemen van alleen een uurtarief is dat de leek zelden het benodigd aantal uren goed kan inschatten. Overschat een prospect dat, dan lijk je te duur; onderschat een prospect het, dan krijg je achteraf gedoe met een klant die vindt dat je bij nader inzien alsnog te duur bent. Voeg voor veelvoorkomende werkzaamheden dus op zijn minst een indicatie van het aantal uren toe.

 

Daarnaast moet ook een professional zelf rekening houden met Hofstadter's Law:

 

It always takes longer than you expect,

even when you take into account Hofstadter's Law.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken er 1: als er geen prijzen of op zijn minst een heldere indicatie te vinden is ben ik weg ;D

 

Ligt ook een beetje aan het type product. Om het heel extreem te stellen: stel je eens een winkel voor waar de waar uitgestald ligt, zelfs van een type meerdere varianten te krijgen zijn (twintig soorten wasmiddel), maar dat er geen prijzen bij staan. De meesten van ons Westerlingen zouden dat maar heel gek vinden.

 

Op marktplaats.nl staan er ook niet altijd prijzen bij, maar geldt dit bijna altijd als uitnodiging om te onderhandelen. Dan vind ik het wel OK.

 

Vreemder is het eigenlijk, als je er goed over nadenkt, dat er wél prijzen zijn, maar dat die niet gecommuniceerd worden. Terwijl prijs toch een zeer wezenlijk onderdeel is van de productmix, zeker bij sommige artikelen. Om die reden vind ik het verplicht aangeven van prijzen bij de tankstations een goede ontwikkeling.

 

Een product ligt in de winkel, en dat is dan ook het gehele product. Bij sommige diensten werkt het anders: wat er dan precies gevraagd wordt, is onduidelijk. Hoeveel uur wordt er van de verkoper gevraagd, welke middelen (medewerkers), welke risico's. Dan kun je niet zomaar een prijs communiceren.

 

Dus er zijn vind ik twee redenen om het niet aangeven van prijzen te billijken:

- er is ruimte te onderhandelen

- bij diensten: de aanbieder moet er eerst naar moet kijken wat er nu eigenlijk gevraagd wordt, en daarom is geen prijs vast te stellen.

Maar dan ben ik met bovenstaande eens, zou je een prijsindicatie moeten kunnen geven

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vermeld geen tarieven omdat die teveel verschillen. Ten eerste teveel variatie in producten, staffelkortingen, andere tarieven voor trouwe klanten, etc.

En te lage tarieven kan aangeven dat je te goedkoop bent of te weinig biedt, te hoge tarieven wekt te hoge verwachtingen of je bent te duur.

Vrijblijvend een prijsopgave aanvragen werkt tot heden goed, al weet ik natuurlijk niet hoeveel klanten ik misloop omdat die direct afhaken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb altijd mijn tarieven gewoon op mijn websites gezet. Dat is inderdaad prettiger voor klanten aangezien zij meteen weten waar ze aan toe zijn, maar ook voor jou aangezien je niet de hele dag offertes hoeft te maken voor klanten die jou toch niet kunnen (of willen) betalen.

 

Ik ken ook echter zeer succesvolle concurrenten die hun tarieven niet op de site vermelden. Die gaan juist voor zoveel mogelijk leads, bellen vervolgens de klant en proberen hun aanbod en prijs zoveel mogelijk af te stemmen op de situatie van de klant. Zo rekenen ze bij bedrijven bijvoorbeeld meer als bij particulieren. Valt ook wat voor te zeggen.

 

Het argument "voorkomen dat concurrenten je tarieven zien" vind ik minder sterk; ik zelf maak bijvoorbeeld 1 a 2 keer per jaar een gmail adres met een valse naam aan om op die manier offertes op te vragen bij concullega's die hun tarieven niet op de site hebben staan. Dat kost me niets behalve een paar minuten tijd.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Hoe concreter, hoe beter! Geef tarieven helder aan, desnoods met voorbeelden/indicaties wat een bepaald soort klus gemiddeld zou moeten kosten.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Hoe concreter, hoe beter!

Ach...als je een huis wilt laten bouwen en geen idee hebt hoeveel bakstenen er uiteindelijk in zullen gaan zitten heeft de prijs van 1 baksteen op de site van een aannemer geen enkele toegevoegde waarde.

 

En ik weet dat je wilt kunnen vergelijken, maar je weet niet welke kwaliteit baksteen de verschillende aannemers gebruiken.

Link naar reactie
  • 1

Voordelen voor de dienstverlener:

1. een aantrekkelijk (maar uiteraard wel realistisch! uur)tarief vermelden kan de prospect stimuleren om contact op te nemen.

2. tarieven vermelden kan onnodig contact met kansloze prospects voorkomen.

 

Nadelen voor de dienstverlener:

1. het risico dat prospects de tarieveninfo verkeerd interpreteren en daarom ten onrechte direct afhaken

2. het risico dat later alsnog discussies over de prijs ontstaan, doordat prospects de tarieveninfo verkeerd interpreteren.

 

Conclusie: als je tarieven op je site vermeldt, doe dit dan zo duidelijk mogelijk, zodat er zo weinig mogelijk risico is op misverstanden en gezeik achteraf.

 

NB: als je niet de laagste tarieven in je regio hebt, maar qua prijs/kwaliteitverhouding wel een zeer aantrekkelijk alternatief bent voor een specifieke doelgroep, communiceer vooral dat dan. De meeste prospects zoeken immers vooral iemand die helpt hun problemen z.s.m. op te lossen. Alleen de hopeloze "veel geschreeuw-weinig wol"-prospects gaan voor de laagste prijs; die leveren zeer weinig op maar kosten wel heel veel energie, dus die moet je niet eens als klant willen hebben.

 

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik de vraagstelling combineer met jouw website uit de handtekening dan zie ik eerder bedrijfskundige bezwaren dan marketingwinst. Met een scherp uurtarief en nog scherper aanbod in de vorm van een strippenkaart beperk je jezelf in uurtarieven of pakketprijzen voor grotere of onzekere projecten.

 

Risico zul je dan op een andere manier in moeten calculeren of je maakt veel uren voor relatief weinig marge. Hoe leen je nu nog capaciteit in? Of hoe werf en afterservice je?

 

Ik zou tarieven als algemeen advies iets meer laten verschillen. Het losse uurtarief dus verhogen. Dit geeft budget voor andere vormen van marketing. Als je jezelf vastlegt op een tarief voor uitvoering van werkzaamheden of realisatie van systemen dan mag je ook heel duidelijke eisen stellen aan beschikbaarheid van informatie, samenwerking met klanten en leveringen van derden. Projectmanagement voeren is dan eigenlijk het beste uit te sluiten of apart te offreren.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.