• 0

Welke BTW en factuur-aanpak bij bemiddeling in verhuur vakantiewoningen Italie

Ervaring gevraagd: bemiddeling vakantiewoningen buitenland

 

Ik zit in de opstart van een bedrijf (vestigingsplaats NL), dat gaat bemiddelen in de verhuur van Italiaanse vakantiewoningen/appartementen aan consumenten in NL en een aantal andere EU landen.

 

Wat wij willen gaan doen is het volgende:

 

- Wij gaan de marketing en het incasseren van huurpenningen doen voor vakantiehuizen/appartementen in Italië. In opdracht van de Italiaanse eigenaren.

- Consumenten kunnen deze huizen boeken en betalen op onze website. Wij adviseren hen op de site en matchen vraag en aanbod.

- De consumenten betalen de aanbetalingen en restantbedragen aan ons. Wij boeken deze sommen geld door naar Italië.

- Als vergoeding houden wij 10% commissie is, welke ten laste komt van de Italiaanse eigenaren. Aan de consumenten die boeken brengen wij dus niets extra's in rekening.

 

De vraag is: welke facturen moeten wij dan maken voor wie? En hoe zit het BTW?

Ik heb contact gehad met de KvK en de informatie op site Belastingdienst gelezen:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/diensten_in_uit_het_buitenland

 

Het enige deel antwoord dat ik denk te vinden is, dat de commissie voor de Italiaanse eigenaren een BTW verlegd factuur mag zijn

 

Resterende vragen:

- klopt mijn veronderstelling inzake de commissie (BTW verlegd)

- wat is hier de beste/juiste manier om de consumenten te factureren en hoe kan ik hier de BTW buitenhouden?

- zie ik een meer logische constructie over het hoofd

 

Alvast dank voor eventuele reacties/ervaringen

René

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk project!

 

Dit lijkt mij geen reisdienst, dus dan zal de reisbureauregeling niet van toepassing zijn.

 

(misschien handig als je zelf ook de reisbureauregeling bestudeert, zodat je zelf kan oordelen over jouw eigen situatie en of je deze mening deelt)

 

Als de afnemer van jouw bemiddelingsdiensten ondernemer is in een ander EU land, dan verleg je inderdaad dan de BTW (moet de afnemer wel over een BTW nummer beschikken!).

 

Als het een particulier is (wat eigenlijk in mijn ogen misschien niet eens mogelijk zou moeten zijn, maar misschien in de praktijk toch zo zal blijken te zijn), dan zou ik toch Nederlandse BTW berekenen.

Want dit is ook geen 'digitale dienstverlening' neem ik aan, dus dan je hoeft geen Italiaanse BTW (of wat dan ook) te berekenen en afdragen.

 

(ook hier geldt: misschien handig als je de regeling voor digitale dienstverlening binnen de EU bestudeert, zodat je ook hier zelf over kan oordelen)

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.