• 0

Winkelpand van vader huren

Ik ben van plan binnenkort een onderneming te starten en omdat mijn vader een leeg winkelpand heeft lijkt mij dit een goede kans om te nemen. Ik ben dus van plan dit pand van mijn vader te huren om een eenmanszaak te starten. Ik heb begrepen dat dit een 'Ongebruikelijke Terbeschikkingstelling' word genoemd.

 

Ik heb al gelezen dat huurinkomsten voor mijn vader dan automatisch onder box 3 komen te vallen, en hij hier geen btw over moet betalen, maar alleen vermogensbelasting (1,2% over waarde per jaar. (ja hij is de eigenaar van het pand)).

 

Maar hoe zit het met mij ? Ik neem aan dat ik dan geen BTW kan terug krijgen, of heb ik dat verkeerd ? Overigens wou ik ook graag weten of ik voor de huurprijs een bepaald bedrag moet rekenen, of dat het een symbolische waarde mag hebben van bijvoorbeeld 1 EUR ?

 

Wat van mijn vader is, is van mij en vice versa. Ik leef en woon ook nog met hem, dus ik ben het geld toch niet 'kwijt'.

 

Als laatste wil ik dan ook weten hoe ik dit in de bedrijfsadministratie moet opnemen. Stel voor ik heb geen recht op BTW teruggave, komt dit dan alsnog in het bankboek/kasboek terecht ? Of onder memoriaalboek ? Ik ben bang dat geautomatiseerde boekhoudprogramma's dan BTW van de huur meenemen in de balans en dat dus een verkeerde invloed zal hebben op de aangifte.

 

Als iemand dit allemaal voor mij kan verduidelijken, dan zou ik het heel erg op prijs stellen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar vind jij terug dat dit voor hem onder box 3 valt. Dit lijkt mij box 1 te zijn.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/ter_beschikking_stellen_van_bezittingen/wat_is_ter_beschikkingstellen/wat_is_ter_beschikking_stellen

 

In principe zonder btw tenzij jullie aanvragen dit met btw te doen dan kan hij ook de voorbelasting op kosten van het pand terug vragen.

Je zal een zakelijke prijs af moeten spreken voor de huur. Doe je dat niet dan betaalt hij alsnog belasting over die zakelijke prijs.

 

Spreek je huur zonder btw af dan kan jij natuurlijk de btw ook niet terug vorderen. Wel zijn de kosten voor jou aftrekbaar.

 

Hij stuurt maandelijks jou een factuur die boek je via inkoopboek in. Daar geef je aan of er wel of niet btw op zit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan eerst de vraag of jij Christian, meerderjarig bent en als tweede vraag of de verhuur gewoon op zakelijke voorwaarden gebeurt.

 

Groet

Joost

 

Ik ben meerderjarig. Ik snap niet precies wat je met 'zakelijk voorwaarden' bedoelt. Ik huur het pand om winkel te openen. Dus van mijn kant is het voor zakelijke doeleinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost reageert waarschijnlijk op jouw opmerking over huren voor een symbolisch bedrag. Doorgaans wordt voor verhuur van winkelruimte een (standaard)contract opgemaakt. Betalen van een periodieke huur (als vergelijkbare panden), borg, servicekosten en een zekere looptijd zijn voorbeelden van zakelijke voorwaarden. M.a.w. hoe zou je vader de ruimte aan een derde verhuren?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.