• 0

Beëindiging (kleine) eenmanszaak

Beste forumleden,

 

Ik zet met een vraag over het beëindigen van mijn (kleine) eenmanszaak.

 

Ik ben deze jaren geleden gestart als student zijnde. Echter, de afgelopen jaren doe ik er bijna niets meer mee. Over 2015 heb ik slechts 48 euro omzet gedraaid. En de jaren daarvoor slechts een handjevol honderd euro. Dus verwaarloosbaar weinig. OVer dit jaar (2016) heb ik nog geen enkele inkomsten gegenereerd.

 

Als ik nu stop met deze eenmanszaak, ben ik dan verplicht om de zgn. stakingswinst etc. te berekenen?

 

Stap 1 is uitschrijven bij kvk. Dit schijnt zo gepiept te zijn. Echter, zij geven dit dan door aan de belastingdienst. Krijg ik dan van hun te horen of ik zulke fiscale afrekeningen moet maken? Of moet dit altijd gebeuren?

 

als ik me niet vergis ben ik geen ondernemer voor de belastingdienst (kleine ondernemersregeling etc.). Ik kom ook BIJ LANGE NA niet aan de urennorm. als ik er in 2015 maximaal 2 uur in heb gestoken is dat veel.

 

Ik hoor graag jullie advies.

 

Hartelijk dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, als je een onderneming staakt, moet je verplicht de stakingswinst uitrekenen en nee, je krijgt daar geen bericht van van de Belastingdienst. Dat vul je gewoon in in de aangifte over het jaar waarin je staakt. Dat stelt naar mijn verwachting in jouw geval weinig voor. Eerste vraag is of je (vanuit IB-perspectief) überhaupt een onderneming drijft (of een werkzaamheid).

 

Hoe heb je in eerdere jaren de inkomsten verantwoord in je aangifte (met name in 2014) en hoe ben je van plan dit te doen voor 2015?

Had je ook kosten in 2015?

Heb je activa op je balans staan?

 

Als je in 2014 aangifte hebt gedaan met winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden, zou ik in de aangifte 2015 aangeven dat je die onderneming of werkzaamheid hebt gestaakt. Zonder activa of ander resultaat ten gevolge van de staking is de stakingswinst heel eenvoudig te berekenen: die is 0. Je totale resultaat is dan je omzet minus kosten, dus maximaal 48 euro. Daar over nadenken kost al meer dan je er maximaal aan belasting over zou moeten betalen. Alleen als je veel kosten hebt, kun je daar wellicht nog wat mee, maar dan kun je je afvragen of er in 2015 nog wel een bron van inkomen was.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde van je onderneming en de werkelijke waarde.

Als ik het zo lees,heb je een paar diensten geleverd, paar honderd euro gepakt en niks anders.

 

Over de aldus behaalde winst heb je destijds al belasting betaald.

Ook al heb je destijds bijv €250 in de EMZ gelaten, op de zakelijke bankrekening bijvoorbeeld, dan nog zit het in boekwaarde van €250, wat ook de werkelijke waarde van €250 is.

 

Een verschil waarover bovengenoemde boekwaarde gaat, krijg je pas als bijv. een pand in de loop van de tijd meer waard wordt, of een klantenbestand. Als je daar mee uitscheidt, en je verkoopt dat soort bedrijfsonderdelen, dan wordt op dat moment de winst geëffectueerd in de boeken, en betaal je (op dat moment) belasting.

 

Maar dus niet over balansen waar niets op staat. De stekker eruit, uitschrijven kvk en klaar is kees.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Tonys82

 

Goede middag op hl.

 

Gewoon uitschrijven en je hoort vanzelf wel of je daarover moet afdragen.

 

mvrg

 

Van wie denk je dat hij dat gaat horen? Dat is iets wat je zelf uit moet rekenen en aan moet geven.

 

Maar zoals realist al zegt staan er waarschijnlijk geen bezittingen of for op de balans dus waarschijnlijk ook niks aan te geven.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties.

Het is me nu een stuk duidelijker.

 

Ik heb idd geen bezittingen.

 

Wel heb ik een paar jaar geleden enkele computeronderdelen gekocht (< 800 euro). Hiervan schreef ik ieder jaar circa 200 euro van af. Volgens mij zijn ze pas na dit jaar volledig afgeschreven. Dien ik hier rekening mee te houden? (overhevelen naar prive?)

Link naar reactie
  • 0

Voor welk bedrag zou je die, bijvoorbeeld op marktplaats of aan een concurrent, kunnen verkopen? Voor dat bedrag breng je ze over naar prive. De boekwaarde trek je daarvan af en het verschil is winst (of verlies). Als je nog spullen gebruikt die al helemaal zijn afgeschreven, doe je daar hetzelfde mee (alleen is de boekwaarde dan 0).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

als ze om wat voor reden dan ook flink beschadigd zijn, bijvoorbeeld omdat je ze hebt laten vallen of omdat ze er wel erg beschadigd uit zien, ik impliceer niks..., zet je ze voor niks op de balans en dus gratis overnemen.

 

laptops/pc's van enkele jaren oud zie je in de kringloopwinkel te kust en te keur staan. en dat is verkoopprijs, dat krijg jij er niet voor.

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Ik heb zelf ook zo een soort vraag

Ik zit er over na te denken om mijn eenmanszaak te beëindiging

aangezien ik erg weinig heb geinvesteerd weet ik niet zeker wat ik met dat zakelijk geld kan doen

zonder het te investeren

 

alvast bedankt

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.