• 0

opdrachtnemer die bij het UWV fraudeert

Ik heb als ZZP-er een vrij grote yogaschool.

Ik huur diverse freelancers in om yogalessen te geven.

Een freelancer die 4 avonden bij mij werkt als yogadocent, heeft lang geleden besloten om te stoppen met haar "normale" baan als ICT-er in loondienst. (geen zin meer).

Van het inkomen wat zij bij mij verdient, kon ze niet rondkomen. Ze heeft daarom besloten om haar hypotheek niet te betalen. Na meer dan een jaar heeft nu daarom de bank haar huis verkocht.

Met natuurlijk een enorme restschuld.

Nu heeft ze besloten om zich daarom uit te schrijven bij de KVK als freelancer, en een bijstandsuitkering aangevraagd. Zodoende zou ze dan in aanmerking kunnen komen voor een schuldhulp traject waardoor zij binnen 3 jaar van haar schuld af is. Doet ze dit niet dan betaald ze haar hele leven de schuld af.

Ze wil wel graag bij mij in de yogaschool blijven werken want dat vind ze erg belangrijk. Ik heb geopperd om bij het UWV na te vragen of ze als vrijwilliger bij mij aan de slag kan. Ik wilde dat in overleg met het UWV doen, open kaart en niks illegaals.

Na wat onderzoek op internet schatte zij de kans op toestemming van het UWV op 4 avonden vrijwilligerswerk bij een commercieel bedrijf op nihil. Daarom heeft zij een heel ander verhaal opgehangen bij de uitkeringsinstantie, namelijk dat ze niet meer kan werken bij mij omdat mijn bedrijf niet meer voldoende omzet haalt (wat niet zo is, mijn bedrijf groeit nog steeds) , maar dat ze af en toe, eens in de 2 weken, wat assisteert, een uurtje, om wat bij te hobby-en.

Dat strookt niet met de werkelijkheid want ze staat 4 avonden zelfstandig het werk te doen waar andere mensen betaald voor zouden krijgen.

Voor mij zou dit leuk kunnen zijn, een gratis kracht. Dat scheelt wat kosten. Toch geeft mij dit onrust. Het mag niet en het is niet zuiver. Ik loop financieel waarschijnlijk weinig risico als er controle komt, want het is haar probleem. Ook ben ik bang voor reputatie schade. Maar wat is wijsheid? Meedoen met haar "leugen" of afzien van verder samenwerking?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

goede middag Jenneke, welkom op hl

 

Ik snap dat t makkelijk is en een gratis kracht is ook niet verkeerd, maar er is toch wel meer aan de hand zou ik zeggen.

Ik kan niet voor andere leden denken maar iemand die fraudeert en " een ander verhaal ophangt" zou ik niet graag in de zaak hebben. dit kan zeker een nadelige toon zetten onder jouw klanten.

en indien deze er lucht van krijgen en niet weten hoe de vork in de steel zit kan je ook nog aangegeven worden.

 

mvrg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.