• 0

Winstverdeling VOF

Goedemiddag,

 

Wij hebben een gezonde VOF en maken steeds meer winst. Maar sinds kort zitten wij met de verdeling van de winst.

We zijn begonnen met 50/50 maar mijn tijd in de zaak loopt steeds meer op 40uur om 50uur p/w verdeling tussen ons.

Zelf heb ik ook nog een eenmansbedrijf ernaast waar wat vastgoed in zit.

Nu bedacht ik me om gewoon de extra uren een maal per jaar te factureren naar de VOF via dit bedrijf.

Ik vroeg mij af of dit een geschikte oplossing is.

Of anders beide onze gewerkte uren in de VOF rekenen en daarna de winst verdelen ook procentueel naar de uren?

MVG Silvio

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wij hebben een gezonde VOF en maken steeds meer winst. Maar sinds kort zitten wij met de verdeling van de winst. We zijn begonnen met 50/50 maar mijn tijd in de zaak loopt steeds meer op 40uur om 50uur p/w verdeling tussen ons.
Er is verschil tussen arbeidsbeloning en verdeling van de (resterende) winst.

 

Het (persoonlijk) risico voor beide firmanten in de VOF veranderd niet als de één meer of minder gaat werken dan de ander ... ik zou de winstverdeling niet wijzigen. Onafhankelijk van de hoeveelheid arbeid zie ik de winstverdeling ook als een soort van beloning voor een doelbewust genomen risico.

De arbeidsbeloning daarentegen kan je aanpassen op basis van het aantal gewerkte uren per week, maand of jaar ... daar is die tenslotte voor.

 

Het voordeel van een arbeidsbeloning is dat die gekoppeld is aan het bijgehouden aantal arbeidsuren, wat weer gebruikt kan worden als bewijsvorming voor de zelfstandigenaftrek van beide firmanten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een gezonde VOF en maken steeds meer winst. Maar sinds kort zitten wij met de verdeling van de winst. We zijn begonnen met 50/50 maar mijn tijd in de zaak loopt steeds meer op 40uur om 50uur p/w verdeling tussen ons.
Er is verschil tussen arbeidsbeloning en verdeling van de (resterende) winst.

 

Het (persoonlijk) risico voor beide firmanten in de VOF veranderd niet als de één meer of minder gaat werken dan de ander ... ik zou de winstverdeling niet wijzigen. Onafhankelijk van de hoeveelheid arbeid zie ik de winstverdeling ook als een soort van beloning voor een doelbewust genomen risico.

De arbeidsbeloning daarentegen kan je aanpassen op basis van het aantal gewerkte uren per week, maand of jaar ... daar is die tenslotte voor.

 

Het voordeel van een arbeidsbeloning is dat die gekoppeld is aan het bijgehouden aantal arbeidsuren, wat weer gebruikt kan worden als bewijsvorming voor de zelfstandigenaftrek van beide firmanten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Oke, maar is het fiscaal niet aantrekkelijk om via mijn andere bedrijf te facturen voor de extra uren?

Anders moet ik na IB belasting privé geld inzetten om die hypotheek evt extra af te lossen in mijn andere bedrijf. Het pand verhuur ik ook aan de vof via een maandelijks factuur huur.

Hou je bij arbeidsverloning een vast uur tarief aan?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke, maar is het fiscaal niet aantrekkelijk om via mijn andere bedrijf te facturen voor de extra uren?

Anders moet ik na IB belasting privé geld inzetten om die hypotheek evt extra af te lossen in mijn andere bedrijf. Het pand verhuur ik ook aan de vof via een maandelijks factuur huur.

Hou je bij arbeidsverloning een vast uur tarief aan?

Welke hypotheek? Aflossen van een lening heeft geen effect op het resultaat (anders dan dat je rentelasten daarna zullen afnemen). Je lost dus altijd af met geld dat je na belasting nog over hebt.

 

Los van dat je jezelf niet kunt inhuren en die tijd dus ook niet kunt factureren, maakt het fiscaal geen verschil: in je aangifte zie je uiteindelijk een post winst uit onderneming en daar zit zowel het resultaat uit de vof als je eenmanszaak in verwerkt.

 

Arbeidsbeloning kun je inderdaad een uurtarief voor afspreken met je medevennoot, maar er zijn ook andere mogelijkheden denkbaar. leg ook vast tot hoe ver je de vergoeding wil doorvoeren: tot maximaal de winst, of geheel los van de winst? In dat laatste geval kun je je medevennoot met een probleem opzadelen als er niet al te veel winst is en jij héél veel uren gaat werken. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat helemaal onderaan de streep jij een winst hebt en je medevennoot een verlies. Zelfde geldt voor 'rente' over de stand van je kapitaalrekening. Ook dat kun je onderdeel van de voorwinstverdeling maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben mede venoot in de VOF en daarnaast heb ik een bedrijfje beheer en advies ook gewoon een eenmanszaak. Hier zit ook een bedrijfsruimte in die ik verhuur aan de vof maandelijks factuur huur. Hier rust een hypotheek op dus als ik een factuur stuur voor bijvoorbeeld een vast bedrag geleverde diensten aan de VOF einde jaar dan is dat toch omzet voor het bedrijf beheer en advies?

Hierna gedeelte hypotheek aflossen! volgens mij daalt dan toch uiteindelijk mijn belastbaar inkomen?

Link naar reactie
  • 0

Mercelina, met alle respect: het wordt nu toch echt tijd voor een adviseur hoor...

 

Je bent vennoot in een VOF, je hebt een eenmanszaak met bijbehorende bedrijfsruimte en (zakelijke) hypotheek en kennelijk helemaal geen overzicht op de situatie m.b.t. fiscaliteit e.d.

 

Geen goede zaak, lijkt mij. Daar moet toch het nodige qua geld mee gemoeid zijn. Zonde als het niet goed gaat.

Link naar reactie
  • 1

Als je vanuit de emz bijvoorbeeld 10k doorfactureerd aan de vof. Dan verhoogt dat in de emz de winst met 10k en in de vof verlaagt de winst met 10k. Per saldo maakt dat dus niks uit.

Spreek gewoon in de vof een arbeidsvergoeding af en verdeel de overgebleven winst verder 50/50

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.