• 0

Hulp gezocht bij het schrijven van bedrijfsplan

Beste leden van higherlevel

Ik vraag juli hulp Wie zou er voor mijn een bedrijfsplan willen schrijven? want als er iets is waar ik moeite mee heb is wel een bedrijfsplan schrijven dit omdat ik dyslectisch ben en ik zou graag geld willen lenen bij het UWV en daar heb ik een goed bedrijfsplan voor nodig eigen geld heb ik nog niet.

 

Hier onder stel ik me voor en vertel ik mijn verhaal en lezen juli wat mijn is waar ik een bedrijfsplan nodig heb.

 

 

De Friet Bakfiets: een authentieke bakfiets met verse biologische friet

 

Mijn naam is Rait Nesseem uit Breda, wellicht ken je me van verschillende ludieke acties waarvoor ik regionale en landelijke media-aandacht kreeg. Ik liep in 2013 bijvoorbeeld 80 kilometer achteruit voor de Weggeefwinkel, waar Man Bijt Hond aandacht aan besteedde. Daarnaast organiseerde ik de Dierenzomer Dag voor mensen met een huisdier die afhankelijk zijn van de Voedselbank en fietste ik in 2014 30 kilometer achteruit voor een Repair Café. BNN schonk er aandacht aan in haar programma de Social Club. Verder organiseerde ik een Huisdieren Kerstdag en leefde ik in 2015 een week als vluchteling, waar zowel Omroep Brabant als Hart van Nederland me voor kwamen opzoeken.

Het is tijd voor een nieuw initiatief, iets waar ik al veel langer plannen voor maak. Een eigen frietzaak leek er tot nu toe nooit in te zitten, tot ik 2 jaar geleden de Frietfiets voorbij zag rijden. Een bakfiets om friet te bakken op plaatsen waar mensen daar zin in hebben: ik was op slag verliefd. Dit is het moment waarop ik mijn droom waar wil gaan maken. De acties van de afgelopen jaren waarmee ik anderen hielp hebben me de kracht gegeven nu voor mezelf aan de slag te gaan. Er is echter één probleem, daar waar ik me keer op keer inzette voor anderen heb ik nu zelf wat extra geld nodig om van start te kunnen gaan. Een lang verhaal kort, door middel van crowdfunding probeer ik het benodigde bedrag bij elkaar te krijgen.

Mijn doel? Friet bakken in een mooie authentieke bakfiets in Breda. In m’n dromen rijd ik de straten van Breda door om biologische friet te verkopen vanuit m’n bakfiets. Daarnaast ben ik aanwezig op grote evenementen en ben ik te huur voor een leuk feestje met een verse zak biologische friet.

 

 

Rait Nesseen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Rait,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Wil je gaan concurreren met de Frietfiets of franchisehouder worden? Als franchisehouder kun je misschien geld lenen van de moederorganisatie. Ze kunnen als ervaringsdeskundigen vast ook met je meedenken; dat kan handig zijn, want in je bericht lees ik niets over ervaring met ondernemen in het algemeen of mobiele horeca in het bijzonder.

 

Goede friet bakken is overigens niet zo heel moeilijk met een beetje kennis. Na een zeer smakelijke ontmoeting met de Frietfiets in Deventer had al snel ik de aardappelsoort, de oliesoort en het merk mayonaise dat de Frietfiets gebruikt bij elkaar ge-Google'd. Nu bak ik ze nu ook zo thuis met prima resultaat. Maar om er een winstgevende onderneming van te maken is natuurlijk hele andere koek!

 

Denk aan standplaatsvergunningen, verzekeringen, constante aanvoer van goede aardappelen, regels voor voedselveiligheid en wat al niet. Blije gezichten aan de kraam is fantastisch, maar het is niet altijd druk en niet altijd mooi weer. Ondertussen lopen de kosten gewoon door en kun je soms reeds gesneden of uitgelopen aardappels weggooien. Voordeel van het frietfietsconcept is dat ze de aardappels niet schillen, dat scheelt een hoop tijd.

 

Ik zou eerst investeren in je eigen kennis en ervaring. Misschien kun je ervaring op gaan doen in de horeca om te zien wat er allemaal komt kijken bij zo'n onderneming. Dat lijkt me beter dan iemand anders een plan laten schrijven, geld lenen en te snel beginnen. Dat geleende geld moet je immers wel een keer terugbetalen.

 

Veel succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben chef kok geweest en hem bij de MC gewerkt en bij de Burger king dus weet hoe het reilen en zijlen gaat in de horeca daar naarst was ik bekend met de frietfiets en heb ze een keer benaderd maar helaas hadden ze in mijn buurt al iemand gevonden dus besloot ik De Frietbakfiets te beginnen in plaats van de Frietfiets met een heel nieuw concept bestaande uit 1 soort biologische friet 3 soorten biologische snacks waarvan een snack die nog niet bestaat en 3 soorten biologische sausen dat is mijn concept.

Nu ben ik al best ver met de uitwerking van mijn idee er komt een website aan een logo word gemaakt en een tekstschrijver schrijft alle teksten voor mijn alleen nog wat kleine dingen zoals een bedrijfsplan mis ik nog.

 

 

Rait Nesseen

Link naar reactie
  • 1

Het is natuurlijk een kopie van andermans idee. Mag dat? De eerste Frietfiets verkoopt frites vanuit een bakfiets, dus de keuze om hetzelfde te gaan doen en dat Frietbakfiets te noemen, is wel heel flauw. Maar het mag best. Ooit was iemand de eerste om ijs vanuit een bakfiets te verkopen, en dat is ook eindeloos gekopieerd. Je mag het zelfs Frietbakfiets noemen, want Frietfiets is alleen als beeldmerk beschermd. Het woord zelf en varianten daarop zijn dus vrij.

 

Toch zou ik er nog eens over nadenken.

 

Het voelt namelijk niet lekker om andere ondernemers op zo'n manier beentje te lichten. Wat niet verboden is, is daarom nog niet okay. Neem in ieder geval met de naam en vormgeving ruim afstand van de eerste Frietfiets.

 

Wat is dan wel een goede naam? Nou is Bakfiets op zich al een woord met een dubbele betekenis. Zet daar iets voor, bijvoorbeeld Brabants. Je kan er ook Bakfrites van maken, kun je later mooi uitbreiden. Of Fricyclette. Of Bromfrites, als je een hulpmotor toevoegt.

 

Denk even door. Succes! ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Klopt het idee bestaat al 2 jaar maar ik was eerder met het idee maar zij hebben het idee ook echt uitgevoerd ik niet en dat is het probleem bij zat het al jaren in me hoofd ik wilden zelfs met hun franchise formule mee doen maar helaas hadden zij in mijn buurt al een kandidaat gevonden en dat is voor mij echt zuur want het was altijd mijn droom.

Dus ik dacht ik begin zelf zoon friet bakfiets maar dan wel anders als hun zij verkopen alleen friet terwijl ik er een concept van maak die bestaat uit 1 soort friet op 3 manieren te krijgen als mini puntzak voor kinderfeestjes een normale punt zak en een gezinszak keuze uit 3 soorten biologische sausen en 3 soorten biologische snacks.

 

Ik ben nog aan het kijken naar een leuke naam maar De frietbakfiets is heel anders als de De frietfiets en waar De frietfiets vooral op grote evenementen te vinden is en vooral in zomer op straat staat rij ik het hele jaar door Breda en omgeving en ook sta op grote evenementen maar niet waar zij staan ik ga vooral veel langs de deuren net als de ijs wagen maar Friet verkopen en in Breda mag je overal waar je maar wil 15 min of korter staan zonder vergunning dus op het moment dat ik ergens sta en 15 min zijn voorbij dan rij ik 1 meter naar voren en dan mag ik er weer 15 min staan en dat is allemaal legaal en de gast merkt niet eens dat wat verplaatst ben en de 15 min voorbij zijn en er staan nog gaten in de rij of ze worden nog geholpen door mijn mag ik al die gasten nog helpen maar mag ik geen nieuwe gasten meer helpen mooi toch dat is nou Breda en dat scheeld mij weer geld voor dure vergunningen geld dat ik hard nodig heb in de eerste jaren om te bewijzen.

Rait Nesseen

Link naar reactie
  • 0
Ik ben nog aan het kijken naar een leuke naam maar

 

Nou dan heb je de reactie van TwaBla niet goed gelezen. :( Daar zie ik toch hele sterke namen in staan. Tis dat ik te lui ben voor een bakfiets anders wist ik het wel. ;D

 

bakf®iets = misschien een ideetje waar een logobouwer waarschijnlijk nog wel wat mee kan. :)

 

Borduur gewoon op het concept maar geef het een eigen gezicht.

 

ben ik momenteel ook mee bezig naast mijn huidige bedrijf. Een concept wat al door diverse anderen op de markt gebracht is maar waar ik dan weer een heel eigen gezicht aan geef. Omdat ik al een draaiende toko heb kan ik dit in relatieve rust er naast doen. Goed doordacht en uitgevoerd moet dit dan binnen een paar maanden rendabel zijn.

 

Er van uit gaan dat je jaren nodig hebt om jezelf te bewijzen is niet meer van deze tijd. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ben het met je eens Henkh, Bakfriets (op die manier met r en i omgedraaid, vind ik ook mooi.

Qua logo denk ik dan ook meteen aan een bak en aan friets. De bak links, en de fiets rechts.

Misschien moet je niet alleen aan straatverkoop denken, maar ook aan evenementen, braderieën en zo.

Zeker die waar wat sfeer hangt zal een mooie bakfiets beter lijken dan zo'n grote snackwagen.

Link naar reactie
  • 0

bakfriets.nl is al geregistreerd. Frietbakfiets.nl overigens ook door de first mover. Die zijn namelijk ook niet gek, he...

 

Bij Breda denk ik ook wel aan frituur. Frituurfiets en frituurbakfiets.nl (beide reserveren).

 

Kun je geen grote heteluchtbakoven (laten) ontwikkelen? Dat lijkt me veel veiliger, gezonder en lichter trappen. We zijn hier tenslotte ook een forum over innovatie. Dan kunnen de fabrikanten van ovensnacks je steunen, heb je UWV of gemeente niet langer nodig.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Op welke onderdelen van het ondernemingsplan heb je eigenlijk ondersteuning nodig? Of zou een correctielezer en misschien opmaker volstaan?

 

Jouw passie en vakkennis blijken al duidelijk uit bovenstaande berichten. Heb je een start proberen te maken op basis van een voorbeeldplan?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat is het probleem met de bakfriets dus niet bakfriets maar er nog een de achterzetten die naam is nog vrij als domeinnaam.

Waar ik moeite mee heb bij het schrijven van een bedrijfsplan is dat ik er totaal geen verstand van heb ik juist weer verstand van runnen van horeca en andere dingen maar omdat ik dislekties ben is het voor mijn een hel om dit zelf te doen en dat zeg ik niet om dat te lui ben of omdat ik er zelf niks voor wil ik wil graag maar het gaat gewoon niet.

Rait Nesseen

Link naar reactie
  • 0

Wat is het probleem met de bakfriets dus niet bakfriets maar er nog een de achterzetten die naam is nog vrij als domeinnaam.

 

Het minimale probleem met "debakfriets" is dat die naam te weinig onderscheidend is van "bakfriets" en het maximale probleem is dat je jezelf waarschijnlijk een hoop juridisch gesteggel op je hals haalt.

 

Je kan een paar dingen doen:

 

* kijken of je het domein "www.bakfriets.nl" kan kopen. het is wel geregistreerd maar er wordt zo te zien niets mee gedaan.

 

* Een compleet nieuwe naam zoeken, zal wellicht niet meevallen maar misschien helpt het als je uitwijkt naar een "Vlaamse"of "Franse" verbastering. zoiets als "FrietVelo" of "FritePedale" of de frietkoerier. ( bij een nadere controle blijken deze ook al bezet dus een originele pakkende naam zal zelfs lastig worden :( :()

 

* Of toch maar aansluiten als franchisenemer bij frietfiets. :P

 

Voor wie schrijf je eigenlijk je plan? Voor een bank om krediet los te krijgen? Die zullen waarschijnlijk geen interesse hebben (misschien Qredits maar dan kan je beter gelijk hun eigen format gebruiken)

 

Het idee is leuk maar tussen een idee en een rendabel bedrijf zit een wereld van verschil. En wat ik al eerder schreef: een bedrijf starten en jaren op een houtje bijten is niet meer van deze tijd. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Luister wat ik niet helemaal begrijp is de naam bakfriets die is als domeinnaam niet meer beschikbaar maar als bedrijfsnaam wel waarom kan ik dan niet gewoon de bakfriets heten oké het lijkt veel op die andere maar zij claimen alleen de domeinnaam en mijn vorige naam was De Friet bakfiets maar oké ik ga dat hosting bedrijf mailen die er achter zit en dat is yourhosting met de vraag of zij willen voorleggen aan de genen van bakfriets.nl of die hem wil verkopen.

Dat bedrijfsplan heb ik nodig voor het UWV om aan steun te kommen en de kans is groot als ik een goed plan heb zij mij willen helpen omdat zij graag van mijn af willen en mijn weer aan werk willen helpen.

Daarnaast bij de frietfiets hadden ze niemand meer nodig zo als ik zij anders had ik dat al lang gedaan want dat is mijn droom maar helaas hebben zijn in mijn buurt al een kandidaat gevonden dus dat gaat niet door hoe pijn mijn dit ook doet en hoe graag ik het zou willen doen onder de frietfiets het gaat gewoon niet.

Rait Nesseen

Link naar reactie
  • 0
Luister wat ik niet helemaal begrijp is de naam bakfriets die is als domeinnaam niet meer beschikbaar maar als bedrijfsnaam wel waarom kan ik dan niet gewoon de bakfriets heten

 

Nou nog maar een keertje dan!! :-\

 

Het minimale probleem met "debakfriets" is dat die naam te weinig onderscheidend is van "bakfriets" en het maximale probleem is dat je jezelf waarschijnlijk een hoop juridisch gesteggel op je hals haalt.

 

En ik neem aan dat je ook een website wil? :P

Link naar reactie
  • 0

Op Hogescholen (economische studies) zijn er genoeg studenten die een marketing of businessplan moeten schrijven. Zie onderstaande link.

 

http://www.hva.nl/onderwijs/opleidingen/content/dem/commerciele-economie/de-studie/studieprogramma/overzicht-vakken/overzicht-vakken.html

 

Misschien is het een idee om met wat docenten te praten. Vraag of ze jouw plan als suggestie willen geven aan de studenten....

Link naar reactie
  • 0

Ook dichtbij: Frieterij of Frietfeest.

 

Mooi achtergrondverhaal uit de GVA: Frieten bakken in bakfiets.

 

Met een persoonlijke click heb je dan misschien ook gelijk een mentor, want je hebt naar mijn mening iets anders nodig dan studentenwerk. Je opent met een lijst van ludieke goede doelen-acties. Waarom zou je je nu in de schulden steken voor een commerciële start? Ik zou je dat als advies zoveel mogelijk willen afraden.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Het minimale probleem met "debakfriets" is dat die naam te weinig onderscheidend is van "bakfriets" en het maximale probleem is dat je jezelf waarschijnlijk een hoop juridisch gesteggel op je hals haalt.
Het soort registratie maakt wel verschil. Dat kan zijn als domeinnaam en dat geeft amper enig recht. Voor handelsnamen geldt meer bescherming, dan mogen navolgers niet voor verwarring zorgen. Nog meer bescherming heeft een naam die als merknaam geregistreerd staat bij het BOIP (voorheen Benelux Merkenbureau).

 

Die bescherming moet wel bevochten worden. De politie komt niet aankloppen. Je moet als ondernemer zelf op pad (lees advocaten inhuren), dus dat is een kostbare grap.

 

Een algemeen woord geeft niet zoveel rechten. Daarom is Frietfiets als beeldmerk geregistreerd waarschijnlijk, het woord zelf is te algemeen. Dat geldt ook van bakfriets. En omdat het domein Bakfriets.nl niet actief is, kun je best me DeBakfriets.nl passeren. Kans op problemen is beperkt.

 

Je kan er ook een woordje bij zetten. Brabantse Bakfriets klinkt net weer iets meer patatterig. Kun je straks ook als diepvriesmerk ontwikkelen! ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

allemaal leuk maar een diepvries product ik dacht het niet ik ga juist voor vers alleen de snacks worden door mijn vers gemaakt allemaal op een dag en dan voor 1 week ingevroren maar die zijn dan wel vers door mijn zelf gemaakt ik heb overigens het bedrijf benadert waar de domeinnaam staat geregistreerd met de vraag of ik dat domeinnaam mag overnemen nu wachten op een reactie van de eigenaar van dat domeinnaam anders bedenk ik wel een andere naam wat dachten juli van deze namen

Het rijende frietsje

De patat fiets

Het rijdende frietje

Friet op wielen

Frietje op wielen

en zo kan ik nog wel even door gaan daar naarst heb het bedrijf uit belgie Frieterij benadert met de vraag of ik hun bedrijf in Nederland mag beginnen dus nu wachten.

 

 

 

 

Rait Nesseen

Link naar reactie
  • 0

je moet twee dingen niet door elkaar halen.

Domeinnaam heb je al als je één liggend streepje toevoegt, zolang het maar uniek is.

De bedrijfsnaam moet juridisch voldoende afwijken van andere unieke namen, waarbij het gebruik van gewone bestaande woorden minder snel problemen oplevert.

doe je dus iets met fiets, dan mag dat al heel snel.

 

Qua woordgrapje dachten we hier dus even aan friets (als in fiets), maar dat levert dus wat problemen op.

Dus draai je het precies om: gebruik je juist het woord fiets waar frites wordt verondersteld

patatfiets komt dan het meest in de richting.

 

Wordt het niet een zwaar ding? Kun je dat wel fietsen?

 

Qua ondernemingsplan:

Je hoeft ook niet echt tekst te schrijven. Men wil eigenlijk een opsomming van twee zaken:

Investeringen: hoe duur wordt zo'n fiets, wat heb je thuis nog nodig aan vriezers, keukeninrchting etc.

Exploitatie:

Omzet wat kost een frietje, en hoeveel denk je te verkopen. (plus drinken? erbij)

Kosten: wat kost een frietje? en wat kosten de gedane investeringen aan rente/aflossing

reclamekosten? (zou ik laag houden) een website?

 

Juridisch/vergunningen: heb je al met gemeente gesproken, mag je uitventen, zomaar ergens staan?

- Hoe zit het met HACCP, heb je daar diploma's voor?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.