• 0

fiscale stappen voor extra werkzaamheden

Hallo iedereen,

 

Mijn naam is Rick. Ik ben op dit moment op parttime basis in loondienst, als therapeut. Naast dit werk wil ik mij graag als therapeut verbinden aan een GGZ-programma. Het instituut waar ik mee wil samenwerken heeft een programma ontwikkeld die landelijk uitgevoerd wordt door een aantal zzp-ers. Ik wil mij aansluiten bij een bestaande locatie. Het aanbieden van een groep is een tijdelijk project (loopduur van een 5 maanden) waar ongeveer 70 uur in gaat zitten. Dit project kan 1 of 2 maal per jaar zijn.

 

Mijn eerste vraag (voordat ik vertel wat ik gedaan heb): welke stappen zouden jullie zetten om dit fiscaal netjes te regelen (en valt een kleine klus als dit in de categorie belastingvrij bijverdienen of gaat dat niet op wanneer je er een ander inkomen naast hebt)?

 

Vraag 2 naar aanleiding van mijn stappen tot nu toe: Ik wilde als ZZP'er aan de slag, maar dat kan niet omdat er maar 1 werkgever is. Daarnaast is het maar een kleine vorm van inkomsten. Daarom heb ik nu een VAR verklaring aangevraagd. Ik ontving een VAR-row. Kan ik dan na het project de totale inkomsten volledig bij de jaarlijkse aangifte invullen, of moet ik nog rekening houden met toeslagen/heffingen/aftrekposten etc?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Rick, welkom op Higherlevel!

 

Er zijn twee zaken om rekening mee te houden. De eerste is de arbeidsverhouding die je aangaat met je opdrachtgever ("het instituut waarmee ik wil samenwerken").

Als er sprake is van een verplichting tot persoonlijke arbeid (jij mag je niet laten vervangen), een verplichting tot betaling en een gezagsverhouding, valt dit in de categorie 'loon'. Het instituut moet dan loonbelasting inhouden en premies afdragen.

Dat ze met anderen kennelijk een zzp-verhouding aangaan, wijst erop dat er ofwel voldoende zelfstandigheid is t.a.v. de opdrachtgever, of dat het instituut de regels omtrent de loonbelasting aan de laars lapt.

Voor jou is vooral de vraag van belang of het instituut ook met jou in zee wil als je een VAR-ROW overlegt. Die VAR biedt namelijk geen 100% garantie dat eventueel verschuldigde premies (als er toch sprake is van werknemerschap/loondienst) op jou verhaald worden i.p.v. op de werkgever, dus vaak worden opdrachtgevers dan zenuwachtig.

 

Als het instituut met je in zee wil en jij denkt ook dat er geen sprake is van loondienst/werknemerschap (of je wil het risico wel lopen), dan schrijf je je in bij de KvK, je verkrijgt een btw-nummer, je doet je opdracht, je verstuurt je factuur. Het klinkt als een btw-vrijgestelde dienst die je gaat verrichten, maar het kan geen kwaad dat even na te vragen op je favoriete ondernemersforum.

 

Als je geen zin hebt in administratie, risico's en gedoe en het concept 'loondienst' lijkt goed aan te sluiten, stel dan aan het instituut voor dat je daar 'gewoon' in loondienst komt voor die paar uur dat je er komt werken. Een beetje GGZ-instelling draait zijn hand niet om voor een beetje administratieve lasten, dus die salarisadministratie voor jou zou het punt niet mogen zijn.

Als ze dat niet willen, KUN je aan ze voorstellen om via een payroll-bedrijf voor ze te werken.

Probleem is wel, als jouw diensten inderdaad btw-vrijgesteld zijn, er een btw-lek ontstaat, waardoor jij er veel minder op overhoudt.

 

Over een kleine klus en belastingvrij: Belastingvrij is hooguit een vrijwilligersvergoeding, ik mag voor de gezondheid van dit land toch hopen dat ze er meer voor over hebben dan dat.

 

Je inkomsten zijn dus 'gewoon' belast. Als je werknemer bent, valt het in de categorie 'loondienst' net als je andere baan. Als je zzp'er bent, valt het - op basis van de informatie die je verstrekt - in de categorie 'overige werkzaamheden'. Als je kosten maakt voor je werkzaamheden (literatuur, reiskosten, kantoorkosten) trek je die af van je omzet, wat je overhoudt wordt opgeteld bij je loon en belast tegen 37/42/52% afhankelijk van je verdiensten.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie, erg waardevol! Ik moet nu nog goed nadenken over welke optie ik de voorkeur aan geef, maar die keuze kan ik wel meer overwogen maken.

 

Voor jou is vooral de vraag van belang of het instituut ook met jou in zee wil als je een VAR-ROW overlegt. Die VAR biedt namelijk geen 100% garantie dat eventueel verschuldigde premies (als er toch sprake is van werknemerschap/loondienst) op jou verhaald worden i.p.v. op de werkgever, dus vaak worden opdrachtgevers dan zenuwachtig.

 

Op de site van de belastingdienst las ik dat de VAR waarschijnlijk gaat verdwijnen per 1 april 2016. Dat er vanaf dat moment modelovereenkomsten komen. Kan deze nieuwe vorm verschil maken voor het instituut?

Link naar reactie
  • 0

Vooralsnog (en in het algemeen) zorgen nieuwe regels juist voor (tijdelijke) extra koudwatervrees.

 

Ik zou mijn hoop niet richten op die modelovereenkomsten per 1 april, het is nog maar de vraag of die ingangsdatum wordt gehaald, er zijn tekenen in de markt dat bedrijven nog terughoudender worden met het sluiten van overeenkomsten of ze schuiven nog vaker er een bemiddelingsbureau tussen.

 

kortom zet niet teveel hoop op de nieuwe wetgeving, het is verre van zeker dat de invoerdatum gehaald wordt en zeker het eerste halfjaar verwacht ik terughoudendheid bij veel organisaties.

 

Een goede tussenoplossing zou kunnen zijn om als payroller aan de slag te gaan waarbij je wel je interim tarief kan vragen maar jij gewoon verloond wordt als werknemer. jij krijgt van het payrolbureau gewoon een nettoloon en je opdrachtgever van hen een factuur.

 

ALs jij na 1 of 2 proefprojecten meer zekerheid hebt over je zelfstandige toekomst dan kun je alsnog overstappen naar een zzp-overeenkomst, tegen die tijd zullen de haken en ogen van de modelovereenkomsten wel duidelijk zijn en kun je vermoedelijk/hopelijk met meer zekerheid een goede keus maken.

Link naar reactie
  • 0

Opvallend hoe snel wordt geadviseerd om via een payroll bedrijf te gaan werken. Nergens voor nodig als het gaat om nevenwerkzaamheden van zeer beperkte omvang. En puur praktisch beschouwd: denk je nu echt dat de fiscus e.d. hun schaarse tijd gaan verdoen aan het bestrijden van dit soort peanuts gevalletjes (3,5 uur/week)?

 

Payroll bedrijven zullen bovendien via een relatiebeding willen voorkomen dat werknemers rechtstreeks zaken gaan doen met de eigenlijke opdrachtgevers. Kies dus alleen in het allerlaatste geval voor werken via een payroll bedrijf.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0
Opvallend hoe snel wordt geadviseerd om via een payroll bedrijf te gaan werken. Nergens voor nodig als het gaat om nevenwerkzaamheden van zeer beperkte omvang.
Correct, maar dat betekend niet dat alle regels aan de spreekwoordelijke laars gelapt mogen worden.

En puur praktisch beschouwd: denk je nu echt dat de fiscus e.d. hun schaarse tijd gaan verdoen aan het bestrijden van dit soort peanuts gevalletjes (3,5 uur/week)?
Het doet mij denken aan een inbreker die bij elke diefstal netjes onder de 1000 euro blijft, want denk je nu echt dat de Politie hun schaarse tijd gaan verdoen aan het bestrijden van dit soort peanuts gevalletjes?

 

Wat betreft de VAR-ROW ... Er is sprake van werkzaamheden van beperkte omvang, er is geen inschrijving in het Handelsregister, en er is geen btw-nummer aangevraagd ... daarmee is een VAR-ROW het hoogst haalbare.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wie heeft het over regels aan je laars lappen? Ik niet! Ik heb het alleen over het fenomeen dat het tussenschakelen van een payrollbedrijf tegenwoordig als per definitie zaligmakende oplossing wordt genoemd terwijl het dat niet is. En al helemaal niet voor nevenwerkzaamheden van zeer beperkte omvang.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Een goede tussenoplossing zou kunnen zijn om als payroller aan de slag te gaan waarbij je wel je interim tarief kan vragen maar jij gewoon verloond wordt als werknemer. jij krijgt van het payrolbureau gewoon een nettoloon en je opdrachtgever van hen een factuur.

 

Wat is (in mijn geval of in het algemeen) het voordeel van een payroll bedrijf ter vervanging van werken met de VAR-row? Het klinkt in eerste instantie juist financieel minder aantrekkelijk, omdat je er een betaalde kracht/bedrijf tussen zet. Of is dat niet waar?

Link naar reactie
  • 0

Elke dienst die je afneemt kost geld. of dat nu naar de kapper gaan is, een schoonmaakbedrijf inhuren of in de opstart danwel verkennende fase van wel of geen ondernemer (willen) worden het inschakelen van een payroll organisatie.

 

Belangrijkste reden om het te overwegen is omdat veel opdrachtgevers je met een VAR-ROW de klus niet geven omdat ze dan zelf moeten inschatten of in de specifieke omstandigheden tussen jou en de opdrachtgever een sprake is van een arbeidsrelatie of niet. Veel opdrachtgevers vinden dat veel te ingewikkeld en zeggen dan dus simpel geen VAR-WUO dan geen opdracht. Hoe GGZ hiermee omgaat weet ik nog niet.

 

In mijn eerdere reactie heb ik al geschetst hoe het landschap voor de zzp-er er komend half jaar tot jaar bij ligt.. er is grote onduidelijkheid over de modelovereenkomsten en wanneer ze nu ingevoerd gaan worden, of beter de var afgeschaft wordt.

 

Als jij op korte termijn dus een project moet gaan draaien dan kan het simpelweg zijn dat een payroll constructie het snelste te regelen is, en ja dat kost 2 a 3 euro per gewerkt uur, maar het koopt ook voor beide tijd om zich voor te bereiden, jij op het worden van ondernemer (of misschien toch niet) en de opdrachtgever om de effecten van de nieuwe wetgeving scherp te krijgen.

Jij krijgt een goede indruk van wat freelancen inhoud want de payroller doet alleen de verloning en ja, je moet inderdaad even een payroller zoeken die niet gelijk begint over concurrentiebedingen want jij komt met een kant en klare opdracht en klant binnen wandelen.. bij de start van mijn ondernemersleven heb ik er ook gebruik van gemaakt, bij mij had de opdrachtgever ook last van koud watervrees en heb ik eerst 3 maanden als payroll opdracht gedaan en in die 3 maanden hebben we samen een aantal dingen uitgezocht, een contract opgesteld naar beider tevredenheid zowel. Daarnaast was ik zelf vrij onverwacht ontslagen maar kon bijna direct een opdracht krijgen maar had mij totaal nog niet voorbereid op een ondernemersleven. Voor mij heeft die 3 maanden dus ook gezorgd dat ik mijn zaakjes op orde kon brengen.

 

Payrollen is gewoon een derde optie die je hebt naast loondienst of zelfstandigheid, die keuze die je maakt wordt niet alleen bepaald door wat jij wilt maar ook door wat de opdrachtgever bereid is te doen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.