Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
curia

inlenersbeloning

Recommended Posts

Uitzendbureau's moeten de cao navolgen van de inlener wanneer ze werknemers uitlenen bij bouwbedrijven. Hier kan men 2 methode aanhouden,

Methode 1) Volledige bouw cao volgen

Methode 2) Gedeeltelijk bouw cao, waarbij voor de vakkrachten de bouw cao gevolgd wordt en voor de nieuwkomers uitzendbureau cao gevolgd wordt.

Weet iemand wanneer volledig cao gevolgd moet worden en wanneer de tweede methode gebruikt wordt.

Alvast dank,

Als aanvulling op Hans,

Je kan ook op de site van het NBBU kijken, het is zeer duidelijk te vinden dat je het cao moet volgen van het bedrijf van de inlener.

Je hebt een instroom periode dat je het uitzendcao mag volgen en daarna de desbetreffende cao.

www.jmpersoneelsdiensten.nl

Als ik naar abu of nbbu kijk dan begrijp ik dat ik de cao van de inlener moet gebruiken.

Als je als een uitzendbureau mensen levert aan een bouwbedrijf dan gaat het ietsje anders. Na lang zoeken heb ik de toegevoegde tabel gevonden en hoop dat ik het goed heb begrepen. Wat ik uit deze tabel begrijp is dat voor de vakkrachten wel bouw cao wordt toegepast en voor nieuwkomers nbbu of abu cao. Dit geldt voor de nl uitzendbureau's die lid zijn van nbbu of abu en mensen leveren aan bouwbedrijven. Na 26 weken wordt de nieuwkomer ook een vakkracht en wordt de bouw cao toegepast. İn alle andere gevallen hoort een uitzendbureau volledige bouw- cao toe te passen

tabel.docx

In de vorige bericht had ik aangegeven dat een uitzendkracht na 26 weken vakkracht wordt maar dat is niet correct. Iemand is een vakkracht als men voldoet aan de volgende eisen:

Welke onderdelen van de CAO voor de Bouwnijverheid op de uitzendkracht van toepassing zijn, hangt onder meer af van zijn status: vakkracht of nieuwkomer. Vakkrachten en nieuwkomers kunnen werkzaam zijn in zowel bouwplaats- als uta-functies.

Een vakkracht is degene die:

» als werknemer en/of uitzendkracht bouwwerkzaamheden heeft verricht

gedurende ten minste twaalf maanden binnen een periode van twee jaar

direct voorafgaand en/of tijdens de uitzendperiode of

» werkzaam is als uitzendkracht in een bouwplaatsfunctie en een vakopleiding

in de bouw volgt op niveau 2 of 3, dan wel een diploma voor zo’n opleiding

heeft behaald of

» werkzaam is als uitzendkracht in een uta-functie en een diploma heeft

behaald voor een bouwtechnische vakopleiding op niveau 2 of hoger.

Een nieuwkomer is een uitzendkracht die niet aan (één van) deze eisen voldoet. Als in een cao-regel de term ‘uitzendkracht’ wordt gebruikt zonder de toevoeging ‘vakkracht’ of ‘nieuwkomer’, geldt die regel voor beide groepen uitzendkrachten.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.