• 0

Verhuur bedrijfspand aan fiscaal partner

Hallo,

 

Ik heb al een tijdje zitten zoeken in mijn wetboek belastingswetten 2015 maar ik kan er nog niet uitkomen.

Ik heb namelijk een bedrijfspand wat volledig op mijn naam staat, ik verhuur dit pand tegen een zakelijke huur van 650,- per maand aan mijn (ook fiscale) partner die gewoon 100% van de aandelen van zijn bedrijf heeft. Mijn vraag is echter wat hiervan de fiscale gevolgen kunnen zijn en waar ik dit misschien in mijn wetboek zou kunnen vinden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Was precies op zoek naar het antwoord op deze vraag, echter kom er nog niet helemaal uit.

 

Heb een bedrijfspand op het oog.

Deze kan ik met prive geld (vermogen valt buiten de gemeenschap van goederen) aanschaffen.

 

Het doel is dit pand te verhuren (zakelijke huur) aan fiscaal partner (echtgenoot) die een EMZ voert.

Het betreft geen vermogensbestanddeel, geen DGA in het spel en het betreft geen vennootschap.

 

Eigendom pand belast in Box 3, inkomsten uit huur onbelast in box 3 en de huurkosten voor EMZ als zakelijke lasten aftrekbaar van winst uit onderneming?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb het antwoord inmiddels zelf gevonden:

Verhuur aan verbonden persoon (fiscaal partner) wordt belast als resultaat uit overige werkzaamheden in box 1.

 

Nu heb ik een potentiële optie en ben benieuwd naar jullie mening:

 

Het pand in privé kopen en verhuren aan (fiscaal) partner.

Aankoop pand middels eigen geld en lening familiebank (PL = hogere rente)

Pand zit in box 3 = vermogensbelasting 1,2 (uitgezonderd het deel waarvoor geleend is)

Resultaat overige werkzaamheden = huuropbrengst - rente lening familiebank - vermogensbelasting

= nihil (dit in verband met hoge rente familiebank lening zonder zekerheidstelling, is dus zakelijk)

Via de vrijstelling schenkbelasting (ouder-kind) kan EUR 5.304 netto "terug" geschonken worden

 

Partner kan de huurkosten aftrekken van de belastbare winst =+/- 50% voordeel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.