• 0

Huurkosten gedeeld kantoor

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarschijnlijk zal de verhuurder maar naar 1 onderneming een factuur sturen voor de huur. Dus die onderneming zal dan even een factuur op moeten maken naar de ander voor zijn deel van de huur. Ik zou wel even de voorwaarden van de overeenkomst doornemen of het is toegestaan en anders even contact met de verhuurder opnemen. En maak onderling goede afspraken over de verplichtingen die je aangaat. Fiscaal geeft het in ieder geval geen problemen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! Ben blij dat het is toegestaan. Ik wist het niet zeker omdat maar 1 van ons een factuur ontvangt, de andere niet. Dus ik begrijp dat de andere huurder zelf ook een factuur maakt en dit naar mij stuurt. Moet dit verplicht op deze manier? Stel dat de huur 1210 incl 21% btw is. Stuurt hij mij dan een factuur van de helft hiervan?

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment huur ik ook samen met mijn accountant een pand en we hebben een verdeelsleutel afgesproken voor de huurkosten, energie, schoonmaak etc.

Hij is de hoofdhuurder, want gebruikt meer ruimte met meer mensen en voor mijn deel ontvang ik gewoon een factuur met BTW. Veel moeilijker is het niet.

Het zou problemen kunnen opleveren indien we ruzie krijgen oid, want dan is hij formeel de huurder en is mijn juridische status wat minder. Andersom kan ik wel eens te laat betalen ;D

Link naar reactie
  • 0

Stel dat jullie 1000 euro inclusief betalen en dat jullie hebben afgesproken ieder de helft te betalen.

 

De exclusiefprijs is 826,44 euro en de helft daarvan is 413,22 euro. Logisch zou zijn dat jij van de hoofdhuurder dan een factuur van 500 euro zou krijgen: 413,22 + 86,78 btw.

 

De volgende partijen betalen en ontvangen het volgende:

 

- Verhuurder:

Ontvangt 1000,00 euro van hoofdhuurder, draagt 173,56 btw af aan belastingdienst.

 

- Hoofdhuurder:

Betaalt 1000,00 euro aan verhuurder, ontvangt 500,00 euro van onderhuurder, draagt 86,78 btw af aan de belastingdienst, maar verrekent dit met de 173,56 euro voorbelasting (btw) die hij heeft betaald aan de verhuurder.

 

- Onderhuurder:

Betaalt 500,00 euro aan hoofdhuurder, ontvangt 86,78 euro voorbelasting (btw) die hij heeft betaald aan de hoofdhuurder.

 

Al kan het natuurlijk zijn dat de hoofdhuurder jou een exclusiefprijs rekent van 500 euro, in dat geval betaal je btw op btw. Dat hangt ervan af wat jullie precies hebben afgesproken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies bij welke vorm van gedeeld gebruik dan ook zou zijn om dit met verhuurder te overleggen met schriftelijke vastlegging van toestemming en onderlinge afspraken.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Vergeet ook niet na te gaan of alle partijen voldoen aan de voorwaarden om te mogen kiezen voor btw-belaste verhuur. Leg de optie belaste verhuur ook vast en zorg dat partijen jaarlijks verklaren nog steeds aan de voorwaarden te voldoen.

 

Hoofdregel bij vastgoed is immers vrijgestelde verhuur.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.