• 0

Vraag om importeur te mogen worden.

Hallo allemaal,

 

Na wat rondgeneusd te hebben op HL plaats ik dan nu mijn allereerste vraag. Ik hoop veel op te kunnen steken de komende tijd.

 

Afgelopen week heb ik een producent bezocht in China om de mogelijkheden te bespreken over de importeurschap van de Benelux. Het klikte aardig en de producten zijn ook top. We hadden dan ook al gauw over de details van de jaarlijkse afname. Ten opzichte van mijn businessplan gaven zij aan dat het dubbele aantal units per jaar verkocht moet worden om de algehele exclusiviteit te verkrijgen. *SLIK- kwestie van verder onderhandelen.

 

Maar nu komt het: Ze hebben het momenteel erg druk aan de lopende band, daardoor hebben ze een aantal externe fabrieken ingeschakeld om aan de vraag te kunnen voldoen. Daarbij kan het dus voorkomen dat die fabrieken hun eigen distributiekanalen in werking gaan stellen. De producten van deze fabrieken zien er mischien net ietjes anders uit en/of hebben een andere merknaam, maar de regie blijft wel in handen van onze producent. Aangezien merkbescherming daar te beperkt is, vraag ik me af hoe dat hier zit?

 

Zelf ben ik zeker bereid om veel tijd in te steken, maar zodra de investeringen hierdoor significant oplopen om mijn eigen exclusiviteit te beschermen, vind ik wel verstrekkend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat vraag je nu precies aan ons dan?

 

Het eerste wat ik me afvraag is waarom ze het nu zo druk hebben, komt dat vanuit vraag naar hun producten en zo ja, waarvandaan? Verder is dit bij uitstek een situatie van goed onderhandelen aan de ene kant maar vooral omzet maken en afzetkanalen creëren en gaan groeien, als de producten echt top zijn dan is dat de beste manier om je waarde voor hen aan te tonen en een goede positie te creëren.

Link naar reactie
  • 0

"Exclusiviteit" is een rekbaar begrip, zeker in China en zeker bij een product dat kennelijk erg gewild is én door meerdere fabrikanten geproduceerd wordt.

 

Zie o.a. de huidige hausse aan hoverboards vanuit China; het aantal merken en fabrikanten loopt al in de honderden.

 

Los daarvan: denk niet alleen aan exclusiviteit, maar ook aan veiligheid!

Zeker als de fabrikant zelf productie gaat uitbesteden neemt het zicht op gebruik van deugdelijke onderdelen af, en de kans op onveilige producten toe.

 

Mooi voorbeeld, wederom de hoverboards: die voldoen meestal niet aan Europese normen:

In het Verenigd Koninkrijk werden al 15.000 scooters in beslag genomen door de douane.

Volgens de Londense brandweer hebben de apparaten al minstens drie branden veroorzaakt in woningen, omdat ze tijdens het opladen ontvlamden.

 

Kortom: staar je niet blind op exclusiviteit.

Zorg vooral dat de kwaliteit, controle en CE markering op orde is.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je importeur voor de Benelux worden? Of is dat een harde eis van de Chinese partij? Waarop zijn jullie beider projecties gebaseerd?

 

Je kunt een eigen merk voor de Benelux ontwikkelen of in overleg met de fabrikant het Chinese merk voor lokaal gebruik registreren. Zie: boip.int

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zorg vooral dat de kwaliteit, controle en CE markering op orde is.

 

 

 

En de CE markering moet je in geval van verschillende fabrikanten ook voor al die fabrikanten doorlopen ;D

 

Daarbij als je exclusiviteit hebt voor 1 fabrikant is er dus nog volop mogelijkheid voor de andere fabrikanten op hier te verkopen. En die andere fabrikanten zijn er al geef je zelf aan ??? . Wat wil je dan nog bereiken met een exclusief importeurschap ..

 

november 2019 R.I.P. - Rust in Vrede Tiny - Met dank voor al je bijdragen aan ons forum.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties.

 

Ik heb deze dagen goed de tijd genomen voor een beslissing.

 

In een ander draadje las ik hoe de pad van een verkoper werd afgesneden nadat de importeur het product had afgeschermd met zijn exclusiviteit en merknaam/model registratie.

 

Ik weet dat iemand anders uit Nederland ook heel graag de importeursschap van de BNL tot zich wil opnemen, vandaar dat ik een stap voor wil zijn, ook omdat ik veel potentie zie in dit product.

 

Het is niet alleen de CE markering dat in orde moet zijn. Als de goederen in Nederland aankomen zullen ze nog officiele trajecten moeten doorlopen voordat de afzet op de markt gedaan kan worden.

 

Ik zal niet zo snel gaan klagen als de Duitser mijn gebiedje inpikt, kwestie van de markt beter voorzien... ;)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet alleen de CE markering dat in orde moet zijn. Als de goederen in Nederland aankomen zullen ze nog officiële trajecten moeten doorlopen voordat de afzet op de markt gedaan kan worden.

 

Ah, maar ik neem toch wel aan dat je dat doet of laat doen vóór dat je een hele container hier naar toe haalt? Of bedoel je iets anders, zoals kentekenregistratie?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

na wat jaren mee te mogen lopen ondervond ik ditzelfde,

'er is zoveel vraag" vergeet niet dat alle fabrieken productie moeten draaien en het liefst per container willen verkopen.

Ik heb dit overwogen met een product uit de vs en kon exclusiviteit krijgen voor europa mits ik 4 containers per jaar verkocht a 240k items. Dat is toch wel heel veel (als je met de helft blijft zitten)

Geldt betalen (in oa: china vooraf) is niet altijd moeilijk. geldt verdienen is moeilijker.

De producten die meestal op de markt zijn hebben alleenrecht maar crossborder selling is niet tegen te gaan.

Indien een ander hetzelfde product heeft en dit Verkoopt (niet goed) en ziet een ander ditzefde product hebben zal er een prijs oorlog komen. Jij denkt ik ben te duur en de ander denkt dumpen die handel, ik moet ervan af.

 

Handel is een spel en een vaardigheid. Uit ervaring weet ik dat het niet voor iedereen weggelegd is.

Overweeg goed wat je te verliezen hebt.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert,

Ik zal eerst een sample over laten vliegen en overal naar toe moeten slepen. In het gunstigste geval mag het zo op de markt en anders brengen we wat aanpassingen bij. Er zijn reeds wijzigingen aangebracht, dus wat er nog bijkomt... het scheelt in ieder geval nu de communicatie zo vlotjes verloopt.

 

@ verhagen,

Bedankt voor het bijbrengen van verkoopleusjes, daar houd ik wel van.

Als je de exclusiviteit van heel Europa kon krijgen, wat hield je destijds tegen om het niet te aanvaarden gelet op de afzetmarkt dat een groot gebied beslaat?

 

Link naar reactie
  • 0

In China is exclusiviteit gegarandeerd tot de dag dat er iemand voorbij komt die meer kan verkopen of gewoon met zak geld voorbijkomt waar niemand nee tegen kan zeggen.

 

Exclusiviteit is een vorm van samenwerkings verband waar een "westerling" en een Chinees totaal verschillende visie op hebben. Zelfs al heb je een contract, alles tot de puntjes uitgewerkt etc etc dan zit je nooit veilig.

 

En dat is goed want een "veilig" gevoel van een verkoper is niet goed, die moet die vlam blijven voelen.

 

Zoals eerder vermeld, een fabriek kan enkel in de plus draaien als de doorlopende omzet er is. Dat betekend gewoon dat zelfs als jij 1000 stuks per maand kunt verkopen en "lekker draait", de fabriek niets verdient of verliest en hoopt op een nulletje erbij. Duurt dit te lang, komt er een ander langs met beter plan etc dan is de keuze snel gemaakt. Zo gaat dat. Exclusiviteit heeft pas zin als je de verantwoordingen die daarbij komen kijken ook echt waar kan maken op korte termijn.

 

Het is overigens opvallend dat Nedrerlanders hier ook weer anders instaan tov Duitsers of Americanen. Elke Nederlander met een webshop en 100 bezoekers per week denkt dat hij op een goudmijn zit waarbij exclusiviteit toch wel het minste is wat hij kan verwachten. Duitsers nemen veel langer de tijd, maken zich net als de Amerikanen veel minder zorgen over. Als je sterk bent dan heb je namelijk geen exclusiviteit nodig.

Link naar reactie
  • 0

Het ging destijds om nanotechnologie producten, deze kwamen in 16 varianten voor en 10 kleuren.

Wat is nou het beste item en wat is nou de beste kleur. Hoeveel neem ik van elk?

 

Hoe vindt ik dat uit als ik de enigste zou zijn en nog geen contract had. (niet tekenen voor je afzet hebt)

Als je product analyse doet,Vraag je eigenlijk "wat vindt je van mijn product" daar is niets vreemds aan.

Indien je dit groter weg wilt zetten. En dan hebben we het over bv blokker, marskramer,woolworth, 1 dollar store. etc

Dan krijg je geen antwoord,... de reden daarvoor is "älle groothandels zoals hierboven willen iedereen uitschakelen die er tussenuit kan" ze vinden het product geweldig en zeggen dus "wij komen er op terug"

Niet dus,.. zij creëren zichzelf de tijd voor onderzoek naar dit product.

En meestal lukt het hen wel om het product te achterhalen en zij hebben echt geld.

Let ook: dat als je 1 keer ja gezegd hebt op een contract, dat het volgende jaar het circus weer opnieuw begint.

Zij (de Fabrikant) zullen je als eerste benaderen ("nog een jaartje!) Maar dit keer het dubbele van vorig jaar.

Jij zegt dat wordt met te veel.... fabrikant is blij. "geen contract" hoop potentiële verkoop punten die vanzelf bij de fabrikant aankloppen. die jij voor hem hebt bezorgt GRATIS

 

Een mooi product wil niet zeggen dat je "De spelregels van de fabrikant" ten harte moet nemen.

en nee durf te zeggen.

 

mvrg Erik

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah bedankt voor de tips Erik!

 

Ik las in andere draadjes, dat je vooral kleinschaliger moet beginnen en dat de grotere gebroeders maar even met rust gelaten moet worden! Bij terugkomst in Nederland kreeg ik een email van de producent dat ze na onderhandeling toch akkoord gaan met mijn businessplan, ze hebben toegezegd om mij als Benelux importeur te fungeren en spoedig zal er een contract mijn kant opkomen, voor wat het waard is..

 

Aan de ene kant betreft het een jong bedrijf gesteund door een enorm moederbedrijf. In de aanloop heb ik mij zelf ook steeds heel enthousiast opgesteld over het product en ook al reeds input gegeven over hoe het product verder"marktklaar" geproduceerd moest worden. Ik denk dat ze deze wisselwerking erg konden waarderen, waarbij in ieder geval beide belangen gewaarborgd zijn.

 

In ieder geval ben ik er heel erg blij mee en ga ik met dank van jullie de uitrol verder modelleren!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.