• 0

Als ondernemer (ZZPr) op kamers?

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Latte,

 

Dank voor je bericht. Ik weet het eerlijk gezegd niet, ik wil liever voorzichtig zijn dan fouten maken als startende ondernemer. Ik ben momenteel alleen staand en dus voldoet een goedkope kamer/studio mij prima. Gezien ik klanten over het gehele land heb zitten dien ik erg flexibel te zijn mede dien ik met regelmaat een hotel of chalet te huren. Door de weeks verblijf ik op hotel/chalet en weekends gewoon studio/kamer.. Ik vrees dat de belastingdienst dit niet OK gaat vinden daar de kosten kamer laag zijn en ik de kosten hotel/chalet opgeef als zakelijk.

 

gr.

Link naar reactie
  • 0
Ik vrees dat de belastingdienst dit niet OK gaat vinden daar de kosten kamer laag zijn en ik de kosten hotel/chalet opgeef als zakelijk.
Een bedrijf vestigen op het adres waar je privé in de Gemeente staat ingeschreven is doorgaans geen probleem. De Kamer van Koophandel kan eventueel vragen of het van de verhuurder is toegestaan om daar een bedrijf te vestigen. Als dat "slechts" een kantoor- annex woonadres is, en geen houtzagerij of een kamertje voor persoonlijke dienstverlening, dan zal ook dat geen problemen opleveren.

 

De Belastingdienst is geen uitgaven-controleur die bepaald waaraan je je zakelijke geld aan uitgeeft. Met andere woorden ... je mag een bezemkast als kantoor huren en inrichten, mist er maar een tafel en een stoel in past, maar ook een luxe kantoor met hoogpolig tapijt.

 

Voor wat betreft je overnachtingskosten ... zorg er wel voor dat je deze zakelijke uitgaven middels agenda, afspraken, offertes en facturen kunt aantonen. Een weekendje kuuroord zonder enige link naar een zakelijke relatie wordt wel moeilijk te declareren.

 

Er zijn wel enige restricties, zie: Aftrek van kosten

 

Meer informatie vindt je ook op: Higherlevel - journaalpost reis en verblijfkosten

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het volgende is geen antwoord op je vraag, maar op de gevolgen van je vraag.

 

Het ligt ook aan het soort bedrijf. Een garage zul je wel niet mogen beginnen in een pension. Het bestemmingsplan zal iets zeggen over welke soorten bedrijven je aan huis mag starten.

 

Volgens de gelinkte pagina zou een webwinkel aan huis geen probleem moeten zijn, maar sommige gemeenten verbieden dat.

 

Sommige verhuurders verbieden het voeren van een bedrijf aan huis. In jouw geval heb je mogelijk zelfs te maken dat de verhuurder van jouw verhuurder dat verbiedt.

 

Het kan zijn dat bestemmingsplan noch gemeente noch verhuurder in de weg staan van jouw bedrijf aan huis, maar dat de laatstgenoemde niet wil dat je je adres ergens vermeldt. Je laat je post maar lekker op een brievenbus aankomen, zegt-ie. In dat geval kan de wet roet in het eten gooien als jij diensten of producten via jouw website aanbiedt. In dat geval ben je namelijk verplicht het adres op je website te vermelden van waaruit je daadwerkelijk je bedrijfsactiviteiten verricht.

 

De KvK stelt ook nog eisen als je je in het handelsregister wil inschrijven.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allen,

 

Dank voor jullie berichten. Het gaat om een IT bedrijf. Ben technisch specialist en verricht beheer en project werkzaamheden bij overheden en commerciele bedrijven. Ik woon momenteel in een studio en daar heb ik geen moeilijkheden mee ondervonden. Nu is die studio mij te duur vooral in combinatie met huren chalet of hotel, en mede een wat goedkopere ruimte om te wonen/leven en vooral overnachten weekends.

 

Ik heb het onderwerp chalet huren inderdaad gelezen en het ook voorgedragen aan de boekhouder en die vond het goed te verantwoorden i.v.m studie en uitgeput op werk komen wegens de lange uren (12 uur per dag op de been).

 

Wat mij nu bezig houdt is of zo kamer wel voldoet voor een ondernemer.. in principe zie ik niet in waarom het niet zou kunnen behalve dat je de voordeur deelt met aantal mede bewoners/starters/studenten.. wellicht idd handig mee te delen aan de verhuurder dat ik ZZPr ben.

 

dank/gr

 

 

Link naar reactie
  • 0

In principe geldt voor een afzonderlijk aan derden te verhuren kamer hetzelfde als voor een complete woning. Als je deze voor meer dan 10% zakelijk gebruikt, dan kan je er als ondernemer voor kiezen om alle kosten aan te merken als aftrekbare kosten en moet je een correctie aanbrengen wegens privégebruik. Hoe dat in jouw geval uitpakt is voor mij nog even de vraag, want zo te lezen wordt die kamer doordeweeks vrijwel niet gebruikt (behalve voor het stallen van privé-inboedel) en in het weekend nagenoeg geheel voor privédoeleinden. Als ik belastingambtenaar was, zou ik dus het standpunt innemen dat je niet voldoet aan die meer dan 10% zakelijk gebruik norm. Een andere insteek die de inspecteur heeft om de aftrek te weigeren, is een uitspraak van Hof Den Haag uit 2015.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jantax,

 

Ik wil de kamer geheel als prive opgeven bij de BLD. Het gaat er mij alleen om of de BLD moeilijk zou gaan doen bij het feit dat ik een ondernemer ben en in zo goedkope ruimte woon. Ik zit momenteel in een studio maar vind dat zonde van het geld daar ik alleen af en toe weekends gebruik maak van de ruimte (zit weekends bij ouders). Mede wou ik een goedkope kamer huren in Amsterdam. Belangrijk dat ik centraal legen ben/ingeschreven sta i.v.m. groter markt/klanten kring.

 

Momenteel werk ik nabij Arnhem en mede het huren van een chalet want de lange dagen en afstand zorgen er voor dat ik niet meer kan studeren en niet fris aan kom bij de klant. Vooral de studie lijdt nu onder de lange dagen en dat vormt voor mij groot risico daar ik een vak beoefen waarmen veel waarde hecht aan certificaten en op basis daarvan selecteert.

 

Mijn zorg is nu dat BLD kijkt naar een goedkoop prive kamer (prive) en de chalet (800 euro per maand) zakelijk..

 

gr

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aha, as dit je enige zorg is: geen enkel probleem. Zolang je de zakelijkheid van de kosten van dat chalet maar aannemelijk kunt maken. Lijkt me bij 800/maand geen probleem, tenminste als de klus in die regio qua omzet en duur maar in verhouding staat tot de huur en er geen duidelijk goedkopere alternatieven voorhanden zijn (vgl. de tandarts die een privévliegtuig kocht om af en toe klantjes op een waddeneiland te bedienen: die maakte het te bont en kreeg daarom van de rechter het lid op de neus). Ook moet de reisafstand er uiteraard sterk door worden ingekort, want anders slaat het nergens op om tijdelijk extra woonruimte te huren buiten je normale woonruimte (je kamer). Kortom: de redelijkheid en billijkheid bepalen wat nog wel en wat niet kan. Iedereen heeft zijn eigen mening over wat je hier concreet onder moet verstaan.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er mij alleen om of de BLD moeilijk zou gaan doen bij het feit dat ik een ondernemer ben en in zo goedkope ruimte woon.

 

Zo werkt het helemaal niet. Dat is geen zaak van de belastingdienst.

 

Een ondernemer die miljoenen verdient en een luxe kantoorruimte aan (bijvoorbeeld) de Zuidas heeft mag gerust gratis bij zijn/haar oude bejaarde moeder inwonen. Dat moet ie zelf weten.

 

Wat niet mag is zomaar een luxe woning betrekken en vervolgens beweren dat dit voor 'de zaak' is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jan,

 

Veel dank voor je reactie, stelt me toch wat gerust. Wat chalet betreft: ik maak nu gemiddeld dagen van 12 uur per dag. Ik heb zodoende geen tijd meer voor studie en het behalen van certificaten. Dit maakt dat ik binnenkort met verlopen certificaten zit dan wel geen nieuwe certificaten behaal en dus minder marketable. Het studeren en bijhouden certificaten is van groot belang. Chalet ligt 3 km van werkgever terwijl het op en neer reizen mij twee uur in de dag kost (minst geen file).

 

Ik ben nog even benieuwd: Chalet kost 800 euro in de maand. Ik heb van leden en boekhouder vernomen dat de kosten volledig aftrekbaar zijn. Maar wat betekent dit precies? Ik zit momenteel in de hoogste belastingschijf (44,75). 800 x 0,45 = wat de belasting mee betaalt?

 

dank nogmaals.

gr.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand die me nog kan helpen met vraag "Ik ben nog even benieuwd: Chalet kost 800 euro in de maand. Ik heb van leden en boekhouder vernomen dat de kosten volledig aftrekbaar zijn. Maar wat betekent dit precies? Ik zit momenteel in de hoogste belastingschijf (44,75). 800 x 0,45 = wat de belasting mee betaalt?"

 

alvast dank ^^

Link naar reactie
  • 0

Dat is wat merkwaardig uitgedrukt. Het is niet zozeer dat de belasting meebetaalt aan jouw kosten, maar dat de belastingdienst je kosten (een enkele uitzondering daargelaten) niet ook nog eens belast.

 

Maar inderdaad, je 'voordeel' is ongeveer 800 × 0,45 (× 12) voor zover die nieuwe kosten je niet uit de bovenste schijf drukken.

 

Overigens kan ik zo gauw nergens een hoogste schijf van 0,4475 vinden, de hoogste schijf lijkt nu 0,52 te zijn? Of zit ik in de verkeerde tabel te kijken?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hallo, mag ik hier op doorvragen?

 

Als werknemer voor bedrijven in Amsterdam maar woonachtig buiten de EU, denkt u dat ik de kosten voor het hotel kan aftrekken van de inkomstenbelasting?

 

Ik heb vorig jaar als werknemer voor twee bedrijven in Amsterdam gewerkt maar was niet in Nederland woonachtig en moest gebruik maken van hotels. Bij de werkgevers had ik een adres opgegeven van familie op meer dan 75km. Daarvoor heb ik een vergoeding gehad en heb die kilometers in totaal ook wel gemaakt doordat de hotels in Amsterdam vaak veel te duur zijn, ging ik vaak buiten de Randstad overnachten.

 

BTW. ik kan dit in mijn woonland niet aftrekken, en betaalde in NL IB.

Link naar reactie
  • 0

Welkom op het ondernemersforum HL ;)

Als werknemer kun je geen kosten aftrekken. Mogelijk kan je werkgever je een vergoeding verstrekken, bijvoorbeeld wegens extraterritoriale kosten, al dan niet gebruik makend van de 30%-regeling. Voor dat laatste had je dan wel tijdig een beschikking moeten aanvragen...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.