• 0

PayPal opnemen in de boekhouding

Ik heb problemen met het opnemen van Paypal in mijn boekhouding. Zowel bij de support afdeling van Exact (Online) als bij Paypal kunnen ze me hier niet mee helpen.

 

Ik kan vanuit Paypal een CSV downloaden, die omvormen met een tooltje naar MT940 bestand en deze dan importeren in Exact Online.

 

Het probleem hierbij is echter dat alleen de Euro transacties worden geïmporteerd. Dollars is blijkbaar niet mogelijk.

 

Kan iemand mij vertellen welke rapportage ik moet downloaden in Paypal zodat ik hiermee (handmatig) de Dollar boekingen kan opnemen. (Ik heb al een aparte Paypal-dollar bankrekening aangemaakt in Exact). Graag wil ik dan ook weten hoe dit met de journaalposten in z'n werk gaat. Ook in verband met de wisselkoersen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom JeroenL @ HL

 

Ik download en importeer in Excel. Dus geen gebruik van Exact, maar misschien heb je er wat aan.

Volgens mij selecteer ik op 'alle transacties' of op 'voltooid' . Staat volgens mij als default. Ik let er niet meer op. Na het importeren met natuurlijk de 'comma gescheiden'( scv) en de decimaal scheiding op "." krijg je mooie kolommen. Hierin kun je van alles doen als je met Excel op de hoogte bent.

 

Bijvoorbeeld selecteren op 'Omrekening van valuta's' en/of op de kolom van Valuta (EUR of USD)

Het selecteren kun je in formules doen of door filtering.

 

Je zult op deze manier ook ontdekken dat de USD/EUR 'omrekening' afwijkt van de koers op de financiele wereld. Niet moeilijk om te bedenken in wiens voordeel.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je bericht.

 

Het is wel een beter overzicht dan dat ik had maar ik ben bang dat ik hier nog niet veel mee kan. Ik kan bijvoorbeeld niet zien wat het beginsaldo was. Als ik dat zou hebben met een eindsaldo op 31/12/2015 dan zou ik één boeking kunnen maken en dan de CSV-rapportage als ondersteuning gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je saldo niet helemaal. In de csv lijst staat ook een kolom over het saldo*).

 

Nu kan het zijn dat er verschillende paypal rekeningen bestaan. Je hebt het over dat Euro wordt geimporteerd en Dollar niet. Dit wijst op een EURO rekening zoals ik die ook heb en waar betalingen in Dollars een omrekening laat zien. Er zijn bij mij voornamelijk betalingen voor aankoop. Dan krijg je per transactie een bijschrijving in EURO's vanuit je eigen bank(betaal)rekening, vervolgens de valuta omrekening en daarna de betaling (checkout).

 

Ik begrijp dan niet waarom je een dollar-bankboek in de boekhouding wil hebben. Als het alleen om de eindsaldo's per jaar gaat is het nog eenvoudiger. Ikzelf gebruik de csv om alle mutaties van day to day in de boekhouding te plaatsen (handmatig), in Euro's dus. De paypal rekening in de boekhouding is een soort gecombineerde inkoop-bankboek, waarbij inkopen met incasso betalingen gezien worden. Bij grote en sommige aankopen en die met btw, vraag ik een factuur op voor in het reguliere inkoopboek. Paypal geeft overigens meestal een gedegen achtergrond wat er gekocht is. Verkopen via ontvangsten op paypal is natuurlijk een ander verhaal.

 

*) ik ben hierover niet helemaal tevreden, omdat deze gecombineerd is in valuta en Euro's, daarom voeg ik een aparte saldo kolom toe van alleen de Euro's. Overigens bij normale gang wordt deze na elke transactie weer 0,0.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in mijn boekhouding een "overige liquide middelen" waar alles onder valt wat niet de hoofdbankrekening is. Denk aan PayPal (die ik ook prive gebruik), kas (doe ik zo goed als niks mee), zakelijk tegoed op een aandelenrekening dat vrijwel direct opneembaar is. Dat ga ik niet opsplitsen in allemaal losse kleine posten. Gewoon 1 verzamelhoop.

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik denk niet dat hier een accountant bij komt kijken eerlijk gezegd.

 

Overigens is het een enorm onhandige oplossing om verschillende bankrekeningen e.d. op een hoop te gooien, want dan sluit niets meer aan qua cijfers. Dus dat zou ik persoonlijk vermijden.

 

Het feit dat je in je aangifte (en jaarstukken) allerlei zaken groepeert in bijv. "overige liquide middelen" is natuurlijk een totaal ander verhaal. Maar in je administratie... onhandig dus (normaal gesproken).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.