• 0

Kosten én schade aan zakelijk gereden huurauto: aftrekbaar?

Ik heb onlangs een auto gehuurd voor mijn onderneming.

 

Ten eerste ben ik benieuwd of ik de huur en gereden kilometers als zakelijke kosten mag aftrekken. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de BTW die ik daarover mag aftrekken.

 

Ten tweede heb ik schade gereden. De verzekering dekt niet alle kosten. Zijn de herstelkosten als zakelijke kosten aftrekbaar. En zo ja, ook de BTW daarover?

 

Ik hoor graag van jullie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Thomas,

 

Ik zou gewoon de kosten die je gemaakt hebt voor de huurauto opvoeren. Dus gewoon de factuur opnemen in je administratie. Aangezien het een zakelijke rit is geweest zou ik ook gewoon het eigen risico wat nog betaald moet worden opnemen als kosten.

 

Dus factuur huur auto en schade boeken.

 

Groet,

Richard Overweg

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Het hangt ervan af of de schade verband houdt met een "normaal" verkeersongeluk, of dat deze het gevolg is van overduidelijk roekeloos verkeersgedrag. Heb je bijvoorbeeld met veel te veel drank op een ongeluk veroorzaakt, dan keert de verzekeraar niet uit en zullen een belastingambtenaar en een rechter geneigd zijn het standpunt in te nemen dat de schade veroorzaakt is door een privé-aangelegenheid (jouw keuze om met veel te veel drank op te gaan autorijden). Iets soortgelijks valt te zeggen over veel te hard rijden.

 

Je moet dan van goede huize komen om toch aftrek te krijgen. Voor veel te snel rijden is mogelijk een goed excuus te vinden (noodgeval). Voor met veel teveel drank op rijden is nagenoeg geen goed excuus mogelijk. Ook niet als je met je allerbelangrijkste klant uitgebreid in een 3 sterren restaurant hebt gegeten om die van levensbelang zijnde order binnen te slepen. Dit hoeft je er uiteraard niet van te weerhouden om de kosten toch af te trekken, immers nee heb je maar ja kan je krijgen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 4

Als de verzekeraar alle schade zou dekken, was er geen reden om de vraag te stellen.

Wellicht heeft het eigen risico er iets mee te maken... ::)

 

Edit: Hoezee, post 1000 ;D 8)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt ook bij het huren van een auto te maken met bijtelling en correctie BTW wegens privé gebruik als je niet aan kan tonen met een sluitende kilometerregistratie dat minder dan 500km privé is gereden. Die 500km geldt voor alle auto's opgeteld die je dat jaar als zakelijk aangemerkt hebt.

 

Je mag alle kosten dus aftrekken maar houdt er wel rekening mee dat misschien een bijtelling van toepassing is. Uiteraard wel alleen bijtelling over de periode dat je de auto gebruikt hebt.

Link naar reactie
  • 0

Thomas98 is in zijn openingsbericht toch duidelijk dat het om zakelijk gebruik gaat!? Er is sprake van schade en kosten, niet van een boete o.i.d.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Helaas heb ik geen sluitende rittenadministratie :-\ . Dus er kan een bijtelling gelden.

 

Maar hoe bepaal ik de waarde van de auto?

Omdat het om tijdelijk gebruik gaat zijn de privé-kilomters ruim onder de 500km gebleven. Echter op jaarbasis zou je kunnen zeggen dat het boven de 500km is uitgekomen. Maakt dat nog iets uit?

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft de kilometers niet om te rekenen naar jaarbasis. Als je in die auto geen 500km privé kilometers hebt gereden en ook niet in andere zakelijke auto's privé hebt gereden dan is er geen sprake van bijtelling. Echter moet je dit dus wel aan kunnen tonen.

De bijtelling zonder km-registratie is in de meeste gevallen 25% van de cataloguswaarde maar dat ligt aan de auto.

25% x cat.waarde x aantal dagen gereden/365

Bij de BTW corrigeer je zonder km-registratie 2,7% x cat.waarde x aantal dagen gereden/365

Link naar reactie
  • 0

Mijn eigen auto moest gerepareerd worden. Daarom had ik voor drie dagen een auto gehuurd. Het betrof een renault clio estate.

 

Heb geen idee welke toeters of bellen er aan de auto zitten. Hoe kom ik achter de catalogus waarde? Mijn auto lijkt de geest te geven, dus waarschijnlijk moet ik tot ik een nieuwe auto kan aanschaffen, nog enkele malen een auto huren. Dus wie weet kom ik dan wel boven de 500 km.

 

Geldt hier dan ook de regel: Als ik de kosten wil aftrekken dan de ook de daadwerkelijke benzinekosten (adv tankbonnen) of kiezen voor ,19t per km, maar dan geen autohuur en andere kosten. Of begrijp ik het dan verkeerd?

Link naar reactie
  • 1

die boekhouders maken je het wel lastig met zo'n relatief simpele vraag, het lijkt wel een onderling wedstrijdje wie de meeste uitzonderingen kan bedenken.

 

Als jij gewoon een auto huurt op de zaak voor een zakelijke rit, dan zijn gewoon alle kosten aftrekbaar en de btw ook, ook van de schade voor zover niet door de schadeverzekeraar gedekt.

De 19 cent p kilometer regeling is bedoeld voor je priveauto

 

Cataloguswaarde is altijd simpel te achterhalen in het kentekenregister van het RDW

het is onderdeel van de openbare gegevens over het kenteken.. https://ovi.rdw.nl/

3x raden wel tabblad van autoggevegens: het tabje fiscaal..

(beetje opletten dat je de echte RDW site gebruikt zoals hierboven gelinkt want er zijn weer de nodige webtijgers die je diezelfde gegevens verrijkt met een leuke layout en een schatting van de dagwaarde voor en paar tientjes in een rapport te verkopen)

 

MAa ik vraag me af of dat allemaal nodig is, staat jou eigen auto op de zaak of rijd je die prive en declareer je 19 cent per km?

Link naar reactie
  • 0

Je auto in privé is helemaal goed Thomas, dan kan je zoals ik al aangaf voor deze ene keer alle kosten zakelijk boeken zoals ik in het begin al aangaf.

 

Ik ben het inderdaad ook met Roel eens dat mijn collega's het jou onnodig moeilijk hebben gemaakt. Gewoon de kosten op de zaak zoals ik in het begin al aangaf as simple as that.

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Dat is natuurlijk altijd een goede algemene tip, maar toch ook weer geen harde eis voor een eenmanszaak of vof? Als ik Thomas98 was dan zou ik voor die paar dagen gebruik mijn kilometeradministratie goed bijwerken en dan lijkt het me wel klaar voor een eventuele controle.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

die boekhouders maken je het wel lastig met zo'n relatief simpele vraag, het lijkt wel een onderling wedstrijdje wie de meeste uitzonderingen kan bedenken.

 

Als jij gewoon een auto huurt op de zaak voor een zakelijke rit, dan zijn gewoon alle kosten aftrekbaar en de btw ook, ook van de schade voor zover niet door de schadeverzekeraar gedekt.

De 19 cent p kilometer regeling is bedoeld voor je priveauto

(...)

MAa ik vraag me af of dat allemaal nodig is, staat jou eigen auto op de zaak of rijd je die prive en declareer je 19 cent per km?

 

Niet gehinderd worden door enige kennis en/of bij voorbaat uitgaan van de meest recht-toe-recht-aan situatie is de moeder van alle waardeloze adviezen. Dus eigenlijk zou elke serieuze respondent eerst allerlei aanvullende vragen moeten stellen om zeker te weten wat precies de situatie is en daarna pas antwoord geven. Veel TS'ers en respondenten vinden dit echter al snel teveel gevraagd. So be it. Hou er dan alleen rekening mee dat je mogelijk niet het juiste antwoord/advies krijgt.

 

On-topic: als een ondernemer voor zijn onderneming een ogenschijnlijk aftrekbare uitgaaf doet, maar zich toch afvraagt of de kosten wel aftrekbaar zijn, mede omdat de verzekeraar kennelijk een groot deel? van de schade niet dekt (eigen risico is veelal max. € 300 dat vind ik niet echt de vraag waard en TS gebruikt dit woord ook niet), dan gaan bij mij waarschuwingslampjes branden. Vandaar mijn opmerking over de reden van het ontstaan van de schade. Ik spreek wat dit betreft uit ervaring.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 1

Niet gehinderd worden door enige kennis en/of bij voorbaat uitgaan van de meest recht-toe-recht-aan situatie is de moeder van alle waardeloze adviezen.

 

Datzelfde geldt voor het beginnen te spuien van uitzonderingen zonder wedervragen te stellen aan de vraagsteller en door paar simpele wedervragen te stellen had direct helder gemaakt dat er hier weinig bijzonders aan de hand was en de exotische voorbeelden op de plank hadden kunnen blijven..

 

dat is waar ik op doelde.. stel gewoon een wedervraag voor je met allerlei exotische uitzonderingen komt. Bij elke boekhouder begint een checklijstje te lopen bij een dergelijke vraag.. maar je zegt niet alles hardop, je stelt een gerichte vraag om te bekijken of het zinnig is dat pad af te lopen..

 

 

Link naar reactie
  • 1

Het moet wel heel wat aan de hand zijn als kosten gerelateerd aan schade aan een zakelijk gehuurde auto als bedrijfskosten niet aftrekbaar zijn.

Persoonlijk heb ik het nooit meegemaakt.

 

Uiteraard zijn kosten (i.v.m. schade) die vergoed worden door de verzekeraar helemaal geen kosten (fiscaal gezien), want je "krijgt het terug".

 

En wanneer het niet vergoed wordt, dan zijn het (bedrijfs-)kosten.

Boetes zijn natuurlijk uitgesloten van aftrek, dus dat moet je "zelf betalen".

 

Dus het enkele feit dat de verzekeraar niet de schade wil betalen, misschien omdat je de verkeerde polis had afgesloten of dergelijke, dat is niet zo relevant hier lijkt mij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

die boekhouders maken je het wel lastig met zo'n relatief simpele vraag, het lijkt wel een onderling wedstrijdje wie de meeste uitzonderingen kan bedenken.

 

Vanuit mijn kant niets met een wedstrijdje te maken!

Toch nog niet zo lang geleden bij een controle van een klant een vervelende inspecteur gehad die er een punt van maakte dat er geen rittenregistratie aanwezig was bij het huren van een auto. Nu is de kans op een controle erg klein en ging het maar om 3 dagen maar als iemand vraagt wat ermee te doen dan geef ik aan wat de regels zijn. De link voor de cataloguswaarde had ik daarbij al gegeven.

 

Hij geeft nu ook zelf aan misschien meerdere malen een auto te gaan huren waarmee hij wellicht wel boven die 500 privé kilometers komt. Je mag nu eenmaal niet al die kosten aftrekken en er ook privé mee rijden zonder daar een correctie op toe te passen.

Dus of alle kosten privé zetten en de zakelijke kilometers x 0.19 opvoeren als kosten. Of alles zakelijk zetten en als je privé rijd bijtelling toepassen. De cataloguswaarde opzoeken is een kwestie van het kenteken intypen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Speciaal voor Roel, Richard ("dank" voor de kneus ::)) en Peter: door aan te geven in welke uitzonderingssituaties autoschade niet aftrekbaar is, ook al is de auto wel om zakelijke redenen gehuurd, geef ik impliciet ook aan dat niet vergoede autoschade in zo'n geval normaliter wel aftrekbaar is. Een beetje welwillende lezer snapt dat meteen, dus waarom jullie niet? ??? TS heeft - voor zover ik kan nagaan - niets vermeld over de omstandigheden in casu. Het leek mij in ieder geval wel zo discreet om hem er niet naar te vragen, maar in plaats daarvan de uitzondering te vermelden. Kennelijk wordt dat niet door iedereen gewaardeerd. Het zij zo. Tot zover mijn bijdrage in dit partijtje elkaar vliegen afvangen. ;D

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.