• 0

Lening Qredits voor Bardancing op goede locatie

Beste Ondernemers,

 

Ik zal als eerst mijzelf even kort voorstellen.

Ik ben een jong ondernemend persoon van 24 die al vanaf zijn 14e de droom heeft om een eigen bardancing te runnen. Ik ben na de middelbare school gaan werken en heb in verschillende branches gewerkt; horeca,retail,catering,nachtleven, etc etc en heb daardoor ook veel over mijzelf geleerd. Ik werk nu als assistent-manager in een sportschool en heb daarnaast met een aantal mensen een stichting opgericht voor mensen met een beperking. Nu heb ik vorig jaar besloten om toch naar het doel te gaan werken om een eigen bardancing of iets dergelijks te runnen en heb ook sinds een maand de opleiding horeca-ondernemer afgerond.

 

Het zakelijke gedeelte;

Ik heb mijn oog laten vallen op een mooi ingerichte bar in Nijmegen.

Huurprijs€ 1.050per maand en Vr. pr. exploitatie€ 37.500

 

 

Ik heb de makelaar van dit pand een aantal vragen gesteld waar hij dit op antwoordde;

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- De exploitatie is sinds anderhalve maand ter overname

- De reden van verkoop is dat de eigenaar meerdere activiteiten om handen heeft, deze exploitatie heeft hij enkele jaren geleden overgenomen vanwege andere vastgoedposities in de straat (hij is pandeigenaar van Cafetaria Groenen en pandeigenaar van King Doner). Hij wil dat in Mamboo horeca blijft, destijds was er sprake van dat er een woning zou komen, dat zou ten koste gaan van het uitgaansleven in de straat, dus ten koste gaan van de omzetten van zijn huurders van zijn panden.

- Er zitten momenteel de normale horeca-vergunningen op (drank-en horecawet, gebruiksvergunning, terrasvergunning, speelautomatenvergunningen.

- De verhuurder is een woningbouwvereniging, tevens verhuurder van de bovengelegen appartementen

- Cijfers zijn niet beschikbaar, niet relevant ook, de omzet ligt nu op ca. 100.000 euro. De omzet komt voor een groot gedeelte (ca. 25.000 euro) tot stand tijdens de zomerfeesten, de rest van het jaar middels een eigen, specifiek publiek, vaste klanten die veelal speciaal komen voor de eigenaar. Een nieuwe formule/doelgroep is dus aan te bevelen.

- De vraagprijs is onderhandelbaar, daar zit nog wel een marge in.

- De openingstijden zijn nu beperkt, ook niet altijd even consistent. Nu donderdag t/m zondag vanaf 16.00 uur. Nijmegen kent echter zgn. 'venstertijden', dit houdt in dat je 24 uur per dag geopend mag zijn, echter tussen 04.00 uur en 08.00 uur mogen er geen nieuwe gasten worden toegelaten. Met andere woorden, de gasten mogen dan alleen het pand verlaten, er mogen geen nieuwe klanten worden toegelaten. Dus de openingstijden kunnen behoorlijk worden uitgebreid.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Toen ik deze makelaar vertelde dat ik 5.000 aan eigen vermogen heb en de rest wil lenen bij Qredits was hij vrij duidelijk dat mijn kans klein dan niet onmogelijk zou zijn aangezien ik dat al bijna kwijt zou zijn aan de huurwaarborgsom.

 

Nu zie ik zoveel potentie en mogelijkheden met dit pand aangezien ik weet dat er nu niks aan marketing of iets dergelijks word gedaan en het cafe nu maar 3 avonden open is dat ik een investeerder heb kunnen regelen die 10.000 zou willen investeren. Mijn vermogen zit dan op 15.000.

Dan nu eindelijk mijn concrete vraag ;D;

 

Hoe nu verder?

- Zal ik mijn ondernemingsplan aanpassen en toch proberen om een lening af te sluiten bij Qredits ook al zijn de verhalen over Qredits zowel positief als negatief? Zo ja? wat is een realistisch bedrag?

of

Zijn er andere/betere opties voor dit vraagstuk.

 

Ik hoor graag jullie ongezouten professionele mening.

 

Alvast bedankt voor de reacties

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Niels,

 

Als het café een omzet heeft van 100.000 dan is er slechts een zeer beperkte winstpotentie (rond de 20 tot 30 duizend euro bruto schat ik). Dit betekent dat je de kosten heel goed onder controle moet hebben om ervan te kunnen leven. Ik zou graag weten waar de vraagprijs voor de exploitatie voor is. Ik zou geen goodwill accepteren, omdat dit niet gerechtvaardigd is. Ik zou daarom de € 37.500 laten specificeren naar wat je er dan voor zaken voor krijgt. Waarschijnlijk zullen ze dan komen met inventaris zoals stoelen, tafels etc etc. Ik vraag me af of je überhaupt wel € 37.500 moet betalen voor de exploitatie..... Dan moet er wel iets van waarde in het café staan, want zoals ik al zei goodwill voor een café met € 100.000 omzet is niet gerechtvaardigd. Alles wat je namelijk bespaart is meegenomen.

 

Als ik doorklik op de link kan ik de locatie zo niet zien. Ik zou in ieder geval de huurprijs omrekenen naar prijs per m2 en dan vergelijken met wat regulier is in de branche. En natuurlijk zou ik op de vraagprijs proberen af te dingen. Gezien de omzet zal er vast wel het een en ander af te dingen zijn op de huurprijs.

 

Ik denk dat je voor jezelf een grotere buffer moet creëren bij tegenvallende omstandigheden. Om een café met 100.000 rendabel te rekenen zal je de kosten zoveel mogelijk moeten beperken en dus nagenoeg altijd zelf aanwezig zijn. Ik zou zoveel mogelijk besparen op de koopprijs en ik zou als het niet nodig is de 10.000 euro niet investeren. Als het namelijk tegenvalt met de exploitatie dan kan je al snel in de rode cijfers komen en hierdoor snel in de schulden komen.

 

Conclusie is dus proberen om de vraagprijs exploitatie naar nihil te krijgen. Proberen om de huurprijs ook zoveel mogelijk te beperken en zo beperkt mogelijk te investeren. Ik zou bovendien op achterhand proberen om financiële ruimte creeren tot ongeveer een 40 a 50 duizend euro. Op deze wijze kan je namelijk als het tegenvalt je leveranciers wel betalen en ook voorzien in je eigen levensonderhoud. Wellicht is het misschien verstandig om toch nog wat meer te sparen of als je bijvoorbeeld maar drie keer in de week opent bent er een baan naast te houden.

 

En Niels; heb ik nu een biertje verdiend? ;D

 

Succes met je overwegingen.

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Richard,

 

Aller eerst bedankt voor je advies! Altijd fijn deze tips van een ''neutraal'' iemand. Ik heb morgen een gesprek met de makelaar waar ik meteen zal aangeven dat deze 37.500 inderdaad te veel is. De 100.000 omzet die nu verdiend word is zonder ook maar enige inspanning van marketing/promotie/ruime openingstijden. Ik denk als ik deze aspecten goed aanpak de omzet flink omhoog kan gaan.

Ook kan ik er voor kiezen om de eerste maanden nog 3 dagen in de sportschool te blijven werken om zo mijn vaste lasten te betalen.

Mocht het er ooit echt van komen ben jij de eerste die een biertje heeft verdiend;)

Nogmaals bedankt

Link naar reactie
  • 0

Hoi Niels,

 

Ik denk inderdaad zeker dat je meer moet kunnen omzetten, want 100.000 euro is echt aan de onderkant. Je zou eens bij collega caféhouders naar binnen kunnen lopen en daar eens een gesprek mee kunnen aanknopen of wellicht weet je zelf ook wel wat de goede en slechte cafés/bars zijn in Nijmegen. Je zou goed kunnen kijken hoe de goede cafés zich presenteren en daar van leren. Een ding waar ik ook nog rekening mee zou houden is dat het café een vaste klantenkring heeft die een bepaalde sfeer en omgang is gewend. Dit is in eerste instantie je basisomzet. Ik zou zeker kijken of de omzet verhoogd kan worden dmv acties, maar zou wel rekening houden met deze klantengroep. Als hier namelijk nog meer omzet wegvalt en je moet het hebben van incidentele acties dan kan het zijn dat de basis onder het café wegvalt. Wellicht is het goed om na te denken over een mix, of zoals ik al zei wellicht hebben andere caféhouders hier ook ervaring mee.

 

Een tip is om in het eerste gesprek met de makelaar nog niet gelijk het achterste van je tong te laten zien. Bij een eventuele bezichtiging zou ik goed letten op de staat van het café en bijvoorbeeld controleren of voorzieningen naar behoren werken. Je kan inderdaad al wel aangeven dat het allemaal aan de hoge kant is met betrekking tot de vraagprijs. Waarschijnlijk zal er een spel van onderhandeling starten daarna. De kunst is dan om een zo laag mogelijk bod te doen wat wel als redelijk word ervaren door de tegenpartij. Je doet vaak een bod lager dan de prijs waarop je uit wilt komen, zodat je later weer een beetje water bij de wijn kunt doen.

 

Succes en laat me even weten hoe het gesprek is gegaan met de makelaar. Dat kan hier overigens ook via een persoonlijk bericht.

 

Groet,

Richard Overweg

 

 

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.