• 0

Welke verbintenis is mogelijk

Bij het opstarten van een nieuw bedrijf ben ik gevraagd tijd te investeren. Hiervoor is afgesproken dat ik 4% van de winst van de bv zal krijgen. Echter nu wil men mij deze 4% niet geven in de vorm van aandelen, ook niet middels aandelen zonder stemrecht en ook geen certificaten van aandelen. Aangezien ik niet werkzaam ben voor de bv zodra deze tot stand is gekomen, kan ik ook geen winstuitkering ontvangen volgens mij.

Het voorstel is om een gentleman agreement op te stellen waarin wordt vermeld dat ik aan het eind van elk jaar 4% van de winst ontvang. Aangezien zo een agreement niet rechtsgeldig is ga ik daarmee niet akkoord.

Nu is mijn vraag, zijn er andere mogelijkheden om vast te leggen dat ik 4% van de winst ontvang aan het einde van elk jaar?

 

Bij voorbaat dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja hoor, die zijn er: in een overeenkomst. Duidelijk vastleggen, beide ondertekenen, en je hebt een rechtsgeldige en afdwingbare overeenkomst.

 

Puntjes van aandacht: winst is enórm beïnvloedbaar (wat als men een dure investering maakt, heb je dan nog wel winst waar je iets van krijgt?). En als tweede: hoe ga je het berekenen/controleren? Twee punten om goed over na te denken om toekomstige onduidelijkheden of misverstanden te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

4% eenmalig van de winst van het eerste jaar? Of duurzaam 4% "tot de dood u scheidt"

In het tweede geval zou dat gewoon inderdaad op 4% aandelen neer komen. in het eerste geval is het juist zeer begrijpelijk dat het géén aandelen zijn.

 

ben het met Bakker eens dat dit riekt naar beduvelen zij hiermee straks alle optie nog open hebben. Winst, tja, wat is winst, die is zomaar te manipuleren. Leg om te beginnen eens vast zoiets als 'de fiscale winst', dat is veel beter meetbaar. Denk ook aan termen (in je te schrijven overeenkomst),

als 'winst voor belasting' of 'winst voor afschrijving'. Beter meetbaar, want ook met die afschrijvingen is te spelen.

 

Als men wél een gentlemans agreement wil maken, maar dit niet op papier, gewoon een A4tje, wil schrijven, ontbreekt er wat mij betreft een stukje vertrouwen.

Link naar reactie
  • 0

Het betreft een verbintenis voor onbepaalde tijd. In die zin dat de BV een start-up betreft waarvan de bedoeling is dat deze binnen afzienbare tijd (5 jaar) door verkocht zal worden.

 

Wat ik begrijp uit de reacties is, is dat het een en ander best vast te leggen is in een overeenkomst. Echter zal dit dan tot in detail goed omschreven moeten gaan worden, om misverstanden te voorkomen. Mij belonen in de vorm van aandelen zonder stemrecht heeft in principe hetzelfde effect, alleen is dit een veel heldere afspraak waarover geen onduidelijkheid bestaat.

De enige reden waarom men niet in de vorm van aandelen zou willen werken is omdat men geen vertrouwen in mij zou hebben. Klopt dit?

 

Overigens ben ik u dankbaar voor de reacties!!!

Link naar reactie
  • 0

De enige reden waarom men niet in de vorm van aandelen zou willen werken is omdat men geen vertrouwen in mij zou hebben. Klopt dit?

Nee. Winst delen is iets totaal anders dan gedeeld eigenaar worden.

Verder heeft het met 4% weinig meerwaarde om alleen voor winstdeling met aandelen te gaan werken: er is toch geen aanmerkelijk belang, dus alle winstdeling is voor jou gewoon box 1 inkomen. Of je dat nu via factuur, als salaris of winstdeling uitgekeert krijgt maakt weinig uit.

 

kortom: staar je niet blind op een etiketje. Essentie van de deal is winstdeling en dat iets iets anders dan aandelen (=eigendom) krijgen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Puntjes van aandacht: winst is enórm beïnvloedbaar (wat als men een dure investering maakt, heb je dan nog wel winst waar je iets van krijgt?).

Dat is zoals ze in Hollywood boekhouden. Elk film daar, zelfs de grootste kaskraker, draait verlies. Dat doen ze door kostenposten te verzinnen die de winst drukken. De reden weet ik niet, maar ik weet wel dat de studio's vaak winstpercentages als tegenprestatie aanbieden. De erven Tolkien kwamen daar na de Lord of the Rings-films achter: zij zagen geen cent.

 

Anyway, ik wil je niet bang maken. Hollywood bookkeeping is wel een heel extreme variant en het gaat daar een keer enorm misgaan, want als je geen winst maakt, betaal je ook geen belasting.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.