• 0

Geregistreerd merk en exclusief verdeler

Beste leden van Higerlevel,

 

Ik loop al een tijdje met deze vraag rond en krijg maar geen duidelijkheid. Hopelijk kan de kennis van de leden op dit forum mij helpen. Ongeveer 5 maanden nadat ik mijn webwinkel was gestart (verkoop van producten uit China) kreeg ik te horen van een Nederlandse ondernemer, dat hij Exclusief verdeler is geworden van de producten. Hij heeft tevens het merk dat oorspronkelijk uit China komt hier in Nederland geregistreerd en is exclusief verdeler van deze producten. Waar ik mee zit is het volgende, de producten worden op sites zoals aliexpress voor lage prijzen aangeboden terwijl ik dezelfde producten hier in Nederland tegen zeer hoge prijzen bij de exclusieve verdeler in moet kopen. Via de site van BOIP staat het merk inderdaad geregistreerd. Deze persoon zegt dat op bepaalde categorieën het merk-en modelrecht berust. Het vreemde is dat als ik dezelfde product via Aliexpress bestel er soms een ander model nummer op staat, valt dit product dan wel of niet onder het recht van deze persoon?

Op de site van de BOIP staan niet de categorieën beschreven die deze persoon mij verteld heeft.

Het vervelende is dat het voor mij heel moeilijk is om producten in te gaan kopen in China, omdat ik niet zeker weet of bepaalde producten wel/niet onder het merk/modelrecht valt.

 

Ik heb deze persoon gevraagd mij een lijst te geven met welke producten onder zijn eigendom vallen, hierop kreeg ik te horen dat ik de producten die ik wil gaan bestellen dan eerst aan hem moet laten zien en hij mij daarna kan vertellen welke producten ik wel of niet zelf mag inkopen. Aangezien deze persoon niet specifiek kan/wilt vertellen welke modellen/producten onder zijn eigendom vallen geloof ik niet dat hij de waarheid zal vertellen. Ook het feit dat deze producten via andere kanalen buiten de BENELUX voor zeer lage prijzen wel gekocht mogen worden zorgt voor veel vraagtekens bij mij.

 

Kortom is mijn vraag, mag ik de producten die identiek zijn aan de producten die onder het eigendomsrecht vallen maar een ander modelnummer op staat verkopen?

 

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Merk geregistreerd waar? Hoe lang al?

 

Voor Nederland of heel Europa?

 

Is hij de enige importeur in heel Europa?

 

As er andere importeurs zijn die elders in Europa verkopen, mag je daar 'inkopen' (of samen inkopen) en is het merkrecht uitgeput. Het is lastige materie, dus hebben we wat meer info nodig.

 

Het lijkt vreemd dat een willekeurige importeur een exclusiviteitsrecht claimt en versterkt met een merkregistratie, maar kan best dat de wet dit niet kan voorkomen. Zelfs bevordert.

 

Kun jij aantone dat je al verkocht voordat het merk geregistreerd was?

 

Heb je genoeg geld voor rechtszaken, als het zover komt? Heeft die ander geld? Of zijn het twee studentenondernemers die mekaar met theorie om de oren slaan?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste TwaBla,

 

Dank voor de snelle reactie. Het merk is geregistreerd in het BENELUX bureau voor intellectuele eigendommen. Hij is dus of beweert dat hij exclusief verdeler is binnen Nederland, Belgie en Luxemburg, en dus niet de enigste importeur in Europa. er zijn Zoals ik weet veel bedrijven in Engeland en Ierland die deze producten verkopen tegen veel lagere prijzen, en deze niet bij de exclusieve verdeler inkoopt. Er zijn dus andere ondernemers die elders in Europa gewoon in kopen en mogen verkopen. Ongeveer twee maanden nadat ik ben begonnen met het verkopen kreeg ik dit bericht van deze persoon (behoorlijk balen), ik kan dus aantonen door middel van mijn ordergeschiedenis dat ik deze producten al wel verkocht voordat het merk geregistreerd was. De merkhouder heeft wel echt gebruik gemaakt van een consutancy bureau, wat suggereert dat die geld heeft en dat weet ik ook wel zeker. Hoeveel is genoeg geld hebben voor een rechtzaak, zal een paar duizend euro genoeg zijn?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is inderdaad een moeilijke zaak. Het lijkt er voor mij op dat een Nederlandse ondernemer de mededinging, lees concurrentie, wil beperken door het registreren van een buitenlands merk. Als dat merk al in Nederland gevoerd werd is er naast het beperken van de mededinging ook mogelijk sprake van een zogenaamde registratie "te kwader trouw". En dan volgt inderdaad de vraag of je een en ander kan bewijzen en of je voldoende geld hebt om je recht te halen.

Je zou een merkenjurist om raad kunnen vragen. Als het goed is weet de nieuwe merkhouder ook wel dat hij fout zit en zal hij niet snel naar de rechter stappen met het risico dat hij zijn merkrechten in moet leveren.

 

Zou beginnen om de nieuwe Benelux merkhouder op korte termijn bewijs te laten leveren dat hij het merk met instemming heeft geregistreerd van de Chinese merkhouder en exclusieve verkooprechten heeft verkregen. Ik gok erop dat hij dat niet zal kunnen. Vervolgens moet je jezelf afvragen of je het risico gewoon neemt en door gaat met de verkoop, of op voorhand bijvoorbeeld in kort geding, naar de rechter moet stappen om een (voorlopige) uitspraak. Geen idee wat dat kost maar dat kan je vrij eenvoudig nagaan.

 

Het maakt nogal uit zoals Twabla opperde hoe de details zijn. Dus raad vragen op een forum is altijd gevaarlijker dan met "man en paard" bij een deskundige te raden gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar het om gaat is niet enkel de merk of type patenten maar het modelrecht wat hier mee te maken heeft. De volmgeving, ontwerp, funktie, speciale eigenschappen.

 

Ben jij niet de modelrechthouder en iemand 10.000km verderop kopieerd het model, dan mag je dus niet zomaar dit verkopen in NL. Al heb je 1000x eerder dit product verkocht. Dan had je zelf modelrecht moeten aanvragen. Apple kopieen of Gucci kopieen mag ook niet en dit is precies hetzelfde.

 

Wij hebben zelfde verhaal gehad. Wij hebben modelrechten voor Europa, patent voor Benelux, Duitsland. Daarnaast patenten in China en sublicenties contractueel vastgelegd bij leveranciers op gepatenteerde produkten.

 

Sorry maar wil je dan toch hetzelfde verkopen, dan loop je tegen de lamp binnen no-time.

 

Men vraagt modelrechten en patenten aan om hoge investeringen te beschermen tegen cowboys.

Marketing, mallen, designs, certificeringen etc etc kost klauwen vol met geld.

 

Misschien is het gevoel van "onrechtvaardigheid" terecht, maar in de commercie gelden regels. Daar kun jij gebruik van maken jezelf te beschermen maar een ander mag dat ook.

 

Ik heb 2 mensen die eigenlijk enkel bezig zijn die cowboys de weg af te snijden. Duikt er weer een fabriek op die onze produkten kopieerd dan zit ik de volgende dag bij ze. En in Benelux, Duitsland worden ook deze scans gemaakt.

 

Als iemand in Nederland ziet dat een ander een succesvol product heeft dan zitten ze de volgende dag in vliegtuig met "sample" die ze "geregeld" hebben om bij de laagste bieder een kopie te laten maken. Ik weet er helaas genoeg vanaf om dat te beweren. Broodroof noemen ze dat geloof ik..

 

TS, gewoon zelf je Eigen ontwerp maken en niet anderen kopieren. Het is enkel omdat je nu onverwacht tegen patent en modelrecht aanloopt dat je klaagt. Maar misschien wist je vooraf al van beter?

Link naar reactie
  • 0

Beste TwaBla,

 

Dank voor de snelle reactie. Het merk is geregistreerd in het BENELUX bureau voor intellectuele eigendommen. Hij is dus of beweert dat hij exclusief verdeler is binnen Nederland, Belgie en Luxemburg, en dus niet de enigste importeur in Europa. er zijn Zoals ik weet veel bedrijven in Engeland en Ierland die deze producten verkopen tegen veel lagere prijzen, en deze niet bij de exclusieve verdeler inkoopt. Er zijn dus andere ondernemers die elders in Europa gewoon in kopen en mogen verkopen. Ongeveer twee maanden nadat ik ben begonnen met het verkopen kreeg ik dit bericht van deze persoon (behoorlijk balen), ik kan dus aantonen door middel van mijn ordergeschiedenis dat ik deze producten al wel verkocht voordat het merk geregistreerd was. De merkhouder heeft wel echt gebruik gemaakt van een consutancy bureau, wat suggereert dat die geld heeft en dat weet ik ook wel zeker. Hoeveel is genoeg geld hebben voor een rechtzaak, zal een paar duizend euro genoeg zijn?

 

 

 

Als je verliest moet je alles betalen.. ook de klosten van tegenpartij meen ik. En jouw concurrent gaat vervolgens claim neerleggen voor alle produkten die je al verkocht hebt dan ben je mooi de sigaar ben ik bang voor. Paar duizend euro ga je het dan denk ik niet mee redden ben ik bang voor. Ik was laatst enkel om een uitspraak te krijgen van incasso zaak al 2800 euro kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Nou Paul ik lees heel wat anders. TS verkoopt Chinees Merk X, laten we zeggen Xiaomi en er is een cowboy (zoals jij dat noemt) die denkt: hé dat merk is nog vrij in Nederland, kan ik mooi registeren en anderen de verkoop proberen te beletten. Dat is heel wat anders dan iets van iemand anders namaken. Bij Xiaomi is dat overigens mogelijk letterlijk gebeurd door een Italiaan. Zo te zien moet die zijn merk inleveren.

 

En aan TS:

 

 

Op de site van de BOIP staan niet de categorieën beschreven die deze persoon mij verteld heeft.

 

 

Zag dit pas later maar is mogelijk belangrijke informatie. Als je een merk inschrijft doet het er namelijk heel erg toe voor welke klassen dat gebeurd. Zo kan het zijn dat Ajax een merk is voor een voetbalclub, brandblusapperatuur en schoonmaakmiddel.

 

Dus als de merkhouder niet relevante merkklassen heeft geregistreerd, zou in theorie kunnen dat dit bewust is om geen procedure te riskeren waar de kosten voor de verliezer zijn, heeft de registratie geen feitelijk merkrecht op andere klassen.

 

Dus weer zijn het de details die het verschil kunnen maken. Je mag me best een PM sturen dan kijk ik even voor je.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Dank voor de uitgebreide uitleg. Het is inmiddels al bijna een jaar geleden, en ik ben ook inderdaad eigen ontwerpen gaan maken. Het zat me alleen nog steeds dwars dat ik bijvoorbeeld in Engeland gewoon precies dezelfde producten kan kopen voor 10 maal goedkoper.

Tevens heeft deze persoon in Nederland die het merk en modelrecht heeft ook een site waar die de producten veelal verkoopt tegen de minimale prijs die die opgeeft aan zijn afnemers. Een voorbeeld, de inkoop uit China van 1 product is € 3,- De verdeler legt de afnemers een minimale en maximale verkooprijs op van tussen de €35 en €40 en de inkoop kosten bij deze verdeler is €25 + de verzendkosten en verpakkingskosten. Wat er overblijft is dus niet heel veel in tegenstelling tot de inkoopprijs. Verder verkoopt deze persoon op zijn eigen website precies dezelfde producten terwijl hij ze gewoon inkoopt voor €3,- Dit allemaal terwijl er in Engeland/Duitsland/Ierland deze producten uit China ook gewoon voor €3,- gehaald kunnen worden. Mijn vraag is eigenlijk of dit wel toegestaan is dat deze persoon via verschillende websites dus dubbele winsten binnen haalt in vergelijking met de afnemers die bijna niks overhouden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is hier al veel inhoudelijks gezegd, dus ik zal ingaan op de kosten van een rechtszaak.

 

In het IE-recht, waaronder het merkenrecht en het modelrecht onder vallen, geldt dat de verliezende partij kan worden veroordeeld tot betaling van de werkelijk gemaakte proceskosten van zowel zichzelf als van de wederpartij (bij reguliere rechtszaken wordt de verliezende partij veroordeeld tot betaling van een forfaitair bedrag dat doorgaans veel lager ligt dan de werkelijk gemaakte kosten).

Dit dient wel expliciet te worden gevorderd bij de rechter, anders geldt het forfaitaire bedrag.

 

Inmiddels gelden er indicatietarieven, zodat partijen een gewogen beslissing kunnen nemen mbt procedures. Zie PDF's voor de maximale tarieven rechtbanken en gerechtshoven.

Zoals je kan zien, kan het behoorlijk oplopen. Maar als je in je gelijk staat kan dit het waard zijn.

Krijgen beide partijen gelijk op verschillende punten, die ongeveer even zwaar wegen, dan is het gebruikelijk dat partijen slechts hun eigen kosten dragen.

 

Deze tarieven worden periodiek beoordeeld en kunnen wijzigen. Verder gelden deze tarieven niet in octrooizaken (vaak nog veel duurder!).

 

Ik hoop dat dit jou in ieder geval helpt een weloverwogen keuze te maken.

 

 

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Neem aan dat je deze tarieven bedoeld Floor. (per 1-1-2015)

 

Voor een webshophouder is het al snel heel veel geld en ook al is het risico dat je verliest klein moet je er toch rekening mee houden dat je verliest.

 

Uitwijken naar een ander product kan simpeler en goedkoper zijn. Uiteraard hoeft het niet tot een zaak te komen als je er in overleg uitkomt. Het is ook mogelijk dat je de betwiste merkrechten gewoon negeert. Ik zou de zaak wel zo goed mogelijk documenteren. Stel dus alle communicatie veilig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is hier al veel inhoudelijks gezegd, dus ik zal ingaan op de kosten van een rechtszaak.

Inhoudelijk valt er ook nog wel wat toe te voegen.

 

Het steekt namelijk dat één toevallige inkoper A van producten van leverancier X uit China in staat is om dat merk X te registreren voor de Benelux (Europa) en zo in staat zou zijn alle andere wederverkopers het pad af te snijden. Voor modelrecht geldt hetzelfde, als het klopt dat A dat recht ook kan claimen.

 

Puur op mijn rechtsgevoel zou ik zeggen dat het registreren van andermans merk tenminste de instemming van de originele merkhouder vergt. Maar ik weet ook dat zo'n registratie vaker voorkomt, ook bij Amerikaanse merken. Er zijn voorbeelden waarbij de buiten-europese merkhouder dan optreedt tegen de 'merkkaper'. Maar in geval van een groothandel is er ook weer een gerechtvaardigd belang om het merk te beschermen.

 

Vraag wordt dan: kan die bescherming ook ingeroepen worden tegen andere resellers die met instemming van de orginele merkeigenaar actief zijn? Dan is het middel erger dan de kwaal. Daar moet jurisprudentie over zijn.

 

Voor de vraagsteller: ik zou contact zoeken met een andere reseller in een buitenland en voorstellen om 'samen' in te kopen. Dat kan immers zo geconstrueerd worden dat jij binnen de EER je spullen betrekt en dan is er sprake van uitputting. Kunnen ze in theorie ook moeilijk over doen, maar dan wordt het allemaal erg lastig en ingewikkeld voor de boeman. Zoek maar eens op 'merk' en 'uitputting'!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het modelrecht bewust buiten beschouwing gelaten omdat bij het aanvragen een model nieuw moet zijn en een eigen karakter moet hebben. Ik ga er toch even op in omdat het diverse keren wordt genoemd in dit topic. Op een bestaand product kan je volgens mij geen geldig modelrecht verkrijgen. Bovendien wordt de nieuwheid en het eigen karakter niet getoetst bij de aanvraag. Dat zou trouwens in praktische zin onmogelijk zijn volgens mij.

 

Weigeringsgronden Benelux model. Artikel 3.9(5) BVIE leert dat buiten het in artikel 3.9 BVIE aangegeven onderzoek op vormvereisten het depot niet nader inhoudelijk wordt onderzocht, behalve voor wat betreft strijd met openbare orde of goede zeden conform het in artikel 3.13 BVIE bepaalde.
bron boek 9

 

TS zou bij twijfel nietigheid kunnen vorderen maar ik zou het geclaimde modelrecht van iets wat al jaren op de markt is gewoon negeren. Probleem is dat octrooi-, patent-, model- en zelfs auteursrecht in de volksmond door elkaar gebruikt worden terwijl het om heel grote en relevant verschillende zaken gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

Ik heb misschien toch nog een vraagje met betrekking tot dit onderwerp.

Ik bestel namelijk regelmatig producten bij de "verdeler" maar het gebeurd elke keer weer dat deze persoon het modelnummer uit het product snijd. Hierop heb ik hem een aantal keer aangesproken en de reden vind ik heel vaag aangezien hij bij bepaalde producten het modelnummer er niet uitsnijd.

Hebben jullie hier misschien een mening over?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk heeft hij daar geen rechten op, en wil niet dat het bekent wordt.

Ga eens op bezoek bij je verdeler en vraag om een rondleiding (puur interesse)

 

Let goed op de dozen en probeer te achterhalen wat er op de dozen staat enz...

Zoeken op het net, leverancier, alles wat je maar kan vinden.

 

Alles heeft een reden.

Als jij een pakketje verstuurd , stuur je toch ook niet het adres van je leverancier mee.

 

mvrg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.