• 0

Lening van ouders om bedrijf te starten

Hoi Allemaal,

 

Ik zal me even voorstellen omdat dit mijn eerste topic is op dit forum. Werd doorverwezen via een post op facebook. Jullie schijnen hier best wel heel slim te zijn! ;)

Ik ben Thomas 17 jaar en ben bezig met mijn eigen ijssalon te starten. Wegens mijn leeftijd ben ik al tegen veel problemen tegen gelopen die zich tot nu toe allemaal hebben opgelost. Zo is er een wijziging in de APV gedaan door de gemeente waar ik wil gaan vestigen. Ik moest namelijk 21 zijn om te kunnen starten. Ze dachten graag met mij mee en de raad was erg enthousiast over mijn plannen.

 

Maar nu het puntje financiering. Om een ijssalon te straten is veel geld nodig. Aangezien ik elke dag vers het ijs ga bereiden. Ik sluit me wel aan bij een franchise formule dus dit scheelt heel erg.

Omdat ik nog geen 18 ben is het niet mogelijk om ergens krediet te krijgen. Mijn franchisegever heeft aangeboden om een overbruggingskrediet te verlenen tot dat ik mijn financiering op orde heb. Zodra ik in juli 18 wordt en de financiering binnen is betaal ik hem terug. Echter heeft hij net een forse belastingaanslag gehad. Hij kan nu helaas niet meer mij volledig dekken.

 

Nu een idee waar ik graag advies over wil.

Mijn ouders kunnen een persoonlijke lening aanvragen. (via freo.nl)

Mogen zij dan dat bedrag lenen aan mij? Ik las iets op internet dat ik dan wel een zakelijke rente moet betalen in verband met schenkingsbelasting. Kan ik hier een onderhands contract voor tekenen met mijn ouders? Of hebben jullie betere adviezen?

 

Ik hoor graag van jullie!

Mocht ik onduidelijk zijn of hebben jullie meer informatie nodig roep dan maar.

Alvast bedankt!

 

Groeten Thomas

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Thomas, ik ben zelf geen ijsverkoper natuurlijk maar:

 

Persoonlijk zou ik helemaal geen vertrouwen hebben in een franchisegever die "door een foutje" een forse belastingaanslag heeft gekregen en kennelijk geen (of weinig) geld meer heeft.

 

Lijkt mij geen goede basis voor een ijssalon, kijk uit zou ik zeggen.

Link naar reactie
  • 1

Hi Thomas,

 

Ja, je ouders mogen doen wat ze willen met hun geld, dus ook jouw een zakelijke lening verschaffen.

Je ouders kunnen er voor kiezen jouw geen rente te laten betalen, de geschonken rente valt dat inderdaad onder het schenkingsrecht.

Het is raadzaam ten alle tijden een leenovereenkomst op te stellen.

 

De grote vraag die je jezelf moet stellen is natuurlijk, wil je dit allemaal wel? Je ouders creeëren immers een schuld. En wat als je op je 18de geen lening kan krijgen of wat als het mis gaat?

Heeft die kennis van je geen mogelijkheid om jouw eerst een jaar mee te laten draaien in een vestiging, zo kun je ervaren hoe het echt allemaal is, verdien je nog wat en hebben je ouders er geen schuld bij.

Of heeft die kennis geen interesse om daar een ijssalon te openen en met jouw een constructie op te zetten dat je op termijn eigenaar wordt?

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.