• 0

te hoge rekening van de accountant voor jaarrekening

zomer 2015 heb ik besloten om de jaarcijfers van 2014 bij zijn boekhouder op te laten maken omdat we waarschijnlijk in de toekomst samen wil gaan werken.

Het bedrijf stond slecht voor op dat moment en aanwezig was om failliet te gaan.

 

De boekhouder heeft een raming geschat van 2000 euro voor je jaarcijfers. Ik heb gezegd dat teveel is aangezien ik alleen een proefsaldi(kolommenbalans|) balans afgeef.

In oktober heeft de accountant het werk stil gelegd omdat het bedrijf waarschijnlijk failliet gaat.

In december eist hij 2000 euro op en ik heb al 1000 euro betaald. Als ik niet betaald wordt zal de accountant de jaarcijfers niet afmaken en niet gaan deponeren.

eind december kreeg ik tot mijn verbazing een naheffingsaanslag van 3300 euro door niet tijdig aangiftes hebben gedaan. Ondertussen heb ik deze gecorrigeerd maar ik moest wel de boete betalen.

(dit had de accountant moeten doen)

 

Nu is het januari 2016 De accountant eist zijn geld voor totaal niet geleverd diensten. Hij beweert dat de concept gereed ligt.

 

Graag jullie mening over en wat ik beste kan doen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ondertussen heb ik deze gecorrigeerd maar ik moest wel de boete betalen.

(dit had de accountant moeten doen)

 

Waarom zou hij/zij dat "moeten doen" wanneer jullie niet tot overeenstemming zijn gekomen over bedrag e.d. ?

 

Het zijn toch jouw belastingen.

 

Tweeduizend voor jaarcijfers kan heel veel zijn, maar het kan ook heel weinig zijn. Dat is afhankelijk van hoeveel werk het is om dit op een rij te zetten.

 

Als je iemand dat voor je wil laten doen, dan is het toch zaak om tot een overeenkomst te komen. Anders moet je het zelf doen allemaal.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

je blijft hoe dan ook zelf aansprakelijk voor de aangiftes.

Wellicht kun je bij de BD een regeling treffen om niet in 1x 3300 euro op te hoesten.

 

Wellicht kun je gebruik maken van de BBZ, zeker als je dreigt te moeten liquideren. mogelijk kom je dan ook in aanmerking voor bijzondere bijstand waaruit je de jaarrekening kan betalen, immers na de BZ is het overleggen van de jaarrekeningverplicht en indien het je aan middelen ontbreekt kan een beroep gedaan worden op deze regeling.

 

persoonlijk vind ik 2000 euro voor een jaarrekening best wel pittig. met een beetje shoppen vind je al snel eentje die gemiddeld per jaar rond de 700-800 bruto alles doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar je ook rekening mee moet houden trouwens (over de prijsstelling dus), is dat het bijzonder oninteressant is voor een intermediair om in de 'chaos' van een bijna failliete onderneming te duiken. Dat zal de prijs zeker niet drukken, want continuïteit zal geen onderwerp zijn in deze: het zal eerder een eenmalig iets zijn en dat is (meestal) veel werk voor weinig profijt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

persoonlijk vind ik 2000 euro voor een jaarrekening best wel pittig. met een beetje shoppen vind je al snel eentje die gemiddeld per jaar rond de 700-800 bruto alles doet.

 

hmm. 2000 euro vind ik best wel meevallen. Betaal ik al jaren maar daar heb ik ook al 32 jaar de beste boekhouder van Nederland voor. ;D

 

En bij 700-800 euro moet je vaak zelf alles inkloppen of doen ze maar een beperkt aantal facturen inboeken. En als je er zelf nog eens 20 uur mee bezig bent moet je die tijd ook in geld er bij rekenen. Dan wordt het verschil ineens minder spectaculair.

 

Je kan wel stellen dat je dat in verloren tijd doet maar als ondernemer moet je gewoon altijd met ondernemen (en omzet) bezig zijn. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

De administratie doe ik zelf. inkoop- en verkoopfacturen en de afschrijvingen doe ik zelf invoeren in een boekhoudprogramma Vakware. Ik geef alleen kolommenbalans af om een jaarcijfers op te laten maken. Eigenlijk voor het deponeren heb ik alleen een balans nodig en winst en verliesrekening met toelichting.

 

Betreft de naheffingsaanslag van 3300 heb ik gecorrigeerd. ik kreeg alleen nog een boete van 65 euro

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verlang een urenspecificatie van je accountant?/boekhouder?, zodat duidelijk is wat hij op welke datum heeft gedaan en welke uurtarieven hij daarbij heeft gehanteerd. Ga ook na of je die indicatie van 2.000 euro voor het jaarwerk ergens zwart op wit hebt. Ga ook na of je akkoord bent gegaan met zijn algemene voorwaarden en zo ja, wat daar in staat over prijsafspraken, betaling en tussentijdse beëindiging van de relatie. Ga ook na of de accountant?/boekhouder? is aangesloten bij een beroepsorganisatie zoals NBA of NOAB. Mocht dit het geval zijn en heeft hij wanprestatie geleverd en/of stelt hij onredelijke eisen t.a.v. de afronding van het werk, dan kan je een klacht bij die beroepsorganisatie indienen, of daarmee dreigen.

 

Kijk uiteraard ook nog eens even heel goed in de spiegel en vraag jezelf af in hoeverre je zelf debet bent aan de ontstane situatie (veel voorkomend gedrag bij "probleemondernemers": veel te laat/geen of chaotisch de stukken aangeleverd, veel te laat/niet of onjuist vragen beantwoord, eindeloos gebeld voor allerlei zaken die niet vielen onder het afgesproken dienstenpakket, zonder medeweten van de boekhouder veel te hoge toeslagen aangevraagd en vervolgens van hem eisen dat hij de boel weer rechtbreid en een betalingsregeling met de fiscus treft).

 

Succes!

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.