• 0

mede-eigenaar dreigt stop uit bedrijf te trekken

Goedendag allemaal, Ik heb jullie advies hard nodig. Ik hoop dan ook echt dat jullie mij meer inzcht in deze kwestie kunnen geven.

 

Ik ben samen met een oudere heer een bedrijf gestart.

Hij was de financiele injectie om het bedrijf te starten. Een lening en een bedrijfspand zijn door hem aangekocht. Daar het bedrijf te ver van mijn huidige woonplaats staat bood hij mij aan om met de kinderen bij hem in te wonen. Dit heb ik gedaan en in het begin ging het goed. Alleen nu spelen er gevoelens mee van zijn kant waardoor hij mij 'sexueel intimideert'.

Natuurlijk laat ik mij hier niet door gek maken, maar maak me wel zorgen. Ik heb gezegd een eigen woning te zoeken en dit met mijn zakelijke inkomen te betalen. Maar hij zegt dat als ik dat doe hij de stekker uit het bedrijf trekt. Kan dit zomaar? Op papier krijg ik meer dan de helft van de winst daar ik de kennis in brengt en hij behalve zijn geld niets zal doen binnen het bedrijf. De lening staat op papier en die los ik keurig af. En het bedrijfspand is omgezet in een huurovereenkomst die ik ook netjes betaal. Mijn vraag is eigenlijk..als ik besluit een eigen woning te zoeken..kan hij dan het bedrijf zomaar beeindigen??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Gechanteerd worden omdat je niet ingaat op avances, vreselijk.

Kan vraagstelster het niet 'terug hard spelen' door te stellen dat hij haar probeert te chanteren, het bedrijf schade dreigt aan te doen en dat zij hier als medevennoot paal en perk aan wil stellen? In hoeverre kan een pro-actieve instelling die zijn gedrag aankaart/aan de kaak stelt slim zijn?

Link naar reactie
  • 1

"maar dan wel een balans tegen executiewaarde!"

 

Daar zit nu net de crux ... het bedrijf wordt voortgezet. Dan volg je de boekwaarde en is een executiewaarde niet reëel, al kan je het natuurlijk wel proberen. De uitredende partner kan natuurlijk ook zijn aandeel in de goederen meenemen, dan kan de overblijvende firmant het opnieuw nieuw kopen.

Inderdaad, en aangenomen dat er een (positief) verschil is tussen balanswaarde en executiewaarde is het verschil de onderhandelingsruimte.

Stel aanschaf 100

boekwaarde nu nog 80

executiewaarde 20

Dan stel ik dus dat eruit stappen en 40 (de helft van de boekwaarde) meenemen echt onredelijk is.

Nedzhibe stelt dat eruit stappen en 20 meenemen echt onredelijk is.

De waarheid ligt hier echt in het midden.

 

gegeven het feit dat het nu hard gespeeld wordt, zou ik liever de boel dan maar helemaal laten ploffen, en zelf opnieuw beginnen, dan dat ik hem ook op dit vlak het onderste uit de kan zou willen geven.

 

Ik heb één keer vaan dichtbij een dergelijk geval meegemaakt (decennia terug). over die boedelscheiding dan.

De ene partij had toen via via en derde bereid gevonden het hele zaakje voor X-bedrag over te nemen.

Wat is een onderneming waard? Nou, dan toch in ieder geval dat bedrag wat die derde er voor wilden betalen. Dus de andere firmant kon kiezen of delen: of met het bedrag van de derde op tafel komen, of meedoen het aan die derde te verkopen.

Link naar reactie
  • 1

Als ik jou was zou ik snel een eigen woning gaan zoeken. Als ie in jouw ogen een grens heeft overschreden dan kun je altijd terecht in een blijf-van-mijn-lijf huis. De oudere heer denkt macht over jou te hebben omdat je bij hem woont en geld van hem hebt geleend en hij maakt daar misbruik van. Alarmbellen gingen af na het lezen van jouw bericht. Denk dat je moet oppassen met zo'n zakelijke partner.

Link naar reactie
  • 1

Allemaal goedbedoelde adviezen, maar vooralsnog vooral gebaseerd op (emotionele) aannames. Naar alle waarschijnlijkheid zullen wij meer niet weten dan wel weten.

 

In conflicten als het onderhavige zou ik een mediationbureau inschakelen.

 

Overigens ... het inschakelen van een mediationbureau bij interne conflicten is met naam en toenaam in een goed en volledig opgesteld firmacontract als artikelnummer opgenomen. Het inschakelen van een mediator komt dan niet als een verrassing.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@dayaftertomorrow: allereerst welkom op Higherlevel, ook al is de aanleiding minder prettig voor jou...

 

Voor het beantwoorden van je vraag is iets meer info nodig. met name relevant is wat de rechtsvorm is van jouw/jullie bedrijf en - indien géén BV maar - bijvoorbeeld - VOF of CV: is er een vennootschapsovereenkomst opgesteld?

 

Indien wel BV: wie is/zijn bestuurder en hoe is de aandelenverhouding?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Karma,

 

Fijn dat je al zo snel reageert.

We hebben een VOF en er is een oprichtingsakte opgesteld. In die akte staat dat als 1 van de vennoten er geen zin meer in hebben deze kan stoppen en de aandelen ter verkoop aanbied aan de ander tegen de geindexeerde waarde. Het bedrijf heeft nog geen inkomsten gemaakt dus die aandelen staan in principe nog op nul?

 

Kan ik daaruit opmaken dat hij dreigt te stoppen hij alleen als mede eigenaar kan stoppen en ik verder kan als volledige eigenaar? Mits ik zijn aandelen overneem? Maar hoe zit het met de huurovereenkomst? Kan hij die dan gewoon per direct (3 maanden opzegtermijn) opzeggen?

Ik heb met de lening roerend goed gekocht voor het bedrijf, moet ik die dan verkopen en de winst met hem delen? Het zijn veel vragen ik weet het maar ik maak mij zorgen, mijn kinderen zijn van school gewisseld en hebben het naar hun zin. Maar ik kan zo niet veel langer doorgaan.

 

Dank je wel voor alle adviezen

Link naar reactie
  • 0
We hebben een VOF en er is een oprichtingsakte opgesteld. In die akte staat dat als 1 van de vennoten er geen zin meer in hebben deze kan stoppen en de aandelen ter verkoop aanbied aan de ander tegen de geindexeerde waarde. Het bedrijf heeft nog geen inkomsten gemaakt dus die aandelen staan in principe nog op nul?
Een Vennootschap Onder firma (VOF) kent geen aandelen, dus daar zijn wij snel klaar mee. Ik ben wel nieuwsgierig geworden wat er nog meer in dat firmacontract staat.

 

Wanneer één van de twee vennoten het niet meer ziet zitten dan kan de overblijvende vennoot de zaken (geen aandelen) overnemen en als eenmanszaak verder gaan, of met een andere firmant de vof voortzetten ... althans zo behoort het te gaan. Dat betekent een balans opmaken van de bezittingen en schulden en de vertrekkende firmant uitbetalen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Goedendag bedankt voor je input,

 

Zoals je kan lezen heb ik niet zoveel verstand van het runnen van een bedrijf. Ik wil gewoon doen waar ik goed in ben en waar ik plezier in heb. In principe staat in de oprichtingsakte dat iedere vennoot ermee kan stoppen wanneer die wilt met een opzegtermijn van 3 maanden. De andere vennoot kan dan verder als eenmanszaak of een andere vennoot zoeken (na verrekening van eventuele schulden etc)

 

Maar mijn meest prangende vraag is kan ik een eigen woning nemen (eventueel als privepost betalen via mijn zakelijke rekening? of zeg ik nu iets doms? Ik wil gewoon weg kunnen wanneer ik het niet meer aankan zonder daarmee ook gelijk het bedrijf te verliezen? Ik geef mezelf inkomen vanuit het bedrijf..moet ik anders met dat geld een huis huren?

Link naar reactie
  • 0
Maar mijn meest prangende vraag is kan ik een eigen woning nemen (eventueel als privepost betalen via mijn zakelijke rekening? of zeg ik nu iets doms?
De VOF heeft een eigen zakelijke rekening, dus je kunt moeilijk spreken van 'mijn' zakelijke rekening.

 

Het is niet verboden om alle privé-uitgaven via de zakelijke rekening te betalen. Het is een kwestie van goed bijhouden waar het geld naar toe gaat, zeker in het geval als de zakelijke rekening aan een VOF toebehoort. Niet handig, maar het kan en mag.

 

Echter, boekhouders houden er niet zo van als zij in de zakelijke boekhouding betalingen tegenkomen van de bakker, de slager en de groenteman. Dat kost meer werk en ook meer geld. Bovendien, alle transacties via de zakelijke rekening kosten geld, terwijl deze via de privé-rekening - tot een bepaald aantal - gratis zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat betekent een balans opmaken van de bezittingen en schulden en de vertrekkende firmant uitbetalen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

maar dan wel een balans tegen executiewaarde!

De meeste bezittingen, kantoormeubilair etc, verloren meer dan de helft van hun waarde op het moment dat je ze uit de verpakking haalde.

Als je er beiden uit zou willen stappen, verkoop je alles aan een opkoper of op tweedehandsmarkt. dat is echt een schijntje van de reéle waarde voor het ongoing concern. gedane verbouwingen etc ben je waarschijnlijk helemaal kwijt.

Het is dan niet reëel om wanneer slechts één firmant eruit wil stappen, dat hij dan wél de hoofdprijs krijgt voor hetgeen die "oude meuk" nog waard is.

 

Dat er in het (niet zo verre) verleden meer voor is betaald is het risico van ondernemertje spelen: je koopt wat en hoopt er winst uit te kunnen halen. Dat is vooralsnog niet gebeurd.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat betekent een balans opmaken van de bezittingen en schulden en de vertrekkende firmant uitbetalen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

maar dan wel een balans tegen executiewaarde!
Daar zit nu net de crux ... het bedrijf wordt voortgezet. Dan volg je de boekwaarde en is een executiewaarde niet reëel, al kan je het natuurlijk wel proberen. De uitredende partner kan natuurlijk ook zijn aandeel in de goederen meenemen, dan kan de overblijvende firmant het opnieuw nieuw kopen.

 

De ontbinding van een VOF is als de ontbinding van een huwelijk ... meestal gaat het nog maar om één ding ... en dat is geld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Maar dat is niet een subjectief iets of zo. Wanneer een vennoot uittreedt, houdt de VOF op te bestaan.

 

Dan wordt er een slotbalans opgemaakt. Daaruit blijkt hoeveel geld de twee vennoten tegoed hebben (of eventueel verschuldigd zijn). De winstverdeling staat vast (volgens overeenkomst) en opnames/stortingen blijken uit de administratie.

 

Dus eigenlijk staat dan gewoon vast hoeveel geld allebei moet krijgen/betalen.

 

Hoe iemand dan bij wijze van spreken 10.000 meer kan eisen, snap ik niet helemaal. Ja, je kan het wel eisen, maar daar blijft het dan toch gewoon bij.

Link naar reactie
  • 0
gegeven het feit dat het nu hard gespeeld wordt, zou ik liever de boel dan maar helemaal laten ploffen, en zelf opnieuw beginnen, dan dat ik hem ook op dit vlak het onderste uit de kan zou willen geven.
Daarin geef ik je gelijk ... áls het inderdaad zo hard wordt gespeeld. Die beslissing is aan dayaftertomorrow.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

boekwaarde nu nog 80

executiewaarde 20

Dan stel ik dus dat eruit stappen en 40 (de helft van de boekwaarde) meenemen echt onredelijk is.

 

 

Ik vat jouw gedachtegang niet echt:

 

Stel dat de slotbalans is opgemaakt en daaruit blijkt dat jij (vennoot A) een tegoed hebt van 10.000,- (na de winstverdeling!) in de VOF. En ik (vennoot B) een tegoed van 5.000,-

 

Nu roep ik "Ik wil tenminste 10.000,- hebben!". Dus...? Ik heb recht op 5.000,-

 

Vervolgens kunnen wij uiteraard alle bezittingen verdelen zodat jij 10.000 en ik 5.000 krijgen.

Maar er zal vast apparatuur of zoiets zijn van enkele duizenden, dus jij moet apparaat X hebben en ik apparaat Y.

En dan zijn er (onbetaalde) vorderingen op klanten. Dus dat geld moet (als deze vorderingen voldaan zijn) ook achteraf tussen ons verdeeld worden.

 

Nu staat er bijvoorbeeld 3.000,- op de bankrekening: jij zou dan 2.000 kunnen krijgen, ik 1.000,-

 

De rest moet dan volgen als de klanten (ooit!) betaald hebben en wanner de apparatuur verkocht is (maar jij mag het wel overnemen voor boekwaarde hoor...!).

 

En stel nu dat ik zou roepen: "Ik wil toch wel 10.000,- hebben, anders doe ik het niet...!"

 

Wat dan? Ik heb recht op 5.000,- en de VOF wordt ontbonden (omdat een van de vennoten er uitstapt).

 

Ga je nu ineens met mij onderhandelen? Lijkt mij niet zo handig, eerlijk gezegd. Dus:

 

Gewoon ontbinden en mij mijn 5.000 uitkeren en jij houdt jouw 10.000 zelf (of de equivalent in apparatuur en/of vorderingen op klanten).

(En klaar is 'Kees', VOF is geschiedenis.)

 

Link naar reactie
  • 0

Gechanteerd worden omdat je niet ingaat op avances, vreselijk.

Was ook mijn eerste associatie. Tot ik bij herlezing las dat de vraagsteller bij haar financier was ingetrokken, met kinderen en al. Tja, dan creeer je wel een potentieel lastige dynamiek. Zo'n verhaal heeft als snel twee kanten, en misschien nog wel meer.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Peter schreef: Gewoon ontbinden en mij mijn 5.000 uitkeren

 

je post gaat compleet voorbij aan waar het hier eigenlijk om gaat bij ontbinding en waar nedzihe en ik het over eens waren:

er is geen 'mijn 5000'.

Het punt is niet niet een gezamenlijke bankrekening te waarderen, of de crediteuren.

het punt is: hoe de aanwezige activa te waarderen, want die is bij executie (veel) minder waard dan de boekwaarde

 

Ook bij 'gewoon ontbinden' zal de apparatuur gewaardeerd moeten worden. Maar hoe doe je dat?

wil een van de partners zelf door, dan zal het voor hem/haar meer waard zijn dan de executiewaarde.

Daar zit dus onderhandelingsruimte.

Link naar reactie
  • 0

hoe de aanwezige activa te waarderen, want die is bij executie (veel) minder waard dan de boekwaarde

 

Welnee, jij krijgt computer A en ik computer B. Of als jij "de zaak" wil voortzetten, dan mag je ze allebei hebben tegen boekwaarde.

 

Maar natuurlijk mag je mij ook veel meer betalen (want "ik wil 10.000 hebben" heb ik geroepen). Zou ik zelf niet doen als ik in jouw schoenen stond, maar ja.

 

Ik heb heel wat VOF's meegemaakt (van anderen). Zij gaan (uiteindelijk) allemaal 'fout'.

Het opheffen is echt niet zo moeilijk zoals hier voorgespiegeld wordt.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb heel wat VOF's meegemaakt (van anderen). Zij gaan (uiteindelijk) allemaal 'fout'.
Mee eens ... de enigste VOF die het iets langer uithoudt is de man-vrouwfirma.

 

Het opheffen is echt niet zo moeilijk zoals hier voorgespiegeld wordt.
Ook mee eens, maar ... tussen opheffen en afrekenen zit een wereld van verschil.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het lastig hier iets nuttigs over te zeggen.

 

Mag het? Het zou me niets verbazen als het op de een of andere manier verboden is om een bedrijf te staken als een persoon niet op de avances van zijn/haar zakenpartner ingaat, maar ik heb het niet kunnen vinden. Als ik op Google kijk, lijkt er alleen iets te zijn geregeld over seksuele intimidatie in loondienst.

 

Je zou het er met een advocaat over kunnen hebben.

 

Maar "mag het?" is vaak niet zo'n interessante vraag als "hoe beperk ik de schade?" en "hoe voorkom ik dat het erger wordt?" De vraag "mag het?" is, zolang er geen duidelijke en haalbare remedie is, voornamelijk interessant voor je gekwetst rechts- en eerlijkheidsgevoel.

 

Samenwonen met je zakenpartner getuigt niet van professionaliteit, maar vooruit, dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Je krijgt een kans geboden, dan grijp je die soms zelfs als er een stemmetje achter in je hoofd zegt dat het niet zo verstandig is. Zoals je zelf al aangeeft, is nu de eerste stap ervoor te zorgen dat de relatie weer volledig zakelijk wordt, m.a.w. dat jij zo snel mogelijk een zelfstandige woning zoekt.

 

Je vraag over of dit uit de zakelijke rekening mag worden betaald, snap ik niet zo goed. Ja, dat mag, zolang het geen zakelijke betaling is, maar waarom wil je dat? Je hebt neem ik aan een privérekening?

 

Je schrijft dat je "niet zoveel verstand [hebt] van het runnen van een bedrijf". Terwijl je op zoek bent naar een nieuwe woning, zou je je wat verder kunnen verdiepen in dat thema. Als je zakenpartner degene is die zich bezig houdt met het management, de boekhouding enzovoort, heeft hij behoorlijk wat macht over je. Bij veel van de verhalen op dit forum over stukgelopen samenwerkingen zie bijvoorbeeld dat de partner die zich altijd bezighield met de feitelijk productie, niets wist over de uit de hand gelopen boekhouding of over de uit de pan gerezen bestedingen. Dat zijn dan vervelende verrassingen, zeker als je nog twee of drie andere grote zorgen hebt om je op dat moment mee bezig te houden.

 

De dreiging om de stop uit de samenwerking te trekken, is een vijandige handeling. Behandel die ik ook zo. Wat zijn jullie lopende verplichtingen? Welke verplichtingen kunnen de partners nog aangaan? Jij bent hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden die de VOF heeft of tot de ontbinding nog aangaat.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Mag het? Het zou me niets verbazen als het op de een of andere manier verboden is om een bedrijf te staken als een persoon niet op de avances van zijn/haar zakenpartner ingaat, maar ik heb het niet kunnen vinden.
Huh ? Natuurlijk mag dat.

 

Om in de analogie van het huwelijk te blijven ... wanneer één van beide partners niet verder wil, dan kan de ander dat niet verhinderen.

 

Zo gaat dat ook - maar dan nog makkelijker - met een VOF ... gewoon met een aangetekend schrijven de samenwerking opzeggen, de eindbalans opmaken, waarna de afrekening kan plaatsvinden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.