• 0

mede-eigenaar dreigt stop uit bedrijf te trekken

Goedendag allemaal, Ik heb jullie advies hard nodig. Ik hoop dan ook echt dat jullie mij meer inzcht in deze kwestie kunnen geven.

 

Ik ben samen met een oudere heer een bedrijf gestart.

Hij was de financiele injectie om het bedrijf te starten. Een lening en een bedrijfspand zijn door hem aangekocht. Daar het bedrijf te ver van mijn huidige woonplaats staat bood hij mij aan om met de kinderen bij hem in te wonen. Dit heb ik gedaan en in het begin ging het goed. Alleen nu spelen er gevoelens mee van zijn kant waardoor hij mij 'sexueel intimideert'.

Natuurlijk laat ik mij hier niet door gek maken, maar maak me wel zorgen. Ik heb gezegd een eigen woning te zoeken en dit met mijn zakelijke inkomen te betalen. Maar hij zegt dat als ik dat doe hij de stekker uit het bedrijf trekt. Kan dit zomaar? Op papier krijg ik meer dan de helft van de winst daar ik de kennis in brengt en hij behalve zijn geld niets zal doen binnen het bedrijf. De lening staat op papier en die los ik keurig af. En het bedrijfspand is omgezet in een huurovereenkomst die ik ook netjes betaal. Mijn vraag is eigenlijk..als ik besluit een eigen woning te zoeken..kan hij dan het bedrijf zomaar beeindigen??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

hoe de aanwezige activa te waarderen, want die is bij executie (veel) minder waard dan de boekwaarde

 

Welnee, jij krijgt computer A en ik computer B. Of als jij "de zaak" wil voortzetten, dan mag je ze allebei hebben tegen boekwaarde.

 

Maar natuurlijk mag je mij ook veel meer betalen (want "ik wil 10.000 hebben" heb ik geroepen). Zou ik zelf niet doen als ik in jouw schoenen stond, maar ja.

 

Ik heb heel wat VOF's meegemaakt (van anderen). Zij gaan (uiteindelijk) allemaal 'fout'.

Het opheffen is echt niet zo moeilijk zoals hier voorgespiegeld wordt.

 

Wil je me nou niet snappen? Er is toch wel iets meer dan alleen 'boekwaarde' ?

De waarde van iets is op velerlei manier te benaderen, doch nooit helemaal objectief 'vast te stellen'.

 

Neem nu een inventaris van 20.000 aanschaf, nu op de balans voor 18.000

Bij executie zeg nog 3000.

Stap je er beiden uit, dan ontvangen beiden 3000, dus 1500 elk.

Stap je er niet uit, dan zou je dat voorzichtig kunnen schatten op 18000

Stapt eentje er uit, dan is elk bod tussen de 3000 en 18000 redelijk vanuit een kant bekeken.

 

Als de vertrekkende firmant dan halsstarrig vast houdt aan zoiets volstrekt fictiefs als een boekwaarde, dan zou de blijvende firmant kunnen zeggen: pleurt op met je boekwaarde, wij executeren beiden, ik krijg nog 1500 executiewaarde, en begin overnieuw.

Als de blijvende firmant te weinig biedt, kan de vertrekker dreigen daar niet akkoord mee te gaan, en de boel dan maar helemaal op te doeken.

 

In onderhandelingsmacht gaat het erom, wie de tegenpartij het meest weet te overtuigen dat hij die inventaris dan wel het geld niet echt nodig heeft.

Zoals al gezegd, met een derde partij erbij die zich als koper van die inventaris aanbiedt heb je een bodembedrag in die onderhandelingen

Link naar reactie
  • 0

Als de blijvende firmant te weinig biedt, kan de vertrekker dreigen daar niet akkoord mee te gaan, en de boel dan maar helemaal op te doeken.

 

En dat is dus precies wat je moet doen. Er mee stoppen en dus niet te veel aan "je ex" betalen.

 

Want je (of liever gezegd TS!) moet een slotbalans (laten) opmaken en afrekenen. En apparatuur met een te hoge boekwaarde gewoon verdelen ("jij krijg A, ik krijg B") en opnieuw beginnen. Als TS opnieuw wil beginnen dan.

 

Een alternatief kan zijn om af te waarderen (maar dat kan een beetje gevoelig liggen - ook fiscaal) tot marktwaarde. En dan afrekenen.

 

Ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat jij niet vaak een slotbalans voor een VOF hebt opgemaakt overigens. Helemaal niet erg, want dat is "jouw ding" niet.

Maar waarom je nou meningen hierover moet hebben snap ik niet helemaal. Ik heb weinig meningen over huiswerkbegeleiding. Althans ga ik daar niet op een forum met mensen uit de branche hierover in discussie.

 

Ik vind het trouwens genoeg zo. Succes verder!

 

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben een VOF en er is een oprichtingsakte opgesteld. In die akte staat dat als 1 van de vennoten er geen zin meer in hebben deze kan stoppen en de aandelen ter verkoop aanbied aan de ander tegen de geindexeerde waarde. Het bedrijf heeft nog geen inkomsten gemaakt..

TS heeft het regelmatig over 'inkomen' maar als ik het bovenstaand lees dan is er nog geen enkele winst gemaakt en dus eigenlijk ook geen inkomen/winstdeling voor TS.

Bij het opheffen of als eenmanszaak doorstarten van de VOF kan TS dus nog wel eens met een vordering van haar vennoot geconfronteerd worden wegens meer opgenomen dan het winstaandeel toelaat (nog los van de aflossing van de lening).

 

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Als de blijvende firmant te weinig biedt, kan de vertrekker dreigen daar niet akkoord mee te gaan, en de boel dan maar helemaal op te doeken.

 

En dat is dus precies wat je moet doen. Er mee stoppen en dus niet te veel aan "je ex" betalen.

 

Want je (of liever gezegd TS!) moet een slotbalans (laten) opmaken en afrekenen. En apparatuur met een te hoge boekwaarde gewoon verdelen ("jij krijg A, ik krijg B") en opnieuw beginnen. Als TS opnieuw wil beginnen dan.

 

Een alternatief kan zijn om af te waarderen (maar dat kan een beetje gevoelig liggen - ook fiscaal) tot marktwaarde. En dan afrekenen.

 

Ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat jij niet vaak een slotbalans voor een VOF hebt opgemaakt overigens. Helemaal niet erg, want dat is "jouw ding" niet.

Maar waarom je nou meningen hierover moet hebben snap ik niet helemaal. Ik heb weinig meningen over huiswerkbegeleiding. Althans ga ik daar niet op een forum met mensen uit de branche hierover in discussie.

 

Ik vind het trouwens genoeg zo. Succes verder!

 

 

 

Waarom 'jouw ding niet" ? Heeft meer met bedrijfseconomie te maken dan met kinderkleding en vakantiereizen. Vaak genoeg met waarderingsvraagstukken te maken gehad hoor! Nu stop ik ook.

Link naar reactie
  • 0

Bij het opheffen of als eenmanszaak doorstarten van de VOF kan TS dus nog wel eens met een vordering van haar vennoot geconfronteerd worden wegens meer opgenomen dan het winstaandeel toelaat (nog los van de aflossing van de lening).

 

Dat klopt. En dat blijkt dan straks ook uit de slotbalans van de VOF.

Daar begint het mee (of eigenlijk: daar eindigt het - de VOF dus - mee) in deze. En vervolgens wordt er afgerekend.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.