• 0

Producten verkopen zonder KVK inschrijving?

Hallo forumleden,

 

Mijn naam is Leandro en ik zal eerst even mijn situatie in het kort beschrijven:

 

Op dit moment zit ik in de procedure voor de aanvraag van een bijstandsuitkering bij mijn gemeente. Omdat ik vorig jaar helaas ben gezakt voor mijn opleiding en ik dit jaar (februari start) helaas niet ben aangenomen. Ik ben volop aan het solliciteren maar vaak kom ik helaas niet in aanmerking voor het profiel wat hun zoeken.

Mijn volgende gesprek zal 11 februari zijn en dan zal ik meer informatie krijgen van de procedure en aanvraag.

 

Ik ben al een tijdje bezig met het oriënteren en informatie te verzamelen voor een kleine eenmanszaak. Dit zal een eigen kledinglijn zijn dat voornamelijk alleen via een webshop zal worden verkocht. Ik ben op dit moment al best lang mee bezig, maar ik wil van dit geen fulltime baan van maken maar gewoon voor iets erbij.

Ik heb de kans gekregen om in april mijn kleding te laten verkopen in een pop-up store. Dit is een project van een school en zal een gehele maand bestaan. Ik heb tot nu toe nog niks verkocht, dit zal mijn eerste kans zijn om dit te kunnen doen.

 

Mijn vraag is hoe kan ik de mogelijkheid kan krijgen om mijn kleding daar te verkopen?

Aangezien ik dan verplicht om waarschijnlijk BTW over mijn producten moet gaan vragen en betalen aan de belastingdienst.

Ik weet dat ik niet ingeschreven mag zijn bij de KVK als ik een bijstandsuitkering heb/zal krijgen.

En ik ben van plan ook geen fulltime baan van dit te maken dus is BBZ voor startende ondernemers aanvragen bij de gemeente voor mij geen doen.

 

Omdat mijn gesprek pas in februari zal zijn, dacht ik dat het misschien beter is om zelf informatie te vergaren. Met de voorbereiding wil ik zo snel mogelijk mee beginnen, maar ik moet wel eerst weten wat de mogelijkheden zijn en waar ik aan toe ben.

 

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Met vriendelijke groet,

Leandro

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is zo dat wanneer je van plan bent om goederen/producten/diensten te verkopen en/of verlenen, met het oog hiermee winst te maken, dat je verplicht bent jezelf hiertoe in te schrijven bij de KvK.

 

Zie hiervoor ook deze link

 

En inderdaad, zoals je zelf al zegt, je bent hiertoe verplicht BTW af te dragen en daarvoor heb je dus ook een BTW nummer nodig, je zal via de KvK ook direct je gegevens dienen door te geven aan de belastingdienst.

 

In jouw situatie heb je natuurlijk recht op een bijstandsuitkering. Het is nu zo dat wanneer je van plan bent om je eigen bedrijf te beginnen dat je 1 jaar de tijd krijgt van de gemeente om de start van het bedrijf voor te bereiden. Blijkt na dat jaar dat het bedrijf levensvatbaar genoeg is om je van inkomen te voorzien, dan zal je bijstandsuitkering worden stopgezet. Mocht blijken dat dit niet zo is en dat je niet voldoende inkomen vergaart uit je ondernemerschap dan heb je de mogelijkheid om een periodieke BBZ-uitkering aan te vragen, deze vult het inkomen dan aan tot het bijstandsniveau. Hier zitten natuurlijk wel enkele voorwaarden aan, maar ik raad je daarom ook aan om even op deze

link te kijken.

Hier vind je ook het één en ander aan informatie over het ondernemerschap in combinatie met een bijstandsuitkering.

 

Succes!

 

'Geef nooit op als je je dromen werkelijkheid wil maken, progressie zit in je hoofd, niet in je omgeving'

Link naar reactie
  • 0

Beste Eline,

 

Hartelijk bedankt voor uw reactie en informatie.

Aangezien ik in september ga proberen om weer naar school te gaan en papiertjes te halen zal ik even overleggen met mijn coach bij de gemeente.

 

Ik zat te kijken om misschien toch de BBZ voor startende ondernemers aan te vragen, omdat ik heb gemerkt dat mijn kleding toch redelijk aanslaat bij de doelgroep ik voor ogen heb.

 

Maar ik wil zelf toch ook liever naar school om mijn papiertjes te halen, dus ik zal toch nog even wachten totdat ik mijn gesprek heb. En vragen naar de mogelijkheden en te overleggen wat het beste is om te doen.

 

Nogmaals bedankt uw reactie.

 

Met vriendelijek groet,

 

Leandro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.