• 0

Lening voor aanschaf aandelen aanmerkelijk belang

ik kon het niet vinden op higher level, vandaar mijn vraag:

Ik participeer met een bv in een startup bv voor3%.

Stel ik wil dit uitbreiden naar 10% ( aanmerkelijk belang) en moet hiervoor een lening afsluiten bij derden. Ik heb 20k nodig om op 5 % te komen en in totaal 70k om op 10% te komen

Nu begreep ik dat de rente op deze lening aftrekbaar is...

1) Welk gedeelte van de rente is nu aftrekbaar?

2) Welke rente moet ik met de derde partij afspreken?

3) Wat zou er in zo´n leningovereenkomst moeten staan ( ik kan geen voorbeeld vinden op internet, iemand anders wel?)

 

Alvast hartelijk dank

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik participeer met een bv in een startup bv voor3%.

Stel ik wil dit uitbreiden naar 10% ( aanmerkelijk belang) en moet hiervoor een lening afsluiten bij derden. Ik heb 20k nodig om op 5 % te komen en in totaal 70k om op 10% te komen

We halen er een 0 af van de bedragen.... het gaat mij meer om het principe dan om de getallen... Dus laten we er 20 k en 70 K van maken

Een 0 er afhalen? dan wordt het 2.000 en 7.000 !

Blijft mijn vraag, waar of door wie denk je dat een dergelijke risicovolle lening verstrekt zal worden en tegen welke zekerheden?

Normaliter doe je dat met eigen middelen.

Link naar reactie
  • 0

ik neem aan dat het belang in een Personal Holding terechtkomt. Dus PH is dan kredietnemer, kan rentelast ook als kosten opvoeren.

Rentepercentage moet zakelijk zijn, i.e. wat gebruikelijk is voor dergelijke financieringen. ook afhankelijk van risico vs zekerheden.

In de overeenkomst, Kredietgever, kredietnemer, hoofdsom, looptijd en aflossing alsmede rente en evt renteperiode, evt zekerheden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.