• 0

Inkomsten eenmanszaak plus voorraad

Sinds een jaar heb ik een eenmanszaak. Alles wat ik verdiende stop ik in de voorraad. Ik moet blijkbaar ergens een balans opgeven volgens mij, maar heb geen idee wanneer en hoe dat te doen. Bij de start had ik al een eigen voorraad van 30.000 artikelen in mijn eigen huis opgebouwd uit mijn eigen prive inkomsten, plus nog een voorraad in 2 winkels van ongeveer 1200 artikelen.

 

Ik geloof dat je de inkoopprijs moet nemen dacht ik te hebben gelezen. Ik zou het beste een inschatting moeten maken van de waarde van die artikelen. Ik kan dat wel redelijk terugkoppelen denk ik. Weet alleen niet hoe je dat ooit kunt aantonen als er geen bewijs voor is? Moet ik die beginbalans noteren bij de start op 21-01-2015.

 

Verder zag ik dat je aan het einde van het jaar wederom een balans moet opmaken. Tot nu toe was ik in de veronderstelling dat als ik geen winst ging maken ik mijn voorraaad lekker kon uitbreiden zonder extra belasting te hoeven betalen. BTW is vrijwl op 0 gebleven het afgelopen jaar. De voorraad is uiteraard behoorlijk uitgebreidt.

 

2e vraag gaat over het bepalen van je inkomsten vanuit de eenmanszaak. Ik moet mijn inkomsten opgeven voor de aanvraag voor de huurtoeslag. Ik weet echter niet wat mijn inkomsten zijn. Volgens de belastingmedewerker is dat de winst (excl BTW) minus de zakelijke kosten (excl BTW). Dit lijkt dan echter meer op een netto inkomen, terwijl er voor een aanvraag altijd om een brutoslariswordt gevraagd. Weet iemand hoe ik mijn inkomen kan berekenen op de juiste manier, zodat ik dat die zelf kan gaan uitrekenen. Het gaat voorla om marge-artikelen en de kosten die ik maak zijn voornamelijk die van huur, admin. kosten overige kosten, zakelijke reiskosten, en BTW op nieuwe asrtikelen bij aanschaf.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent de afgelopen tien maanden op administratiegebied zo te zien weinig opgeschoten.

 

Heb je het Handboek Ondernemen gelezen? Anders is dit een leestip.

 

Heb je vier kwartaalaangiften voor de omzetbelasting gedaan en heb je vertrouwen dat deze correct zijn?

 

Voorraadboekhouding? Inventariseren of voorraad tellen en waarderen.

 

Voor een jaaraangifte ga je op basis van wat je schrijft een boekhouder nodig hebben.

 

Wat is precies je situatie? Ben je nu (afgelopen jaar) fulltime ondernemer of anders?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

O jawel. Aangifte BTW ging/gaat voorspoedig. Nu probeer ik me te richten op de IB. Dat is voor het eerst nu en allemaal nog nieuw voor mij. Vandaar die vragen. Plus dat er dus een probleem bij komt ivm verhuizing van een koopwoning naar huurwoning icm een huurtoeslag aanvraag. Ook nieuw voor mij. Ik zal dat handboek eens gaan doornemen. Bedankt.

 

Ben ondertussen zeg maar volledig ondernemer, naast een WW, maar die laat ik even buiten beschouwing. Voor die jaaraangifte kan ik waarschijnlijk wel een boekhouder krijgen, en mocht die niet willen, dan heb ik nog een 2e optie, dus dat moet goed komen.

 

Zal me ook nog wel weer wat gaan kunnen uitleggen hoop ik. De balans/voorraadopmaak is nog lastig voor mij. Moet ik de aankoopprijs gebruiken of de werkelijke waarde of de verkoopwaarde. Ik dacht te menen het eerste. Dat valt wel in te schatten.

 

Precieze waarde is niet te doen, met artikelen die in de 10.000 en lopen op 6 verschillende plaatsten, zonder aankoopbonnen (marge-artikelen voornamelijk)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vragen lijken me duidelijk.

Ben een jaar verder en het gaat prima. Ik red me prima wat betreft de OB.

Daar gingen de vragen destijds voornamelijk over.

Nu is het tijd voor de IB. Alles op z'n tijd.

Heb geen haast zoals zovele ondernemers.

 

 

Die antwoorden gingen vooral over het inrichten van de administratie. Dat geldt dus voor zowel de OB als de IB. Als je dat afgelopen jaar voor de OB hebt gedaan dan moet je die administratie ook voor de IB kunnen gebruiken. Heb je hem zo ingericht dat je er alleen informatie voor de OB uit kan halen dan moet je nu dubbel werk gaan doen, dat is dan zonde van je tijd geweest. In die administratie zie je als het goed is onderaan de streep de winst staan. Voor de IB gaan hier in sommige gevallen nog ondernemersaftrekken vanaf. Het internet staat vol met informatie hierover. Je winst na aftrek hiervan plus verdere inkomsten zoals bijvoorbeeld uit loondienst vormen jouw totale inkomsten die je opgeeft aan de belastingdienst.

 

Waardeer de voorraad tegen inkoopprijzen tenzij iets echt duidelijk meer of minder waard is geworden.

 

Omdat uit je vraag en verdere berichten zo weinig duidelijk wordt wat je al wel gedaan hebt aan de administratie en welke informatie je ingewonnen hebt is het voor ons niet te doen je heel veel verder te helpen.

 

Ik raad je dus ook aan naar een boekhouder te gaan en samen met hem te bekijken welke software voor het bijhouden voor de administratie bij jouw onderneming past en hem te laten helpen dit in te richten en jou te begeleiden. Afhankelijk van hoeveel het is, is het soms voordeliger de boekhouding helemaal uit te besteden omdat dit soms minder werk is dan de controle ervan en fouten op te lossen. Ik raad je ook aan de ib - aangifte niet geheel zelf te doen tenzij je echt het hele handboek door gaat nemen en meer informatie in gaat winnen.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

In dit soort gevallen lijkt het mij ook niet verstandig om zelf te gaan klussen. Je loopt een groot risico dat je het verkeerde biljet invult, of als je al het goede aangiftebiljet hebt, dat je dit biljet dan verkeerd invult. Hierdoor loopt je het risico dat je niet de vereiste aangifte doet zoals deze wettelijk is voorgeschreven. Dit kan nu of als het nu niet aan het licht komt, maar pas over enkele jaren hele vervelende gevolgen hebben voor de belastingheffing.

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd hoe het recht op ww en de urenregistratie zich verhouden.

 

Het komt mij allemaal rommelig en al te vrijblijvend over. Bij een controle krijg je ongetwijfeld de grootste problemen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

maar heb geen idee wanneer en hoe dat te doen.

 

Bij de start had ik al een eigen voorraad van 30.000 artikelen in mijn eigen huis opgebouwd uit mijn eigen prive inkomsten, plus nog een voorraad in 2 winkels van ongeveer 1200 artikelen.

 

Weet alleen niet hoe je dat ooit kunt aantonen als er geen bewijs voor is? Moet ik die beginbalans noteren bij de start op 21-01-2015.

 

Verder zag ik dat je aan het einde van het jaar wederom een balans moet opmaken. Tot nu toe was ik in de veronderstelling dat als ik geen winst ging maken ik mijn voorraaad lekker kon uitbreiden zonder extra belasting te hoeven betalen. BTW is vrijwl op 0 gebleven het afgelopen jaar. De voorraad is uiteraard behoorlijk uitgebreidt.

 

 

Er zijn een aantal goede adviezen gegeven op dit forum om dit door een boekhouder of accountant te laten laten doen, ik heb de indruk dat je die adviezen naast je neerlegt, dat is niet erg, dat mag je helemaal zelf weten. :)

 

Maar mocht je nu een controle krijgen, dan mag je het zonder verdere hulp aan een belastinginspecteur uitleggen, gaat je dat dan lukken?

 

En zoals hierboven geschreven gaat de belastingdienst dan ook het UWV waarschuwen. >;(

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu is het tijd voor de IB. Alles op z'n tijd.

Heb geen haast zoals zovele ondernemers.

Nou, dat scheelt alvast!

 

Zonder uitstel heb je sowieso nog 3 maanden de tijd om je aangifte IB over 2015 in orde te maken. En mét uitstel heb je zelfs nog tot 1 november de tijd! In dat laatste geval heb je dus maar liefst 9 maanden de tijd om je helemaal uit te leven op een cursus basiskennis boekhouden via bijvoorbeeld LOI, NTI of NHA.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt alvast voor de antwoorden en tips.

 

Ter verduidelijking.

 

Ik gebruik een niet-commercieel Excel programma voor het bijhouden van de administratie. Mijn collega's die in het hetzelfde gebied werken hebben dit nog niet eens. Er zijn een stuk of wat die louter met pen en papier werken en dat al 30 jaren doen. Blijkbaar mag dat met marge-artikelen. Uiteraard worden alle bonnen en facturen bewaard bij hen.

 

Een boekhouder gaat mij binnenkort helpen om de aangifte IB te verzorgen, zodat ik daar geen fouten ga maken en weer meer kan leren. Zelf heb ik volledig de OB gedaan middels dat Excel programma. Daarin staan alle inkopen/uitgaven en ook alle kosten die zijn gemaakt voorde zaak (van adm. kosten tot huur etc). Ik neem aan dat dit voldoende is voor de IB aangifte straks.

 

Mijn vraag wat nu precies je inkomen is bij een eenmanszaak, werd bijna beantwoord door 1 van de bovenstaande personen. Winst minus kosten. Ik wil alleen even weten of het klopt dat het winst (excl BTW) minus kosten (excl BTW) is, zoals me werd verteld door een belastingconsulent. Ik denk zelf dat het Winst (incl BTW) minus kosten (incl BTW) is, omdat je bij een loon altijd van een brutoloon/inkomen uitgaat?

 

Het UWV weet dat ik voor 24 uren aan het ondernemen ben. Ik verkoop marge-artikelen. Dat is zo'n ruim begrip. Ik kan dat op allerlei manieren doen, en hoef totaal niet boven die 24 uren uit te komen. Dit gebeurt via een webwinkel en andere winkels. Als alles daar ingericht is, kost dat nauwelijks tijd, dus ik kom nooit boven die 24 uren uit. Verder houd ik de uren bij in een map. Misschien dat dit beter ook in Excel kan, maar dat hoor ik dan wel van jullie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn vraag wat nu precies je inkomen is bij een eenmanszaak, werd bijna beantwoord door 1 van de bovenstaande personen. Winst minus kosten. Ik wil alleen even weten of het klopt dat het winst (excl BTW) minus kosten (excl BTW) is, zoals me werd verteld door een belastingconsulent. Ik denk zelf dat het Winst (incl BTW) minus kosten (incl BTW) is, omdat je bij een loon altijd van een brutoloon/inkomen uitgaat?

 

 

Het gaat om opbrengsten exclusief BTW minus kosten exclusief BTW.

 

Het verschil tussen bruto en netto loon betreft o.a. loonbelasting, maar geen BTW. Loonbelasting is een voorheffing op de uiteindelijk te betalen inkomstenbelasting, BTW niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt. Heel belangrijk voor mij om het precies te weten, ivm het kunnen berekenen van het totale inkomen ivm de aanvraag voor de huurtoeslag.

 

Verder is het dan alleen nog wel van belang om te weten of mijn voorraad wordt meegerekend als inkomen? Lijkt me dat dit alleen als vermogen wordt gezien, maar ik weet het niet zeker. Kan het ook niet vinden. De voorraad is behoorlijk.

 

Ondertussen wacht ik een nieuw wachtwoord af van de belastingdienst, voor de aangifte van de OB.Dit duurt 10 werkdagen, waardoor ik de deadline niet ga halen van 1-2-2016 (kwartaalaangifte). Gelukkig heb ik een voorbelasting in mijn voordeel en krijg ik geen boete. Wel jammer dat het zo lang moet duren zo'n wachtwoord, terwijl ik het antwoord behorende bij de extra hulpvraag zeker goed heb ingevuld. Blijkbaar een bug oid.

Link naar reactie
  • 0

Beste Piotrtje,

 

Gelukkig heb ik een voorbelasting in mijn voordeel en krijg ik geen boete.
Bij de BTW-aangifte zijn er 2 mogelijke boetes:

1. Wanneer je niet op tijd aangifte doet

2. Wanneer je niet op tijd betaalt

 

De 2e boete is niet van toepassing bij een BTW-teruggaaf, de 1e mogelijk wel.

 


Verder is het dan alleen nog wel van belang om te weten of mijn voorraad wordt meegerekend als inkomen? Lijkt me dat dit alleen als vermogen wordt gezien, maar ik weet het niet zeker. Kan het ook niet vinden. De voorraad is behoorlijk.
De voorraad telt niet mee als winst. Ik neem aan dat je de inkopen, die nog tot de voorraad behoren, niet als kosten hebt meegeteld.

 


Onder de globalisatiemethode van de margeregeling geeft een negatieve marge (meer marge-inkopen dan marge-verkopen) geen recht op teruggaaf van BTW. Bij een negatieve jaarmarge moet een verzoek worden ingediend (met berekening) voor een beschikking om deze te mogen meenemen naar een volgend jaar.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.