• 0

Welk KOR-bedrag toepassen bij kort aangiftetijdvak?

Vandaag ontdekte ik dit forum en meteen zou ik jullie iets willen vragen over de KOR. Ik heb gezocht op het forum, maar kan een vergelijkbare vraag niet vinden en ook de site van de KVK en de belastingdienst helpt me niet verder.

 

In maart 2015 heb ik mijn vaste baan opgezegd en ben verder gegaan als zzp-er. Ik had de jaren daarvoor al een kleine onderneming naast mijn baan, hiervoor had ik vrijstelling van administratieve verplichtingen. Ik heb begin sept. de belastingdienst van de verandering op de hoogte gesteld omdat ik dit jaar een hogere omzet verwachtte. Hoorde er eerst maar niets van en heb zelf herhaaldelijk telefonisch contact met de belastingdienst opgenomen. Pas op 11 dec. 2015 heb ik een brief gekregen waarin staat ik belastingplichtig ben en moet over het tijdvak van 11 dec. tot 31 dec. 2015 btw aangeven volgens het mij toegestuurde omzetbelastingformulier startende ondernemers. Dat vind ik al vreemd, want ik heb bijna 9 maanden inkomsten en uitgave gehad.

 

Tussen 11 dec. en 31 dec., het aangiftetijdvak, heb ik plm. € 300 aan btw ontvangen en heb geen btw betaald.

Mag ik nu de KOR toepassen bij de aangifte en voor welk bedrag dan? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ik het hele jaarbedrag mag verrekenen, want dan zou ik behoorlijk wat geld terug mogen vragen en dat zal de bedoeling van de regeling niet zijn. Of zie ik dat verkeerd?

 

Concrete vraag is dus wat ik - met het oog op de KOR - te betalen of terug te vragen heb. Voor andere adviezen of suggesties over deze situatie houd ik me overigens graag aanbevolen :)

 

Dank voor het lezen en het antwoord!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tussen 11 dec. en 31 dec., het aangiftetijdvak, heb ik plm. € 300 aan btw ontvangen en heb geen btw betaald. Mag ik nu de KOR toepassen bij de aangifte en voor welk bedrag dan? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ik het hele jaarbedrag mag verrekenen, want dan zou ik behoorlijk wat geld terug mogen vragen en dat zal de bedoeling van de regeling niet zijn.

Toch is het zo dat de regeling wordt gebaseerd op de afdracht per (fiscaal) jaar, ongeacht hoe lang dat jaar is. Het is sowieso aan te raden om deze regeling pas toe te passen op de allerlaatste btw-aangifte van het jaar.

 

Als het zo is dat je 300 euro btw in rekening hebt gebracht aan je klanten en zelf geen btw hebt betaald, dan zou je dus eigenlijk 300 euro btw moeten afdragen. Je mag hierop dus 300 euro KOR in minder brengen. Per saldo krijg je dus geen btw terug, maar hoef je de inrekening gebrachte btw ook niet af te dragen. Let er wel op dat de 300 euro die je nu opeens niet hoeft af te dragen wel moet opgeven in je aangifte inkomstenbelasting. Je winst stijgt dus met 300 euro.

 

Op zich heeft de Belastingdienst ook geen (extra) nadeel hierdoor. In de periode voordat je ontheffing van administratieve verplichtingen verviel, maakte je in feite ook impliciet gebruik van de KOR.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.