• 0

Fiscale afschrijving zakelijk en prive gebruik mobiele telefoon

Hoi!

 

Situatie: ZZP

 

Ik heb voor m'n werkzaamheden een telefoon nodig, om *altijd* bereikbaar te zijn, om *altijd* bij de server systemen te kunnen inloggen (echt op de command line en FTP en dergelijken), om constant m'n mail te checken (zakelijke noodtickets stuurt kopietje door naar privémail, zodat ik maar 1 mailbox hoef te hebben en altijd notificaties krijg), maar ook belangrijk: om te kunnen WhatsApp'en met klanten en af en toe om ze te bellen... Dit gebeurt tegenwoordig zelden, iedereen grijpt naar WhatsApp; maar ook WhatsApp Call ivm internationale belkosten.

 

Nu wil het dus zo zijn dat ik het abonnement wat in het toestel zit voornamelijk privé gebruik, zakelijk pakt voornamelijk dataverkeer en af en toe torenhoge internationale belkosten. Dat laatste zoek ik wel uit (want dat gaat soms om hoge bedragen), maar dat dataverkeer... Meh. Daar neem ik lang niet altijd de moeite voor om het uit te zoeken, en ik heb veel meer data dan nodig (20GB).

Zakelijke dingen die ik moet doen (WhatsApp, SSH, FTP, Mail) verspillen nauwelijks dataverkeer, en ik mag binnen Nederland onbeperkt bellen. Ik zou denk ik realistisch gezien kunnen stellen zo'n 20 tot 25% van het abonnement zakelijk te gebruiken... Maar of dat nou echt heel erg de moeite waard is? Ehhh... Privégebruik jaag ik er heel veel dataverkeer doorheen.

 

 

Maaarrrr... Nu is daar het toestel zelf!

In tegenstelling tot mijn abonnement, gebruik ik *het toestel* wel echt zo'n 60 tot 75% zakelijk.

Ik bel privé misschien een uurtje of twee in totaal per week, en ik hou dagelijk wat contact met m'n familie en vrienden via WhatsApp en Facebook; en kijk af en toe eens een youtube/dumpert filmpje en lees het nieuws.

Het merendeel van de tijd dat ik de telefoon gebruik zit ik echter met klanten en collega's te communiceren via WhatsApp, via e-mail, via ons support ticket systeem (waar ik een app voor heb.) en via online fora zoals deze.

Laten we zeggen dat ik de telefoon 1.5 tot 2u per dag privé gebruik, en 3 tot 4 uur zakelijk. (En de rest van de tijd standby natuurlijk) Nog veel langer zakelijk als ik meereken dat ik WhatsApp veel op m'n laptop gebruik via WhatsApp Web, waar die telefoon voor nodig is; zonder actief internet op je toestel werkt WhatsApp Web niet. In dat geval schiet het zakelijke gebruik van het toestel nog veel verder omhoog...

 

Het enige onderdeel van m'n telefoon dat echt voor het grootste gedeelte privé gebruikt wordt is m'n opslagruimte; omdat ik er al m'n foto's en muziek op bewaar. Door de hoeveelheid ruimte die ik gekozen heb, werd het toestel echter wel zo'n €200 duurder in aanschaf. (Doch: 1 stap hoger (€100) dan het instapmodel was sowieso al noodzakelijk omdat een aantal zakelijke apps achterlijk veel ruimte innemen... Oa Office.) Voor de eerlijkheid zou ik 1 zo'n stap, de stap van 64GB naar 128GB, van ~€100 van het totaalbedrag af kunnen trekken als privé kosten. Al zal ik dan waarschijnlijk de enige ondernemer in NL zijn die dat doet; maar afijn... Liever eerlijk dan met een geweten rondlopen. :)

 

 

Voor de duidelijkheid: het toestel en het abonnement zijn niet aan elkaar verbonden qua uitgaven.

Het toestel heb ik los gekocht, en het abonnement is een sim-only!

 

 

Nu de situatie hopelijk helder gemaakt te hebben, kom ik voor een tweetal vragen te staan:

 

1.) Als je je abonnement niet tot nauwelijks zakelijk gebruikt, hoe kan je dan in deze dagen hard maken dat je werkelijk je telefoon zo'n groot gedeelte zakelijk gebruikt?? Zeker een jonge IT professional zoals ik, daar staat een soort cliché beeld van dat ze de hele dag op facebook zitten; want ik ben "jeugd(ig)". Niet dus. Ik kan wel aantonen dat het aantal WhatsApp gesprekken met de meeste berichten voornamelijk klanten zijn, maar daar houdt het wel op met wat je wel en niet kan laten zien... Dat is dus heel erg lastig! Hoe zouden jullie dat oplossen? Hoe kan je dat ooit hard maken?

De belastingdienst kon enkel zeggen "het moet een realistische schatting zijn", ja... Realistisch voor wie? En aan wiens genade ben ik dan overgeleverd om te bepalen of het wel of niet realistisch is? ;)

 

 

2.) Hoe zit dat nou met willekeurig afschrijven? (Dat mag ik nog.)

Het toestel was €800,83 exclusief BTW. Nu weet ik dat bij bedrijven die hun werknemers een telefoon geven, het geheel afgeschreven mag worden ongeacht privégebruik (sinds 1 Jan 2015); en dat mag zelfs willekeurig indien het een start-up is. Ik gok dat dit niet voor ZZPers geld. Dan moet je dus, net als met alle andere zaken, gewoon die 60 a 75% (67,50% dus :P) afschrijven neem ik aan?

Of mag je als ZZPer ook een toestel van de zaak nemen en het privégebruik negeren?

 

 

Ik ben benieuwd hoe dit nou zit, op internet kan ik enkel resultaten vinden die het uitleggen hoe de regels werken voor bedrijven; maar *niets* over hoe het zit voor ZZPers.

Ook een zoekopdracht op dit forum was wat lastig, gezien "telefoon", "telefoon afschrijven" en dergelijken nogal wat irrelevante resultaten genereerde.

 

 

Ik ben benieuwd hoe jullie dit (zouden) aanpakken.

Nogmaals: privé en zakelijk gebruik van het toestel scheiden is nagenoeg onmogelijk. Ik heb een snel werkend top-segment toestel nodig om al m'n zaken aan te sturen, privé kan ik met minder uit de voeten: maar ik wil dus niet met twee toestellen rondlopen...

Als bedrijf zijnde zou dit heel makkelijk op te lossen zijn (want privégebruik boeit daar kennelijk niet), maar als ZZPer...? Dat is me onduidelijk. :)

 

 

Hartelijk dank voor enig inzicht wat jullie kunnen verschaffen wat wijsheid is in dezen en wat nou precies die regels zijn mbt zakelijke toestellen voor ZZPers.

 

 

P.S.

Dit gaat zowel om inkomstenbelasting als BTW aangifte.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tsjonge, wat een verhaal...lijkt me simpel: telefoon en abonnement zijn volledig zakelijk, en je corrigeert voor privegebruik. Dus je maakt een inschatting van voor welk percentage je je abonnement zakelijk gebruikt, en dat deel voer je op als zakelijke kosten.

 

Als je het toestel los hebt aangeschaft, dus niet als onderdeel van je abonnement, kun je dat inderdaad willekeurig afschijven.

 

Maar goed - waar ik denk dat het simpel is denken meer ervaren mensen daar soms heel anders over, dus wacht de rest nog even af... ;)

Link naar reactie
  • 0

Tsjonge, wat een verhaal...lijkt me simpel: telefoon en abonnement zijn volledig zakelijk, en je corrigeert voor privegebruik. Dus je maakt een inschatting van voor welk percentage je je abonnement zakelijk gebruikt, en dat deel voer je op als zakelijke kosten.

 

Klopt, klopt. Niet kort van stof. :)

 

Het abonnement is echter juist voornamelijk privé, terwijl het toestel voornamelijk zakelijk is.

Vandaar ook mijn uitleg en de vraag: dat rijmt niet echt met elkaar, je zou verwachten dat dit evenredig te herleiden is; hoe kan je dit dan hard maken?

 

Het is namelijk ook raar om te zien. De simkaart wordt op papier voornamelijk privé gebruikt. Maar het toestel waar dit simkaartje inzit wordt voornamelijk zakelijk gebruikt. Dat klinkt niet plausibel.

Maar het is wel de situatie. :')

 

En ten tweede stelde ik die vraag natuurlijk vanwege de situatie "bedrijf (mkb e.d.) vs ZZPer", want daar gelden dus inderdaad andere regels voor? :)

 

 

Maar goed - waar ik denk dat het simpel is denken meer ervaren mensen daar soms heel anders over, dus wacht de rest nog even af... ;)

 

Absoluut.

In ieder geval hartelijk dank voor je reactie! :)

Link naar reactie
  • 0

Heb je je telefoon, inclusief een abonnement, zakelijk echt nodig? Ja. Dus kun je beide zakelijk aanmerken als je maar corrigeert voor eventueel privegebruik.

 

Een eenmanszaak is verder een onderneming, net als het MKB of desnoods Unilever of Shell. De regels zijn hetzelfde. Kijk alleen niet naar de regels voor werknemers, want je bent niet je eigen werknemer.

Link naar reactie
  • 0

Kijk alleen niet naar de regels voor werknemers, want je bent niet je eigen werknemer.

 

Ding!

Dat is waarschijnlijk waar ik compleet de mist in ben gegaan. :)

Ik heb gekeken naar wat de regels zijn als een onderneming haar werknemers een telefoon geeft.

 

Helder! Soms is het zo simpel dat je wazig terugkijkt op hoe moeilijk je het jezelf hebt gemaakt op basis van een verkeerd bekeken set regels... Hartelijk dank! :D

 

 

Rest voor mij alleen nog het stukje hard maken van het gebruikspercentage, mochten daar ooit vragen over gesteld worden.

Een telefoonrekening is makkelijk tonen, het gebruik van het toestel een stuk lastiger.

 

Misschien denk ik wel te moeilijk na hoor, ik heb geen idee wat je bij een eventuele inspectie moet verwachten en misschien wel te "angstig" dat een inspecteur een extreem moeilijk persoon is die wil dat je een complete analyse van je app-gebruik toont van uur tot uur voor het hele jaar, om het percentage te bewijzen; terwijl een simpele uitleg zoals ik hierboven heb gegeven misschien juist al een prima uitleg is. :P

 

 

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot mijn abonnement, gebruik ik *het toestel* wel echt zo'n 60 tot 75% zakelijk.

[..]

Het toestel was €800,83 exclusief BTW.

OK, je moet even omzetbelasting en inkomstenbelasting goed uit elkaar houden.

 

Voor de inkomstenbelasting zou ik ervoor kiezen om het toestel zakelijk aan te schaffen. Normaal gesproken zet je die dan voor 800,83 euro op de balans en schrijf je er vervolgens elke maand 13,35 euro op af. Als je nog willekeurig kunt en wilt afschrijven, mag je dat natuurlijk ook doen. Het toestel is dan dus ondernemingsvermogen en je hoeft ook niet te corrigeren voor privégebruik.

 

Voor de omzetbelasting mag je separaat kiezen of je het toestel zakelijk aanschaft. In jouw geval zou ik dat wel doen. Je mag dan namelijk ook gewoon de volledige btw terugvragen bij aanschaf. Alleen moet je dan wel elk jaar (5 jaar lang) even 1/5e deel corrigeren. Aan het eind van het jaar weet je meestal beter hoeveel procent je het toestel zakelijk hebt gebruikt. Het is dan ook handig om aan het eind van elk jaar de btw-correctie pas te doen. Je moet dat overigens niet doen voor het hele btw-bedrag, maar slechts voor 20% daarvan!

 

Laten we zeggen dat je die telefoon koopt voor 969 euro inclusief btw en je besluit bij aankoop het toestel voor zowel inkomsten- als omzetbelasting zakelijk in te boeken. Dan boek je dus 800,83 als inkoopprijs, die je vervolgens geactiveert op de balans voor de inkomstenbelasting en waar je dan op gaat afschrijven.

 

Voor de omzetbelasting vraag je in je eerstvolgende btw-aangifte de volle 168,17 euro voorbelasting terug. Op 31 december blijkt bijvoorbeeld dat je de telefoon 30% zakelijk hebt gebruikt. In dat geval moet je in je laatste btw-aangifte van het jaar corrigeren voor het privégebruik volgens de volgende formule:

 

aandeel privé-gebruik x 20% x btw-tarief x aanschafwaarde ex btw

=

30% x 20% x 21% x 800,83 = 10,09 euro

 

Deze correctie hoef je alleen de eerste 5 jaar toe te passen en daarna niet meer. Dus het kan zijn dat je correctie in de jaren erna meer of minder zijn, al naar gelang je werkelijke privégebruik. Als je in jaar 2 het toestel volledig zakelijk gaat gebruiken, dan heb je dus ook geen btw-correctie in dat jaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Voor de inkomstenbelasting zou ik ervoor kiezen om het toestel zakelijk aan te schaffen. Normaal gesproken zet je die dan voor 800,83 euro op de balans en schrijf je daar elke maand 13,35 euro op af. Als je nog willekeurig kunt en wilt afschrijven, mag je dat natuurlijk ook doen. Het toestel is dan dus ondernemingsvermogen en je hoeft ook niet te corrigeren voor privégebruik. Dus óf wel óf niet zakelijk.

 

Maar mag je wel privé gebruiken dan? Want dat doe ik natuurlijk ook. Het is voornamelijk zakelijk, maar er zit een stukje privé aan.

Dan kan je hem toch niet als zijnde geheel zakelijk opvoeren?

 

Toen ik m'n laptop kocht, zeiden ze bij de belastingdienst namelijk ook dat ik het gedeelte dat hij privé gebruikt wordt eraf moet slopen; want dat deel is geen zakelijke uitgave. En dan hebben we het over zowel BTW als Inkomstenbelasting; immers "adviseer ik u hetzelfde percentage aan te houden bij beide aangiften".

Hebben ze mij dat dan verkeerd uitgelegd?

 

Je moet dat overigens niet doen over het hele btw-bedrag, maar slechts over 20% daarvan!

 

Ook dat hebben ze mij anders uitgelegd. :(

Voor de BTW zei men het als volgt:

 

1.) In plaats van het volledige bedrag af te trekken, en aan het einde van het jaar een correctie te doen, mag je ook gewoon meteen de verrekening doen.

(Eg: je trekt maar 25 euro voorbelasting af in plaats van 50.)

2.) Bij apparatuur, dit ging ook over m'n laptop, mag je ook het totaal (BTW bedrag - privégebruik schatting) in één keer aftrekken als voorbelasting, MAAR: mocht je het apparaat dan binnen 5 jaar verkopen, bijvoorbeeld na 3 jaar, dan moet je als je het apparaat verkoopt over het zakelijke gedeelte 21% BTW rekenen.

 

 

Of ik snap jou verkeerd, of de belastingdienst en jij zeggen iets anders? :)

Nogmaals dank voor je uitgebreide reacties! :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

In plaats van het volledige bedrag af te trekken, en aan het einde van het jaar een correctie te doen, mag je ook gewoon meteen de verrekening doen.

Ja, dat mag op zich ook. Je mag zelfs nog kiezen om helemaal geen btw terug te vragen (dan hoef je dus bij verkoop ook geen btw meer in rekening brengen). Het is een volledig eigen keuze. En die mag voor de omzetbelasting anders zijn dan voor de inkomstenbelasting!

 

Persoonlijk zou ik corrigeren voor privégebruik. Je mag dan immers de volledige btw terugvragen en hoeft vervolgens alleen te corrigeren voor daadwerkelijk privégebruik uitgesmeerd over 5 jaar. Als je er meteen vanaf wilt zijn, dan kun je uiteraard ervoor kiezen om simpelweg meteen een verrekening te doen op basis van geschat privégebruik vooraf.

 

Bij apparatuur, dit ging ook over m'n laptop, mag je ook het gehele BTW bedrag - privégebruik schatting in één keer aftrekken als voorbelasting, MAAR: mocht je het apparaat dan binnen 5 jaar verkopen, bijvoorbeeld na 3 jaar, dan moet je als je het apparaat verkoopt over het zakelijke gedeelte 21% BTW rekenen.

Ja, precies. Als je dus het toestel voor de btw voor 70% zakelijk hebt aangemerkt, mag je bij verkoop ook maar over 70% van de verkoopprijs btw berekenen. In de tussentijd zou ik nog maar even wat snuffelen op de website van de Belastingdienst. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ken enkele ondernemers die hun nieuwe mobiele telefoon gewoon in 1x als een kostenpost opgeven..

 

Maar ik begrijp dat dit dus niet helemaal de bedoeling is. Dit jaar neem ik een boekhouder in arm, die zal dit vast wel precies weten hoe om te gaan met de aanschaf van een mobiele telefoon en de kosten van bijvoorbeeld een sim only abonnement. Ik zal zijn kijk hierop hier dan even delen :)

 

Eigenaar van diverse websites in sim only en telefoon abonnementen. Bijvoorbeeld: 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken enkele ondernemers die hun nieuwe mobiele telefoon gewoon in 1x als een kostenpost opgeven.. Maar ik begrijp dat dit dus niet helemaal de bedoeling is.

Als de telefoon minder dan 450 euro kost, dan is er niets mis mee om zo'n nieuwe mobiele telefoon in één keer in de kosten te laten vallen. Als hij duurder is, dan zul je de kosten over minimaal 5 jaar moeten uitsmeren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ken enkele ondernemers die hun nieuwe mobiele telefoon gewoon in 1x als een kostenpost opgeven.. Maar ik begrijp dat dit dus niet helemaal de bedoeling is.

Als de telefoon minder dan 450 euro kost, dan is er niets mis mee om zo'n nieuwe mobiele telefoon in één keer in de kosten te laten vallen. Als hij duurder is, dan zul je de kosten over minimaal 5 jaar moeten uitsmeren.

 

Ok, dank. Ik ben zelf een startende ondernemer met startersaftrek. Dan mag ik het bedrag toch wel willekeurig afschrijven (en dus eigenlijk ook in 1x in 1 jaar)?

 

Eigenaar van diverse websites in sim only en telefoon abonnementen. Bijvoorbeeld: 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken enkele ondernemers die hun nieuwe mobiele telefoon gewoon in 1x als een kostenpost opgeven.. Maar ik begrijp dat dit dus niet helemaal de bedoeling is.

Als de telefoon minder dan 450 euro kost, dan is er niets mis mee om zo'n nieuwe mobiele telefoon in één keer in de kosten te laten vallen. Als hij duurder is, dan zul je de kosten over minimaal 5 jaar moeten uitsmeren.

 

Ok, dank. Ik ben zelf een startende ondernemer met startersaftrek. Dan mag ik het bedrag toch wel willekeurig afschrijven (en dus eigenlijk ook in 1x in 1 jaar)?

 

Klopt helemaal, dat heb ik ook gedaan met mijn laptop. Ben je meteen van een hoop administratie en gedoe verlost.

 

Alleen is mijn persoonlijk mening wel dat een mobiel van 800euro (iPhone?) eigenlijk gewoon een prive feestje is ;-). Alleen er staat niets in de wet vermeld dat het niet mag.

 

Overigens doe ik het een stuk eenvoudiger. Ik reken 50%/50% prive/zakelijk en heb een abonnement waarbij ik tijdens de looptijd ook voor de mobiel betaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken enkele ondernemers die hun nieuwe mobiele telefoon gewoon in 1x als een kostenpost opgeven.. Maar ik begrijp dat dit dus niet helemaal de bedoeling is.

Als de telefoon minder dan 450 euro kost, dan is er niets mis mee om zo'n nieuwe mobiele telefoon in één keer in de kosten te laten vallen. Als hij duurder is, dan zul je de kosten over minimaal 5 jaar moeten uitsmeren.

 

Ok, dank. Ik ben zelf een startende ondernemer met startersaftrek. Dan mag ik het bedrag toch wel willekeurig afschrijven (en dus eigenlijk ook in 1x in 1 jaar)?

 

 

Dat klopt. Al moet je altijd wel even bekijken of dat fiscaal ook de beste keuze is. Mocht je nog weinig winst hebben en verder weinig inkomen dan is het waarschijnlijk interessanter de aftrek te nemen in een jaar met hogere winst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.