• 0

Donaties buitenlandse stichtingen

Hoi!

 

Zijn donaties naar bedrijven die in het buitenland geregistreerd staan eigenlijk aftrekbaar?

Zo neen, hoe is dat dan geregeld? Ik lees wel eens van NL bedrijven die een flink bedrag geven aan buitenlandse goede doelen; lang niet altijd perse binnen Nederland.

 

Je krijgt niet bepaald een factuur van je donatie, eerder een recu.

Het kan in je administratie natuurlijk niet zo zijn dat het geld verdampt is, het is immers ergens heen gegaan; maar het was geen zakelijke aankoop... Het was technisch gezien echter ook geen privé uitgave, ik spendeer immers namens het bedrijf en voor het bedrijf. (Wel ZZP basis.)

 

Als het niet aftrekbaar is, waar ik vanuit ga, hoe boek je zo'n gift dan weg in de administratie?

Ik heb in 2015 namelijk naar een paar stichtingen die verschrikkelijk veel helpen bij onze dagelijkse werkzaamheden, en ons zelfs flink geld opleveren, gedoneerd. (Archive.org, Wikipedia, CentOS Linux, PHP, Apache, mySQL, nginx)

Die zitten stuk voor stuk in het buitenland.

 

De stichtingen staan in het buitenland wél geregistreerd als goed doel/non-profit.

Maar het zijn dus geen ANBI zaken ofzo.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dient het een zakelijk belang? Tja, er is natuurlijk enorme baat bij als de ontwikkelaars van de gratis software die we gebruiken voldoende centen hebben.

De vraag is niet of het "een" zakelijk belang dient van een willekeurige partij ergens in de wereld, maar of het jouw zakelijk belang dient. En dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Jouw individuele zaak wordt er geen jota wijzer van door die gift wel of niet te doen. Je krijgt er niet méér of beter betalende klanten door.

 

Het lijkt me dus een niet-zakelijke gift, die je volgens mij dan alleen nog als privé-opname moet boeken (voor zover je die via de zakelijke rekening hebt betaald). Voor de rest ben je dan ook meteen klaar, aangezien ik er vanuit ga dat je niet meer dan 2.122 euro overmaakt. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Soms is het makkeljiker om even te zoeken - eigen initiatief wordt hier op Higherlevel heel erg gewaardeerd.

 

Dat heb ik natuurlijk eerst even gedaan, vandaar dat ik ook met de term "ANBI" kon smijten; haha! :)

Die kende ik nog niet. ;)

 

Op de site van de belastingdienst is echter niets te vinden over donaties naar *buitenlandse* non-profit organisaties/goede doelen. Hier staat uitsluitend iets over Nederlandse goede doelen.

Althans: ik heb het helaas niet kunnen vinden, maar ik laat de optie dat ik het gemist heb uiteraard open.

 

En als het niet aftrekbaar is, hoe je dit dan in je administratie zou moeten verwerken kon ik ook zo 1,2,3 niet vinden. :(

Normaal is geld dat uit de zakelijke account gaat of een zakelijke uitgave, of een uitbetaling naar m'n privérekening. Maar wat nou als het geen van beide is, maar wel zakelijk geld is dat dus is overgeboekt naar een derde partij?

 

Of denk ik nou echt stom na en mis ik the obvious? :P

Link naar reactie
  • 0

Grappig - zo goed is Higherlevel: binnen een half uur staat dit draadje op zoeken op dit onderwerp al op 1 in de zoekresultaten.

 

Ik ben blij dat je onder de indruk bent, ik heb namelijk heel erg veel bijgedragen aan (de ontwikkeling van) de software waar het forum op draait/op gebaseerd is. :P Dus dat is leuk om te horen! :)

 

Wat er ook bij staat is dit: http://www.webclusive.com/2013/03/28/fiscale-aspecten-van-crowdfunding-deel-1-donaties-en-anbi-status/

 

Ik heb het niet doorgelezen, maar de titel lijkt me veelbelovend.

 

Dank, ik ga hem uitgebreid doorlezen. :)

Een korte blik lijkt erop dat ze voornamelijk met meer woorden uitleg geven over wat de Belastingdienst zelf al zegt, maar het is een uitgebreid artikel; dus ik reserveer m'n oordeel even. ;)

 

 

Thanks!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn donaties naar bedrijven die in het buitenland geregistreerd staan eigenlijk aftrekbaar?

Zo neen, hoe is dat dan geregeld?

Voordat je een uitgave ergens wilt kunnen aftrekken, zal die aantoonbaar moeten zijn. Een (helder omschreven) reçu is dus erg handig. Vervolgens moet je de mate van zakelijkheid van de gift bepalen. Als er een (duidelijk) zakelijk doel wordt gediend, dan kun je de gift als kosten boeken. Als de gift onzakelijk is, dan boek je de gift als privé-opname.

 

Maar wanneer is een gift nou zakelijk of onzakelijk? Als een gift het doel heeft om de omzet te verhogen (door het kweken van goodwill, naamsbekendheid, etc.), dan is er al snel sprake van een zakelijk belang. Maar zodra (de waarde van) die gift niet in verhouding staat tot het zakelijk belang, dan zal de fiscus de gift al snel 'onzakelijk' vinden. Je kunt je zaak natuurlijk ook altijd eerst even schriftelijk voorleggen aan je lokale (belasting)inspecteur.

 

Maar ook onzakelijke giften kunnen nog steeds aftrekbaar zijn. Het moet dan inderdaad wel om echte ANBI's gaan. Zo niet, dan moet het bedrag niet hoger zijn dan 2.122 euro (2015: 2.111 euro) in 2015 om de schenkbelasting te vermijden.

gift-zzp.thumb.gif.4210b7de4ee6cd910c01d746e7b8a754.gif

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Tsja...alleen heeft het goed geindexeerd worden daar niet echt veel mee te maken, he? ;)

 

Maar da's alweer een tijdje geleden dan, toch?

 

Ligt er een beetje aan eigenlijk. Als de zoekfunctie van het forum zelf wordt aangeroepen wel, d'r zit namelijk standaard een zoekfunctie/indexer in. :P

Als het echter een aparte indexer is die los staat van de forum software niet nee. :)

 

Nee de ontwikkeling is nog steeds actief! :) Al is er veel extra functionaliteit toegevoegd in de tussentijd.

De versie waar dit forum ooit op gebaseerd is zal echter wel flink oud zijn... Ik gok een jaar of 6 tot 10. :o

 

 

Maar wanneer is een gift nou zakelijk of onzakelijk? Als een gift het doel heeft om de omzet te verhogen (door het kweken van goodwill, naamsbekendheid, etc.), dan is er al snel sprake van een zakelijk belang. Maar zodra (de waarde van) die gift niet in verhouding staat tot het zakelijk belang, dan zal de fiscus de gift al snel 'onzakelijk' vinden. Je kunt je zaak natuurlijk ook altijd eerst even schriftelijk voorleggen aan je lokale (belasting)inspecteur.

 

Dank voor je reactie!

 

Hmm... Ja dat is meteen een erg goede vraag.

Dient het een zakelijk belang? Tja, er is natuurlijk enorme baat bij als de ontwikkelaars van de gratis software die we gebruiken (lijstje dat ik opnoemde is er een greep uit) voldoende centen hebben. Zonder die software zijn we nergens, en is allemaal van levensbelang voor het bestaan en kunnen leveren van de diensten. Er zijn echter geen licentiekosten, want FOSS.

 

Maar de omzet verhogen? De donatie an sich niet nee...

De software bestaat immers al, en ze gaan er vast niet dood van als ik geen donatie naar ze overmaak.

Als niemand zou doneren zou er echter wel een behoorlijke ramp zijn en zou het al een tijdje terug niet meer bestaan hebben. Maar de vraag is dan in hoeverre dit wel zakelijk zou zijn.

 

Ik denk dat ik dit inderdaad maar moet voorleggen bij de belastingdienst.

Het blijft lastig om veel over de grens te werken. :) Zeker in het internet tijdperk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, ik ben louter afhankelijk van de software; maar de software bestaat reeds (is wel volop in ontwikkeling, en dat kost geld) en er zijn tig bedrijven die doneren aan die organisaties...

Wel apart dat het dan alsnog een privé uitgave wordt. o0

 

Anyway, dank voor je uitleg! :)

Dan voer ik het op als privé uitgave.

Link naar reactie
  • 0
Als het echter een aparte indexer is die los staat van de forum software niet nee. :)

Ik denk dat Google een eigen indexer heeft, eerlijk gezegd... ;)

 

Nee de ontwikkeling is nog steeds actief! :) Al is er veel extra functionaliteit toegevoegd in de tussentijd.

 

Die van SMF wel, maar Yabb SE is al een tijdje overleden...

 

En sorry voor de offtopic.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Google een eigen indexer heeft, eerlijk gezegd... ;)

 

Ahh ik dacht dat je die hier bovenin bedoelde. ;)

 

Die van SMF wel, maar Yabb SE is al een tijdje overleden...

 

Klopt, YaBB SE is immers geforked naar wat uiteindelijk SMF 1.0 is geworden; en toen hebben we YaBB direct afgesloten. :) We hebben wel nog steeds de oude YaBB SE sites draaien. :') (Incl. de Nederlandse.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.